هفته نامه آمریکایی نوشت: به نظر می‌رسد اسرائیل گزینه‌های بسیار کمی را برای تغییر وضعیت سوریه دارد.

ابقای اسد شکستی فاحش برای سیاست خارجی اسرائیل است

به گزارش قدس آنلاین، هفته نامه آمریکایی «نیوزویک» در تحلیلی پیرامون تحرکات دیپلماتیک هفته گذشته و سفر هئیت بلند پایه رژیم اسرائل به روسیه و رایزنی با مقام‌های بلند پایه این کشور نوشت: «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل در سوچی به «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در مورد مشکلات همیشگی ایران هشدار داد و برای متقاعد کردن وی مبنی بر این که اسرائیل و روسیه دارای منافع مشترک در این زمینه هستند، تلاش کرد. نتانیاهو پس از این نشست نیز به پوتین هشدار داد که اسرائیل خطوط قرمز بسیار واضحی دارد.

به گفته ناظران اسرائیلی، خطوط قرمز تل آویو شامل ایجاد پایگاه‌های دائمی نیروی هوایی یا دریایی ایران در سوریه هستند.
در ادامه این گزارش آمده است: خبرنگار امور دیپلماتیک شبکه دهم تلویزیون اسرائیل روز چهارشنبه گذشته به ارزیابی این‌که اگر ایرانی‌ها در سوریه پیش رفته و پایگاه نظامی بسازند آنگاه آیا اسرائیل می‌تواند حمله پیشگیرانه علیه نیروهای ایران را در نظر گیرد یا خیر، پرداخت.

خبرنگار این شبکه خاطر نشان کرد که اسرائیل خطوط  قرمز روشنی دارد که اگر از آن‌ها عبور ‌شود، اسرائیل وارد عمل می‌شود.  

نیوزویک سپس نوشت: یک هیئت اسرائیل نیز هفته گذشته با تیم امنیت ملی آمریکا دیدار کرد تا درباره اقدام‌های ایران در سوریه بحث کند.

این در حالی است که در طول جنگ داخلی سوریه، اسرائیل رهگیری کاروان‌های تسلیحاتی عازم لبنان را محدود کرده است.

نیوزویک ادامه داد: اکثر ناظران اسرائیلی باور نداشتند که «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه بتواند در قدرت بماند. اما امروز اسرائیل نه تنها با سوریه که هنوز تحت رهبری اسد است، بلکه با یک سوریه تحت نفوذ ایران و با حمایت مدام روسیه مواجه است. این در حالی است که نتانیاهو روز چهارشنبه گفت ایران سعی دارد سوریه را چون لبنان کنترل کند.

نشریه یاد شده در خاتمه نوشت: با این الگو و با توجه به حوزه نفوذ در حال گسترش ایران، طراحان اسرائیل شب‌ها نیز مجبورند بیدار بمانند و به نظر می‌رسد که اسرائیل گزینه‌های بسیار کمی را برای تغییر این وضعیت می‌تواند انجام دهد.

«یعیر لاپید» رییس حزب «عاتید»، وضعیت فعلی را «شکست فاحش سیاست خارجی اسرائیل» نامید.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.