همه‌ساله فستیوال‌ها و جشنواره‌های مختلفی در حوزه‌های مرتبط با سینما برگزار می‌شود که یکی از تازه‌ترین جشنواره‌ها، جشنواره فیلم سلامت است که امسال دومین دوره خود را طی می‌کند. این جشنواره را مؤسسه آوای هنر سلامت با همکاری معاونت اجتماعی وزارت بهداشت و درمان، با هدف نمایش آثار ایرانی با محوریت نقش سلامت در زندگی انسان و با شعار «زندگی سالم، با نشاط و امید» برگزار می‌کند.

برای ما موضوع فیلم مهم است، نه فرم و قالب

قدس آنلاین- همه‌ساله فستیوال‌ها و جشنواره‌های مختلفی در حوزه‌های مرتبط با سینما برگزار می‌شود که یکی از تازه‌ترین جشنواره‌ها، جشنواره فیلم سلامت است که امسال دومین دوره خود را طی می‌کند. این جشنواره را مؤسسه آوای هنر سلامت با همکاری معاونت اجتماعی وزارت بهداشت و درمان، با هدف نمایش آثار ایرانی با محوریت نقش سلامت در زندگی انسان و با شعار «زندگی سالم، با نشاط و امید» برگزار می‌کند.

دومین جشنواره ملی فیلم سلامت درراستای یکی از برنامه‌های مهم نظام سلامت کشور، یعنی آگاه‌سازی و آموزش خودمراقبتی به افراد جامعه با هدف پیشگیری از بیماری‌ها و درمان صحیح آن‌ها، از ۱ تا ۵ شهریور ۹۶ برگزار می‌شود.

آشنایی مخاطبان و آحاد جامعه نسبت به اهمیت سلامت فردی، جامعه و محیط پیرامون، توجه دادن هنرمندان و سینماگران ایرانی درجهت ضرورت تولید آثار متناسب و مرتبط با موضوع سلامت، تقدیر از فعالان و سازندگان آثار تصویری مرتبط با حوزه سلامت و ترغیب سازمان‌های مردم‌نهاد و دولتی برای استفاده از توان سینما برای فرهنگ‌سازی عمومی از اهداف این جشنواره اعلام شده است.

این جشنواره در چهار بخش «فیلم‌های سینمایی»، «مستند»، «برنامه‌های تلویزیونی» و بخش «دانشجویی» برگزار می‌شود.

فرهنگ‌سازی برای  بهبود کیفیت زندگی

دبیر جشنواره، ابراهیم داروغه‌زاده در گفت‌وگویی با خبرنگار ما در رابطه با ارزیابی خود از کم‌وکیف جشنواره فیلم سلامت در دومین دوره خود با بیان این‌که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به این نتیجه رسیده که برای ارتقای سلامت جامعه و کاهش هزینه‌های درمانی و پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها، نیاز به تغییر سبک زندگی داریم، گفت: بیشتر بیماری‌هایی که در جامعه وجود دارد، به‌علت سبک غلط زندگی است و برای تصحیح سبک زندگی، نیاز به آموزش و فرهنگ‌سازی است. برای این‌که بتوانیم آموزش فراگیر انجام دهیم، نیاز به رسانه‌هایی داریم که با مخاطب عام در ارتباطند و سینما و تلویزیون و فیلم‌سازان می‌توانند بازوی وزارت بهداشت برای این آموزش و فرهنگ‌سازی باشند و سطح سواد سلامت جامعه را افزایش دهند که درنهایت منجر به تغییر روش زندگی و سلامت بیشتر و بیماری کمتر می‌شود.

داروغه‌زاده در ادامه می‌گوید: یکی از کارهایی که وزارتخانه در پیش گرفت، برگزاری جشنواره‌ای بود که بتواند همه فیلم‌سازان و اهالی رسانه را درکنار هم جمع کرده و آن‌ها را به حوزه سلامت تشویق و ترغیب کند و درطول برگزاری جشنواره، یک ارتباط نزدیک بین سینماگران و کارشناسان حوزه سلامت و اساتید دانشگاه ایجاد کند تا فیلم‌هایی که در آینده ساخته می‌شوند، بتوانند ارتباط بیشتری با سلامت داشته باشند.

