آل سعود، آیین برائت از مشرکان را جدال دانسته و می‌کوشد با جنگ نرم، اقدامات شیعه را خلاف آموزه‌های قرآن نشان دهد، اما هیچ یک از این‌ها مؤثر نبوده و حجاج ایرانی همچنان به این آیین پایبندند.

جمعه خونین مکه؛ نمایش کینه و ترس از تشیع

قدس آنلاین- آل سعود، آیین برائت از مشرکان را جدال دانسته و می‌کوشد با جنگ نرم، اقدامات شیعه را خلاف آموزه‌های قرآن نشان دهد، اما هیچ یک از این‌ها مؤثر نبوده و حجاج ایرانی همچنان به این آیین پایبندند.

ایام ذی الحجه اگرچه ایام الله و سرشار از رخدادهای فرخنده برای شیعیان است، اما بعضی حوادث تلخ که به دست آل سعود و وهابیت رقم خورده، سبب می‌شود، همیشه گوشه‌ای از شادی و شیرینی این ایام به تلخی آلوده باشد. از آن جمله است جنایات کشتار حجاج ایرانی در سال ۶۶ و نیز فاجعه منا در سال ۹۴ که هرگز از ذهن تاریخ ایران زمین پاک نخواهد شد.

بنابراین در بررسی چرایی این همه دشمنی و کینه توزی آل سعود با حجاج ایرانی و غیرایرانی با حجت الاسلام والمسلمین صمصام الدین قوامی، مجتهد، نظریه پرداز، امام جمعه پردیسان قم و رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی گفت‌وگو کرده‌ایم که مشروح آن به حضورتان تقدیم می‌شود:

مرور آنچه در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایام حج گذشته از اعمال جنایاتِ وهابیت و آل سعود علیه حجاج بویژه شیعیان ایرانی حکایت دارد، چه چیز سبب بروز این همه کینه توزی و دشمنی علیه زائران خانه خدا می‌شود؟

آل سعود دچار توهمی است که بر اساس آن می‌اندیشد، چون کعبه و بیت الله الحرام در حجاز است و آن‌ها حاکم بر این منطقه‌اند، پس بر حج، انحصار و مالکیت دارند، در حالی که کعبه مثل سازمان ملل اگرچه در جغرافیایی خاص واقع شده، اما فرامرزی و بین المللی است؛ یعنی صرف وجود نهادی بین المللی در یک کشور، دلیل بر این نیست که مدیریت و مالکیت در اختیار کشور میزبان است.

علاوه بر این، آل سعود در پی توهمی دیگر خود را محور جهان اسلام می‌داند و معتقد است همه کشورهای اسلامی باید از آن‌ها تبعیت کنند، این توهم با درآمدهای حج و عمره و نیز نفتِ سرشار، تشدید و سبب می‌شود، آن‌ها به نوعی کعبه را به اسارت بگیرند و بر هماهنگی همه کشورهای اسلامی با خود تاکید کنند؛ این در حالی است که «بیت العتیق» از اسامی کعبه است و این یعنی حجاج خانه خدا باید از زبان، نژاد، رنگ، قومیت، ملیت و... رها باشند.

در این میان، چون تفکر وهابیت ریشه در آرای حنبلی دارد و این مذهب بیشترین تندروی‌ها و کینه توزی‌ها را در طول تاریخ نسبت به شیعه داشته، بنابراین دشمنی با شیعه بویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی از سوی آل سعود و وهابیتِ عربستان شدت گرفت، بویژه با روی کار آمدن نظامی در ایران که در رأس آن ولی فقیه قرار داشت و ترس از سقوط در دومینویی که انقلاب ایجاد کرد؛ به عبارت بهتر، آل سعود از ترس کنار زده شدن بر کینه توزی و دشمنی خود علیه شیعه افزود و این دشمنی را در ایام حج بیشتر به نمایش گذاشت.

