زنجان- مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان گفت: مرمت آرامگاه ملاحسن کاشی به نیمه راه خود رسیده است.

مرمت آرامگاه ملاحسن کاشی به نیمه راه رسید

به گزارش قدس آنلاین، «یحیی رحمتی» با بیان این‌که بنای مذکور متعلق به دوره ایلخانی است، اظهار کرد: مرمت آرامگاه ملاحسن کاشی که از روز بیستم تیرماه امسال آغاز شده بود به نیمه راه خود رسیده است و پیش‌بینی می‌شود که در صورت وجود شرایط جوی مناسب تا دو ماه دیگر به اتمام برسد.

این مسئول با اشاره به این‌که این مرمت در راستای استحکام‌بخشی به بنا صورت می‌گیرد، ادامه داد: این بنا با برخورداری از گنبدهای سه‌پوش جزو بناهای نادر در ایران محسوب می‌شود و پلان هشت ضلعی نامنظم دارد. علاوه بر این آرامگاه ملاحسن کاشی به مقرنس‌کاری همراه با کتیبه خط معقلی و خط نستعلیق مزین شده است.

وی افزود: ملاحسن کاشی یکی از علما و شعرای دوره ایلخانی است که در مدح ائمه و حضرت علی (ع) شعر سروده است؛ در واقع مقبره ملاحسن کاشی عارف، نویسنده و شاعر شیعه از آثار ارزشمند تاریخی استان زنجان است که در فهرست آثار ملی ثبت شده است و بخشی از مرمت بنا نیز در دوره قاجار توسط میرزا عبدالله والی زنجان صورت گرفته است.

رحمتی با بیان این‌که ملاحسن کاشی مدح پادشاهان را نکرده است و همه اشعارش را در وصف ائمه‌اطهار(ع) به ویژه حضرت علی(ع) سروده است، تصریح کرد: در دوره فتحعلی شاه قاجار و در حاکمیت عبدالله میرزای دارا، حاکم زنجان، تعمیرات این بنا مورد توجه قرار گرفت اما در حال حاضر تک بنای زیبای مقبره در دشت پهناور خودنمایی می‌کند.

لازم به ذکر است که مقبره مولانا حسن کاشی مطابق با الگوی مقبره‌سازی عصر صفوی ساخته شده است و پلان هشت ضلعی در نمای داخلی بنا تبدیل به فضای چلیپایی می‌شود. همچنین از جمله ویژگی‌های بارز این بنا، کاربرد خط معقلی با بنایی است که به شیوه آجر و کاشی به رنگ فیروزه‌ای بر گلوی گنبد و نمای خارجی بدنه اجرا شده است. علاوه بر این، در سطوح داخلی گنبد، قرینه‌سازی در ساختار و تزیینات مقرنسی از نوع معلق به رنگ سفید و قهوه‌ای به چشم می‌خورد.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.