 وی با اشاره به این‌که در دوره اول جشنواره که سال گذشته برگزار شد، با اقبال خوب سینماگران و اهالی رسانه روبه‌رو بودیم، ادامه می‌دهد: این استقبال منجر به این شد که جشنواره ادامه پیدا کند و علاوه‌بر فیلم‌سازان و دانشجویان حوزه سلامت، مردم هم استقبال خوبی از جشنواره کنند. هدف اصلی ما این بود که ازطریق آموزش و فرهنگ‌سازی درست، تأثیر مثبت در بهبود کیفیت زندگی مردم بگذاریم.

از دبیر جشنواره می‌پرسیم وزارت بهداشت تا چه اندازه توانسته بستر مناسبی برای فیلم‌سازان و جشنواره سلامت ایجاد کند؟ که او در پاسخ می‌گوید: یکی از فعالیت‌های وزارت بهداشت، برگزاری جشنواره‌هایی با این موضوع و ایجاد ارتباط با فیلم‌سازان ازطریق این جشنواره‌هاست و فعالیت دیگر، حمایت از فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی است که درطول سال تولید می‌شوند. بخش مهمی از وظیفه وزارت بهداشت، آموزش درجهت ارتقای دانش سلامت مردم است. همین‌که جشنواره توانسته است نظرات فیلم‌سازان را به خود جلب کند تا با کارشناسان حوزه سلامت ارتباط خوبی برقرار کنند، به‌نظرم کار خوبی است، چراکه کار رسانه‌ای و فیلم‌سازی، یک‌نوع سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت است. وقتی ما دارو می‌خریم، بابت آن هزینه می‌کنیم، ولی وقتی آموزش می‌دهیم، درحال سرمایهگذاری هستیم و از هزینه‌ها جلوگیری می‌کنیم.

جشنواره‌ها مشکلات بودجه‌ای دارند

او در پاسخ به این سؤال ما که آیا وزارت بهداشت ردیف بودجه خاصی را برای این جشنواره درنظر گرفته است؟ با تأکید بر این‌که هزینه‌ها از ردیف محل‌های آموزشی پرداخت می‌شود، می‌گوید: طبیعتاً این‌گونه جشنواره‌ها مشکلات بودجه‌ای دارند، البته وزارتخانه‌های تخصصی بخشی از این بودجه‌ها را تأمین می‌کنند، اما بعضی مواقع می‌توان از هزینه‌های زیاد جلوگیری کرد و با منابعی که از این صرفه‌جویی‌ها حاصل شده، کارهای بزرگی کرد. مثلاً سریال‌هایی برای ارتقای سطح دانش سلامت مردم ساخت، مانند سریالی به نام «پریا» که با حمایت وزارت بهداشت ساخته شد و در آن درباره آموزش جلوگیری از ابتلا به بیماری ایدز فرهنگ‌سازی شد. بودجه‌های مشخصی برای این موضوع وجود دارد و ما ظرفیتی برای آموزش همگانی به نام رسانه ملی داریم که باید بیشتر در این حوزه سرمایه‌گذاری کرد.

داروغه‌زاده با اشاره به این‌که همه‌ساله جشنواره‌ها و فستیوال‌های مختلفی در کشور برگزار می‌شود که هرکدام کارکرد خود را دارند، درباره وجوه تشابه و تمایز جشنواره ملی سلامت با دیگر رویدادهای هنری که هرسال برگزار می‌شود، بر موضوعیت جشنواره تأکید کرده و می‌گوید: جشنواره‌هایی مانند جشنواره فیلم فجر یا جشنواره فیلم‌های مستند، جشنواره‌های موضوعی نیستند، بلکه جشنواره‌های هنری‌اند، اما جشنواره‌ موضوعی مانند سلامت، رویکردی دیگر به سینما و هنر دارد. در جشنواره‌های هنری، اصل بر فرم هنری اثر است، ولی انتخاب‌های ما براساس موضوع است نه فرم و قالب، و فیلم‌هایی که با موضوع سلامت ساخته شده‌اند، می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.