مشهد- محمد رحیم نوروزیان فرماندار مشهد در حاشیه بازدید از مؤسسه فرهنگی قدس در جلسه‌ای صمیمانه با خبرنگاران قدس گفت: متأسفانه مشکلات این کلانشهر در سایه اسم مشهد گم شده است.

مشکلات مشهد به چشم نمی آید

قدس آنلاین-گروه استان ها- مهناز خجسته نیا: فرماندار مشهد، وضعیت نابسامانی‌های اجتماعی در این کلانشهر را تا مرز عقب ماندگی‌ در شاخص توسعه اعلام کرد.

معاون استاندار خراسان رضوی در واکاوی دغدغه‌های گریبانگیر مشهد همچنین اعتراف کرد: اگر رفع نابسامانی‌های اجتماعی در مشهد به همین روال پیش برود، حتماً در 10 سال آینده، دیگر مشهد قابل سکونت نخواهد بود.  

به گفته وی تنها وقتی مشهد با سایر کلانشهرهای کشور مقایسه شود، عقب ماندگی‌ها در شاخص توسعه نمود پیدا می‌کند.

او مشکلات اجتماعی مشهد را مسائل متعددی عنوان کرد و اظهار داشت: این در حالی است که این مسائل در سایه اسم مشهد به چشم نمی‌آید.

فرماندار مشهد، اجماع ملی را تنها راهکار برون رفت مشهد از وضعیت موجود دانست و گفت: در این اجماع باید این گونه اثبات شود که مشهد شهری معمولی در کنار سایر شهرهای کشور نیست.

نوروزیان خط و نشانی هم برای تعیین تکلیف بودجه‌های مختصص مشهد در سطوح بالای مدیریت کشید و اظهار داشت: شهری که سالانه پذیرای بیش از 20 میلیون زائر داخلی و خارجی است، قطعاً باید متمایز از سایر کلانشهرها باشد.

وی با اشاره به شرایط خاص مشهد از رسانه‌ها نیز برای شکل گیری این اجماع در سطوح ملی کمک خواست.

وی ظرفیت رسانه‌ای این کلانشهر را در کشور بی نظیر خواند و افزود: بخشی از آرامش فعلی مشهد نیز مرهون تلاش همین رسانه هاست.

مشکلات حاشیه شهر با پول حل نمی شود

فرماندار مشهد در این جلسه صمیمانه درخصوص حاشیه شهر مشهد نیز از مباحثی سخن به میان آورد که شاید شنیدن آن از سوی یک مقام دولتی کمتر اتفاق افتاده بود.

او با بیان اینکه حاشیه شهر مشهد نیز متمایز از حاشیه شهر سایر کلانشهرهاست، گفت: ساکنین حاشیه شهر مشهد سرریز جمعیت حاشیه نشین دیگر کلانشهرهای کشور هستند.

وی با تأکید بر ضرورت درک این واقعیت از سوی مسولان کشوری خواستار تمرکز همه جریانات سیاسی این کلانشهر در شکل گیری یک اجماع ملی برای نجات مشهد شد.

وی تخصیص 103 میلیارد تومان اعتبار را به پروژه‌های حاشیه شهر مشهد طی سال جاری به فال نیک گرفت و گفت: این در حالی است که منابع مالی کشور محدود است.

وی در ادامه توجه به مسائل حاشیه شهر را از برنامه‌های اصلی فرمانداری مشهد اعلام کرد و افزود: سکونت یک میلیون و 200 هزار نفر جمعیت در حاشیه شهر مشهد کم نیست.

او از اقدام‌های انجام شده برای ساماندهی حاشیه شهر طی سالیان اخیر نیز قدردانی کرد و اظهار داشت: خوشبختانه در رفع محدودیت‌های حاشیه شهر همه دستگاه‌ها پای کار آمده‌اند، اما هنوز هم مشکلات زیاد است و جای کار خیلی باقی مانده است.

به گفته وی تخصیص اعتبارات ویژه در کنار جذب سرمایه گذار می‌تواند، حاشیه‌هایی از شهر مشهد را حذف کند که شاید 20 تا 50 سال از قدمت سکونت در آن محلات می‌گذرد.

وی مدیریت تضادها برای ساماندهی حاشیه شهر مشهد را ضروری برشمرد و گفت: من معتقدم، رفع همه مسائل حاشیه شهر مشهد به پول ختم نمی‌شود چراکه منع مهاجرت به مشهد باید از مبدأ متوقف شود.

نوروزیان همچنین حذف موازی کاری، جزیره‌ای کارکردن و همدیگر را پوشش ندادن را بدتر از تخصیص نیافتن اعتبار عنوان کرد و گفت: مشهد نیازمند کار فرهنگی است.

وی با انتقاد از جای خالی کار تیمی اظهار داشت: متأسفانه ما هنوز یاد نگرفته‌ایم که تیمی برای رفع مشکلات کار کنیم.

فرماندار مشهد در پایان بر تحقق هدف رفع مشکلات مردم در راستای حفظ ارزش‌های انقلاب تأکید کرد و گفت: همه ما از یک جنس هستیم با این تفاوت که مسیرهای خدمت متفاوت است که آن هم به دلیل اختلاف سلیقه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.