مستند مسابقه «ضد گلوله»، برنامه‌ای تلویزیونی است که کار ساخت آن را خانه مستند انقلاب اسلامی ‌و سازمان رسانه‌ای اوج برعهده گرفته است. این مستند-مسابقه که پخش آن از چهارم شهریورماه آغاز شده است، روزهای زوج هرهفته ساعت ۲۲ از شبکه مستند درمعرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت که در قالب رقابت‌های سخت و نفس‌گیر تیمی‌ و انفرادی بین جوانان ایرانی در پادگان بیست رمضان تهران که متعلق به نیروی زمینی سپاه پاسداران است، تصویربرداری شده است.

ذائقه هنری مردم را نباید دست‌کم گرفت

قدس آنلاین- مستند مسابقه «ضد گلوله»، برنامه‌ای تلویزیونی است که کار ساخت آن را خانه مستند انقلاب اسلامی ‌و سازمان رسانه‌ای اوج برعهده گرفته است. این مستند-مسابقه که پخش آن از چهارم شهریورماه آغاز شده است، روزهای زوج هرهفته ساعت ۲۲ از شبکه مستند درمعرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت که در قالب رقابت‌های سخت و نفس‌گیر تیمی‌ و انفرادی بین جوانان ایرانی در پادگان بیست رمضان تهران که متعلق به نیروی زمینی سپاه پاسداران است، تصویربرداری شده است. در همین‌باره حسین افشار، تهیه‌کننده این مستند در توضیح ایده شکل‌گیری این مستند گفت: در سه فصل از «مستند- مسابقه فرمانده» با خیل عظیم متقاضیان برای شرکت در این مسابقه مواجه شدیم که طبیعتاً با توجه به نوع تولید فرمانده، نمی‌توانستیم تعداد فصل‌های آن و تعداد شرکت‌کننده‌ها را افزایش دهیم. اما مستند مسابقه «ضدگلوله» را به‌گونه‌ای طراحی کردیم که قابلیت تولید به‌صورت سری را داشته باشد و علاقه‌مندان بیشتری بتوانند در آن شرکت کنند و چنین شرایط و هیجانی را در زندگی‌شان تجربه کنند. در «ضد گلوله» قرار است بستر کسب تجربه‌های جدید برای کسانی‌که تجربه فعالیت‌های این‌گونه را نداشته‌اند با وسعت بالایی فراهم شود.

وی افزود: هم‌اکنون حدود ۱۳۰ نفر در این مسابقه شرکت دارند، اما حدود ۴ هزار نفر برای برنامه ثبت‌نام کرده‌اند و همچنین بعضی از شرکت‌کنندگان مسابقه «فرمانده» نیز در این برنامه حضور دارند. از میان ثبت‌نام کنندگان نیز نفرات با توجه به ویژگی‌های آن‌ها انتخاب خواهند شد. مستند مسابقه «ضدگلوله» حدود ۷۰ نفر عوامل تولید شامل تصویربردار، صدابردار و تیم تولید دارد. این‌کار کمی ‌شلوغ است، چون قالب آن واقع‌نماست و باید همان اتفاق در لحظه را ضبط و تصویربرداری کرد.

تنوع فصلی در «ضد گلوله»

این تهیه‌کننده در ادامه درخصوص تهیه این مستند مسابقه‌ای و نیز روند تولید این مستند اضافه کرد: در حال‌حاضر بخش‌های دیگری از فیلم‌برداری کار باقی مانده است که ما دو فصل پنج قسمتی را زمستان سال گذشته ضبط کردیم. چهار فصل در تابستان، چهار فصل هم در پاییز و سه قسمت نهایی را در زمستان ضبط می‌کنیم. این روند تولید در تابستان اگرچه برای عوامل بسیار سخت است، اما منجر به تنوع فصلی در کار می‌شود. درباره بخش اول سؤالتان هم باید بگویم که ما دنبال برنامه‌هایی هستیم که در بدو امر بتوانند مخاطب را جذب کنند. گروهی که الان با ما کار می‌کنند، تجربه پنج سال کار مستند- مسابقه را دارند، اما علاوه‌بر جذب مخاطب، دوست داریم هیجان و شور و ماجراجویی جوان‌های این نسل را در قالب یک مستند-مسابقه عرضه کنیم.

