عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی معتقد است: نقشه جامع علمی‌کشور در دولت دهم به‌صورت ناقص تصویب شد.

نقشه جامع علمی‌کشور ناقص تصویب شد

قدس آنلاین- عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی معتقد است: نقشه جامع علمی‌کشور در دولت دهم به‌صورت ناقص تصویب شد.  

حمیدرضا طیبی در گفت‌وگو با خبرنگار ما خاطرنشان کرد: همان زمان اصرار داشتم که نگاشت نهادی برای این نقشه تدوین شود، یعنی مسئولیت‌های همه دستگاه‌ها در این سند به‌طور دقیق مشخص شود تا کارکردی روان بین سیاستگزار عالی، برنامه‌ریزان اجرایی و مجریان، حامیان قانونی و مالی و ناظران وجود داشته باشد، اما این نگاشت نهادی به‌علت برخی اختلافاتی که بین وزارت علوم و معاونت علم و فناوری ریاست‌جمهوری وقت وجود داشت، نهایی نشد و رها شد. البته قرار شد روی این موضوع کار شود اما نشد. اگر این نگاشت نهادی انجام می‌شد، بخشی از مشکلات حل می‌شد.

به باور رئیس جهاد دانشگاهی، بخش دیگر مشکلات هم به‌دلیل ضعف در حضور فعال دولت در تهیه نقشه و اجرایی کردن آن است. درواقع دولت، خودش را موظف و مقید نکرده بود که نقشه تصویب‌شده ازسوی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی را موبه‌مو اجرا کند.

طیبی اظهار داشت: اما در دولت یازدهم، نقش جهاد دانشگاهی در نقشه جامع علمی‌ کشور را مشخص کردیم و ۷ مأموریت برای جهاد دانشگاهی در شورای راهبری نقشه جامع علمی‌کشور به تصویب رسید.

او توضیح داد: نقشه‌های راه عملیاتی شدن این مأموریت‌ها به دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد، همچنین ازطریق دولت و برنامه ششم توسعه، سه ماده را در برنامه پنج‌ساله گنجاندیم که یک ماده در مورد اجرایی شدن نقشه جامع علمی‌کشور به‌وسیله سازمان برنامه و بودجه با تمهید امکانات هست و دو ماده دیگر هم درباره انتقال فناوری و صنایع ریلی و آب شیرین‌کن‌ها که جزو برنامه‌های دولت در برنامه ششم توسعه به‌شمار می‌رود و جهاد دانشگاهی، متولی انتقال این فناوری است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.