ایلام همه‌ساله در ایام مختلف سال و به‌ویژه اربعین حسینی تعداد زیادی از زائران عتبات عالیات از مرز مهران خارج می‌شوند که البته با دغدغه‌های متعددی روبرو است.

«مهران» در تب و تاب میهمانی زائران حسینی

قدس آنلاین-گروه استان ها: نبود جاده مناسب، پرداخت وجوه مختلف و نبود امکانات مناسب در مرز مهران و حتی مشکلات پیش‌پاافتاده‌ای هم چون کمبود آب آشامیدنی تنها بخشی از دغدغه‌های زائران اربعین محسوب می‌شود.

سه ماه دیگر تا کنگره عظیم اربعین حسینی باقی‌مانده است و بسیاری از کارشناسان حوزه عتبات بر این باورند که تجهیز و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای بهبود رفت‌وآمد زائران حسینی در مرز مهران - به دلیل کوتاه‌تر بودن فاصله تا کربلا و نجف ضروری است.

شهرستان مهران طی سال‌های به‌عنوان دروازه عتبات عالیات مطرح بوده است، اما نداشتن راه‌های ارتباطی مناسب، نبود امکانات رفاهی ازجمله هتل‌های مجهز، محدود بودن فضای پایانه مرزی مهران و سایر کمبودها ازجمله کمبود پارکینگ بخصوص در ایام اربعین از مهم‌ترین مشکلات شهرستان و مرز مهران است.
آیین بزرگ پیاده‌روی اربعین طی چند سال اخیر سبب شده افزون بر ۳ میلیون زائر فقط در بازه زمانی دو هفته از مرز مهران تردد کنند و این مرز مرکز ثقل اصلی تردد زوار اربعین به شمار رود.
ظرفیت بسیار بالای این مرز ازجمله امنیت سبب شده این پایانه مرزی به‌عنوان مهم‌ترین مرز مذهبی کشور شناخته شود، علاقه وافر عاشقان کربلای حسینی برای تردد از این مرز در روزهای اربعین در حدی است که مردم حتی ترافیک‌های چندروزه در زمان اربعین را به جان خریده‌اند، اما مشکل همچنان باقی است.

دست‌انداز اعتبارات

ساماندهی و بهسازی و تعریض جاده‌های منتهی به مرز مهران از اواسط سال ۹۳آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

تعریض جاده ایلام به مهران و پایانه مرزی یکی از این طرح‌هاست که تاکنون اقدامات خوبی در آن انجام‌گرفته است البته این جاده یک بخش خیلی سخت شامل مناطق کوهستانی و یک بخش دشت و تپه‌ماهور دارد که بنا بر گفته مسئولان پیشرفت‌های خوبی در بخش دشت و تپه‌ماهور حاصل‌شده است.

هرچند که امیر امینی معاون وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر به استان وعده‌هایی برای حل این مشکل داد و قرار بود ۲ ساله این مشکل را حل کند اما به نظر می‌رسد راه دسترسی زائران در استان ایلام به مرز هنوز در دست‌انداز اعتبارات مانده است.

قطاری که به ایستگاه نرسید

چند سالی است که وعده ایجاد پروژه راه‌آهن در استان ایلام توسط مسئولان مطرح‌شده و در همین رابطه سال ۱۳۹۲ با حضور رئیس‌جمهور وقت پروژه راه‌آهن استان حتی کلنگ زنی شد اما هنوز این وعده به منصه ظهور نرسیده است.

پروژه راه‌آهن استان ایلام که قرار بود از طریق خط غرب کشور و استان کرمانشاه به ایلام هم متصل شود هم‌اکنون روی کاغذ و در حد نقشه و مطالعه مانده است و خبری از اجرای پروژه نیست چراکه مسئولان کشوری به دلیل عدم توجیه اقتصادی از این پروژه حمایت نمی‌کنند.

پروژه راه‌آهن ازآنجا برای استان ایلام اهمیت دارد که این استان به‌واسطه مرز مهران سالانه میزبان میلیون‌ها زائر برای رفتن به عتبات عالیات است.

متأسفانه بحث حمل‌ونقل در ایام اربعین سال گذشته مشکلات زیادی را برای زائران به وجود آورد که در صورت احداث راه‌آهن می‌توان برای پنج سال آینده برنامه‌ریزی کرد که در ایام اربعین شاهد کمترین مشکلات درزمینهٔ جابجایی زائران باشیم.

