گفته می‌شود که دلیل اصلی کناره گیری شرکت شلمبرژه آمریکا از حضور در این میدان نفتی در رابطه مستقیمی با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران بوده است.

"شلمبرژه"آمریکا نماینده از ایران رفت!/اطلاعات محرمانه ۳ شرکت نفتی "رگ سفید پارسی و شادگان"در اختیار آمریکایی ها

به گزارش قدس آنلاین، شرکت شلمبرژه آمریکا از حضور در طرح توسعه ۳ میدان نفتی مناطق نفت خیز جنوب ایران کناره گیری کرده است.

هفتم آذر ماه سال قبل، شرکت ملی مناطق نفت‌ خیز جنوب ایران براساس الگوی جدید قراردادهای نفتی و با هدف توسعه میادین رگ سفید، پارسی و شادگان، تفاهم‌نامه همکاری و قرارداد محرمانگی را با شرکت‌ بین‌المللی شلمبرژه منعقد کرد.

در این مدل قراردادی شرکت ملی نفت ایران کارفرما، شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به عنوان مجری و شرکت شلمبرژه پیمانکار است.

آنتونی بومن، مدیر بخش مدیریت تولید شرکت شلمبرژه در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری با شرکت مناطق نفت خیز جنوب، در اهواز، اظهار کرده که شرکت شلمبرژه بزرگترین شرکت خدمات نفتی در جهان است و با توجه به تجربیات زیادی که در بخش مدیریت تولید دارد، می‌تواند به همکاری با مناطق نفت‌خیز جنوب بپردازد.

وی گفته: مدل قرارداد پیشنهادی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب را درک می‌کنیم و در این زمینه با همان روش پیشنهادی به همکاری و پشتیبانی خواهیم پرداخت.

بومن خاطرنشان کرده که این  تفاهم‌نامه یک فرصت استثنایی برای طرفین آن است که باید از آن به بهترین شکل استفاده کرد.

با اینهمه گفته می‌شود که دلیل اصلی کناره گیری شرکت شلمبرژه آمریکا از حضور در این میدان نفتی در رابطه مستقیمی با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران بوده است. سنای آمریکا طرح تحریم جدید ایران را در اواخر خردادماه سالجاری  با ۹۸ رأی مثبت و ۲ رأی منفی تصویب کرد.

طرح «مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران» سه محور دارد:

تحریم‌های موشک بالستیک: براساس این طرح، افراد مرتبط با برنامه موشک بالستیک ایران و کسانی را که با آنها  معامله دارند هدف قرار می‌دهد.

تحریم‌های جدید تروریسم: برای اولین بار، آمریکا تحریم‌هایی علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به‌اتهام  حمایت از تروریسم اعمال می‌کند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌طور مستقیم تحت تحریم قرار خواهد گرفت. در صورت تصویب این اولین بار خواهد بود که سپاه تحریم می‌شود. آمریکا پیشتر در سال ۲۰۰۷ نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تحریم کرده بود.

اجرای تحریم تسلیحاتی: اگر این طرح قانون شود، تمامی افرادی که در فروش، تأمین قطعه، تعمیر و انتقال تانک،   خودروی زرهی، تسلیحات با کالیبر بالا، هواپیماهای جنگی، بالگردهای تهاجمی، کشتی، موشک و سامانه‌های موشکی به ایران، نقش‌آفرین باشند، توسط رییس‌جمهور مورد تحریم قرار می‌گیرند و دارایی آنها توقیف می‌شود.

جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا پیشتر در چند توئیت از قانونگذاران آمریکایی خواست از هرگونه تحریم بیشتر ایران خودداری کنند وهشدار داده که تصویب تحریم‌های بیشتر علیه ایران ممکن است ناقض برجام باشد.

شرکت مناطق نفت خیز در قبال کناره گیری شرکت شلمبررژه از حضور در طرح توسعه سه میدان نفتی خود هیچ واکنش جدی نشان نداده است.

حمید دریس، مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفت خیز، ظاهرا در ماه قبل و با هدف شرکت در یک جلسه، سفری به شیخ نشین دبی داشته و در همان جلسه بحث خروج شرکت آمریکایی شلمبرژه مطرح شده است.

تا اینجای کار اطلاعات بیشتری از جزییات این تفاهم نامه به فضای رسانه ای کشور درز نکرده اما مهمترین چالش در این بین، اطلاعات میادین و مخازن نفتی سه میدان مورد اشاره بوده و در اختیار این شرکت قرار گرفته که تکلیف این اطلاعات هم مشخص نیست.

منبع: سایت نود اقتصادی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.