چه اقداماتی از سوی ایران و حجاج ایرانی این ترس و وحشت را در دل آل سعود بیشتر کرده است؟

اوایل انقلاب و در پی حوادثی که علیه شیعه اعمال می‌شد، امام خمینی(ره) تئوری‌ای عرضه کردند مبنی بر آنکه مدیریت حج در دست آل سعود نیست و باید در اختیار کنفرانس اسلامی باشد؛ همین تئوری سبب ترس آن‌ها شد، بنابراین بر فعالیت‌های عمرانی خود و پذیرش حجاج افزودند، اما همچنان ضایعات علیه حجاج ادامه داشت تا فاجعه منا که دو سال پیش رخ داد.

وهابیت و آل سعود از دعای کمیل شیعه، آیین برائت از مشرکان و... وحشت دارد، چنان که هر جا شیعه باشد حمله کرده و امثال داعش را به جان شیعه می‌اندازد تا شیعه آرام نگیرد، چون می‌دانند اگر شیعه آزاد و رها باشد، استعداد برتر دارد و در مقابل وهابیت که حزب سیاسی باطل است، بپا می‌خیزد.

چنان که اقتدار رهبر معظم انقلاب پس از فاجعه منا موجب شد خودشان را جمع و جور کنند و سخنرانی معروف ایشان در نوشهر آن‌ها را کمی به خود آورد و چون تیرشان به سنگ خورد، باز در سال جاری پذیرش حجاج ایرانی را از سر گرفتند و حتی متضمن شده‌اند دیه شهدای فاجعه منا را بپردازند.

آنها می‌بینند ایران، عراق را هم از شرّ صدام و هم داعش آزاد کرد و امروز به یمن و سوریه کمک می‌کند، بنابراین از پس ایران برنمی آیند و ناچار کوتاه آمده‌اند؛ هرچند به شیعیان قطیف ظلم می‌کنند.

آل سعود در ماجرای کشتار حجاج در سال ۶۶ که سالروز آن است چه بهانه‌ای را دستاویز خود قرار داد؟

در ششم ذی الحجه سال ۶۶ در زمان رهبری امام خمینی(ره) و همزمان با آیین برائت از مشرکان، عده‌ای وهابی بسیج شدند تا در نزدیک قبرستان ابوطالب، مردم را با سنگ، باتری و... و از بالا مورد ضرب و شتم قرار دهند که در نتیجه آن جمعی از حجاج ایرانی کشته شدند و امام راحل در پی این جنایت فرمودند: «اگر از جنایت صدام بگذریم، از آل سعود نمی‌گذریم.»

جالب بود که آن‌ها برای توجیه این جنایت خود می‌گفتند حجاج ایرانی می‌خواهند کعبه را به قم ببرند! متأسفانه مردم عامی عربستان هم می‌پذیرفتند و کار را تا جایی پیش بردند که گفتند این سنگ، باتری‌ها و... همچون داستان قرآنی ابابیل بر سر ایرانیان که مثل سپاه ابرهه‌اند، نازل شده و کوشیدند جنایت خود را جنگی مذهبی جلوه دهند.

در حالی که وهابیت از همان بدو انقلاب، دنبال بهانه جویی بود و می‌کوشید وانمود کند ایرانیان، امام راحل را همرتبه خدا! قرار داده‌اند و با این شیوه‌های مسموم درصدد صدمه زدن به شیعه و ایران بودند.

چقدر از جنایات و کارشکنی‌های آل سعود علیه حجاج ایرانی برای توقف آیین برائت از مشرکان است؟

آن‌ها از ابتدا با این آیین مشکل داشتند، اما امیرالحاج ایران گفت: ما فقیه و مرجع تقلید داریم و او برائت از مشرکان را جزو اعمال حج می‌داند، بنابراین بناچار کمی کوتاه آمدند و گفتند: در قالب راهپیمایی نباشد و هر سال دامنه‌اش را محدود کردند تا امسال که گفته‌اند در هتل‌ها برگزار شود.