وی با تأکید بر این‌که ذائقه نسل امروز مقداری تفاوت کرده و با اقتضائات تازه‌ای روبه‌رو هستیم، گفت: نسل بچه‌های امروز با همان حس‌وحال حماسی که دارند در عرصه‌ای دیگر با هم رقابت می‌کنند و حسی را بروز می‌دهند که روحیه ایثارگری و حماسی در آن به‌شکلی عینی قابل مشاهده است؛ اتفاقاتی که غیرقابل پیش‌بینی است و زیبایی کار هم به همین مسئله است.

 این اتفاق‌ها در مستند-مسابقه «ضد گلوله» می‌تواند یادآور همان رشادت‌هایی باشد که در عملیات‌ واقعی در زمان جنگ بروز پیدا کرده و روایت شده است. بنابراین نسل امروز و نسل گذشته ازطریق جذابیت و ذائقه‌ای که روحیه امروز مخاطب می‌طلبد؛ می‌تواند با این برنامه ارتباط برقرار کند و «ضد گلوله» از این حیث که پخش هر روزی روی آنتن دارد، می‌تواند بیش از «فرمانده» جذب مخاطب داشته باشد.

تفاوت‌های «فرمانده» و «ضدگلوله»

وی در پاسخ به این سؤال که آیا مسابقه‌های «ضد گلوله» و «فرمانده» دو کار موازی هستند و مسابقه «ضد گلوله» چه ویژگی نسبت به مسابقه «فرمانده» دارد، گفت: هرچند تیم طراح و سازنده و حتی خود من خیلی دوست نداریم چون این دو کار کاملاً با هم متفاوت هستند، این دو مستند با هم مقایسه شوند، ولی می‌توان گفت ویژگی اصلی «ضدگلوله» این است که در مقایسه با مسابقه فرمانده که تهیه‌کنندگی آن را هم من برعهده داشتم، هزینه‌هایش بسیار کمتر و در سطح برنامه‌های تلویزیونی است. در «فرمانده» ۱۰ قسمت از  کار درطول دو سال تولید می‌شود که با سناریوهایی کاملاً متفاوت است، اما «ضدگلوله» قرار است به‌گونه‌ای برگزار شود که در سیزده فصل شرکت‌کنندگان به‌شکل لیگی در آن شرکت کنند و از مراحل مقدماتی، نیمه‌نهایی و نهایی تشکیل می‌شود.

وی توضیح داد که مسابقه «ضد گلوله» صرفاً یک برنامه ورزشی و نظامی‌ نیست و اشاره کرد: این مسابقه یک مجموعه از توانایی‌های جسمی‌ و ذهنی است و البته مخاطب این برنامه با شخصیت‌های ویژه‌ای مواجه است که می‌تواند با آن‌ها ارتباط بگیرد و با توجه به این‌که شخصیت‌های متفاوتی در این مسابقه حضور دارند، انشاالله این مستند مخاطبان خود را از اقشار مختلفی جذب خواهد کرد. از آنجاکه در این مستندمسابقه روی ویژگی‌ها و توانمندی‌های تیمی ‌شرکت‌کنندگان تمرکز می‌شود، مردم هم می‌توانند بعد از دیدن مسابقه روی رفتارهای گروهی و اجتماعی خود تأمل داشته باشند. همچنین درنظر بگیرند که کجا باید از هوش خود استفاده کنند، در چه موقعیتی صبر داشته باشند و چه‌زمانی شجاعت به خرج دهند و به این ترتیب رفتارهای فردی و اجتماعی لازم را بیاموزند.

ولی به هرشکل، همه تلاش ما این بوده و هست که برنامه‌ای جذاب بسازیم تا درخور شأن ملت ایران باشد.

وی در پایان گفت: ذائقه مردم ایران را نباید دست‌کم گرفت، چون ایرانیان، مردمی‌ رسانه‌ای و هنری هستند و تنوع قالب‌ها و محصولات نمایشی و هنری بسیار زیاد است. ظاهر این مسابقه، نظامی ‌است، اما باطن آن، رفتارهای فردی و اجتماعی است و این عامل مهمی ‌در جذب مخاطب است. ان‌شاالله که مردم «ضد گلوله» را ببیند و بپسندند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.