نماد مرزی تصویب نشد

سلام امینی، نماینده مردم ایلام در این زمینه به خبرنگار ما می‌گوید: واقعیت این است که قرار بود، مصوبه‌ای برای اینکه استان ایلام چون دارای کمترین فاصله با کربلا و نجف است و باید نماد مرزی کشور به‌عنوان دروازه ورود به عتبات عالیات بشود، در مجلس بررسی شود اما تصویب نشد و این مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال برای زیرساخت‌های سفر اربعین در مرزها در ردیف بودجه قرار گرفت.
امینی بابیان اینکه رفع مشکلات و موانع مرز مهران باید در اولویت مسئولان باشد، یادآور می‌شود:هم‌اکنون ۳ میلیون نفر میهمان رفت‌وبرگشت داریم که هرساله ۴۰۰هزار نفر افزایش می‌یابد و باید دولت برای پذیرایی و تردد آن‌ها برنامه دقیق داشته باشد.
به گفته وی اگرچه ادارات کل استان و همیاری شهرداری‌ها در حوزه مراکز بهداشتی تلاش کرده‌اند، اما برای تجهیز این واحدها و مراکز اقامتی هم باید کارهای بیشتری صورت گیرد.
این عضو خانه ملت می‌افزاید: هنوز برای راهپیمایی اربعین لازم است، راه اصلی ایلام چهار بانده شود، البته ۴۰ درصد آن درست‌شده و نقاط حادثه‌خیز جاده ملکشاهی هم باید حذف شود، راه سرابله به ایلام اصلاح شود، جاده قلاجه به ایلام نیز در محور ایوان نیاز به تجهیز تونل دارد و مسیر ریلی هم که از کرمانشاه به ایلام و مرز می‌رسد باید به‌گونه‌ای پشتیبانی شود که زودتر به بهره‌برداری برسد در غیر این صورت با همین نارسایی‌ها مواجه خواهیم بود.

مشکل ترافیکی

جاده‌های غیراستاندارد ازجمله مشکلات اصلی بر سر راه خودروها و زائران در مسیر کربلا است.

رئیس پلیس راهور استان ایلام بابیان اینکه اگر این مشکلات و ناتمام‌های موجود در این مسیرها تا اربعین برطرف نشود به‌طور حتم با مشکلات ترافیکی روبرو خواهیم شد اظهار می‌کند: در حوزه شمالی استان دو مسیر ورودی و خروجی داریم که یکی محور مهران -ایلام- سرابله -شباب -حمیل و دیگری محور مهران -ایلام -ایوان -اسلام‌آباد غرب است که در هر دو محور با مشکل جدی عرض کم جاده مواجه هستیم.

سرهنگ محسن ناصری ابراز می‌کند: هرچند اقداماتی برای توسعه شده اما اگر کامل نشود اربعین امسال باز مشکل ترافیکی خواهیم داشت.

وی بابیان اینکه هنوز برخی مشکلات زیرساختی اربعین سال گذشته وجود دارد، تصریح کرد: سال گذشته متأسفانه پارکینگ‌ها درست مدیریت نشدند و موجب بروز مشکل جدی شد.

رئیس پلیس راهور استان ایلام احداث کمربندی غربی مهران را خواسته به‌حق مردم و زائران دانست و گفت: اگر این کمربندی ایجاد شود در مهران گره ترافیکی نخواهیم داشت.

مشکلات حل می‌شود

مشکل آب که سال گذشته به‌عنوان یکی از معضلات اصلی در ایلام دامن‌گیر زائران بود امسال بنا بر وعده‌های استاندار حل خواهد شد.

مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان ایلام با وعده تسهیل و تمهیدات ویژه در پایانه مرزی مهران برای اربعین  می‌گوید: آماده کردن نمازخانه‌ها، راهدارخانه‌ها و مجتمع‌های رفاهی و تجهیز آن‌ها برای اربعین در دستور کار جدی است.

نورالله دلخواه با اشاره به رفع مشکل آب که در سال گذشته که به یک معضل تبدیل‌شده بود اظهار می‌کند: برای اربعین امسال حتماً این کمبودها اصلاح می‌شود.

وی تأکید می‌کند: تمهیدات لازم برای ایجاد زیرساخت‌های رفاهی در مرز مهران اندیشیده شده و برای تسهیل در تردد زائران ۹۶ گیت در پایانه مرزی مهران تعبیه‌شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.