آل سعود، آیین برائت از مشرکان را جدال دانسته و می‌کوشد با جنگ نرم، اقدامات شیعه را خلاف آموزه‌های قرآن نشان دهد، اما... هیچ یک از این‌ها مؤثر نبوده و حجاج ایرانی همچنان به این آیین پایبندند و در مقابل این همه کارشکنی و عوام فریبی، امام و رهبری، همه ساله برای حجاج در این آیین پیام داده و می‌دهند.

آیا ممکن است حجاج ایرانی نیز با رفتار و اعمال خود زمینه را برای جنایت و کینه ورزی آل سعود فراهم کنند؟

بله، بعضاً مداحی‌ها، نوحه‌ها و برخی مناسک ما باوجود تأکید مکرر رهبر معظم انقلاب، همراه با توهین به مقدسات اهل سنت است و همین سبب می‌شود بیگانگان سوءاستفاده کرده و بر آتش این اختلافات بدمند، غافل از آنکه این آتش افروزی‌ها دامان خودشان را نیز می‌گیرد.

نتیجه اقدامات خرافی مانند قمه زنی موجب وهن شیعه می‌شود و دست وهابیت را در تهمت زدن به شیعه بازتر می‌کند، بویژه آنکه به طور معمول ما را به دلیل اعتقاد به حی بودن ائمه(علیهم السلام)، مهدویت، زیارت، تبرک و توسل و... به شرک و خرافه محکوم کرده‌اند.

آیا جز اقدامات فیزیکی مانند ضرب و شتم و کشتار، آل سعود از طرق دیگری هم سعی در تخریب شیعه در ایام حج دارد؟

بله آن‌ها با چاپ و نشر میلیون‌ها نسخه کتاب و جزوه سعی در تحریک حجاج دیگر کشورها علیه شیعیان دارند و کار را تا جایی پیش برده‌اند که می‌گویند قرآن شیعه با قرآن سایر مسلمانان تفاوت دارد.

هرچند خداوند مکرشان را به خودشان باز می‌گرداند، چنان که شهادت شیخ نمر برای آن‌ها تاوان سنگینی داشت و خون ایشان بیدارگری‌ای همچون شهید صدر در عراق دوران صدام داشته است.

هر چند در حج سال جاری بن سلمان، ولیعهد عربستان درصدد است ارتباط بهتری با حجاج داشته باشد و محبوبیتی برای خود در جهان اسلام دست و پا کند و از این رو، شیوه مسامحه را در پیش گرفته تا خاطره فاجعه منا را از اذهان پاک کند، اما به نظر می‌رسد تا وهابیت به عنوان نماینده بنی امیه و بنی عباس بر حرمین شریفین سلطه دارد، ما شیعیان به عنوان نماینده اهل بیت(علیهم السلام) مبارزه می‌کنیم.

وظیفه دولت اسلامی در مقابله با جنایات آل سعود علیه حجاج ایرانی چیست و چه راهبردی را باید اتخاذ کنند؟

با توجه به آنکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی امور حج و سازمان حج از ارکان آن است، بنابراین وظیفه تأمین امنیت، عزت و سلامت حجاج را بر عهده دارد و وزارت خارجه هم باید قوی‌تر در حمایت از حجاج ایرانی ورود کند. باید توجه داشت، جنگ ما در سوریه و عراق جنگ نیابتی است، بنابراین اگر بتوانیم تنش‌ها را کمتر کنیم و وزارت خارجه در این باره فعال باشد، طوری که در عین حفظ خط تهران-غزه (هر نوع ارتباط با آل سعود نباید در تنافی با این جاده باشد) دیپلماسی حج اعمال و جهان اسلام ضد اسرائیل بسیج شود و سازمان حج و بعثه رهبری هم امنیت و عزت و سلامت حجاج را دنبال کنند تا دیگر آن جنایات تکرار نشود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.