ساری- رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران از خشک شدن ۷۰۰ هکتار از شالیزارهای مازندران بعلت کمبود آب کشاورزی خبر داد.

خشک شدن ۷۰۰ هکتار از شالیزارهای مازندران/ برنج مازندران از نداشتن برند رنج می برد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، دلاور حیدرپور صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی با اشاره به اینکه امسال وضعیت آبی برنج خوب بود و مشکل چندانی نداشتیم، اظهار کرد: تنها در انتهای شبکه آبرسانی سد شهید رجایی در جویبار و میاندورود مشکل کم آبی داشتیم که بخش اعظمی از استرس ها با نوبت بندی آب مرتفع شد.

وی با بیان اینکه ۴۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری جویبار و میاندورود و ۴۰ هکتار از اراضی گلوگاه از بین رفت، اضافه کرد: ۲۰۰ هکتار از اراضی نشاکاری شده چهاردانگه نیز خشک شد.

بد اخلاقی در تجارت برنج

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران در پاسخ به سوال قدس آنلاین با اشاره به اینکه برنج مازندران از نبود برند رنج می برد، افزود: مشکل اصلی صادرات برنج، نبود برند است.

حیدرپور تعداد برندهای موجود را اندک دانست و یادآور شد: متاسفانه بداخلاقی ها در رابطه با تجارت برنج رو به افزایش بوده و برخی سودجویان، برنج ها را اختلاط می کنند.

وی با بیان اینکه این بداخلاقی ها شرعاً و قانوناً جایز نیست، از تشکیل کمیته ای برای برخورد با اینگونه تخلفات خبر داد و گفت: مجوز شالیکوبی ها در صورت دارابودن بسته بندی به همراه شناسنامه صادر می شود تا مشکلاتی از این دست قابل پیگیری باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران با اشاره به اینکه ۹۰ درصد از اراضی شالیزاری استان بصورت مکانیزه برداشت شد، افزود: از کشت دوم نیز استقبال و ۳۵ هزار هکتار از اراضی نیز زیر کشت دوم برنج رفت.

عدم سرمایه گذاری در ذخیره سازی آب های سطحی

حیدرپور با اشاره به اینکه متاسفانه در سالهای گذشته در زمینه ذخیره سازی آب های سطحی در مازندران سرمایه گذاری نشد، اضافه کرد: تنها ۱۰ درصد آب های سطحی در استان ذخیبره می شود درحالیکه میانگین این رقم در کشور ۴۰ درصد است.

وی با اعلام اینکه ۳۷ درصد کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته و ۲۲ درصد نسبت به شاخص بلند مدت مواجه هستیم، تاکید کرد: تنها را کوتاه مدت برون رفت از این معضل، احیا و لایروبی آب بندان های استان است تا حجم ذخیره آب موجود در آنها بیشتر شود.

حیدرپور با اشاره به اینکه ظرفیت آب بندان های استان ۳۴۰ میلیون مترمکعب و به اندازه حجم ذخیره سدهای استان است، گفت: از محل سفر دولت به استان لایروبی ۱۵ آب بندان در دست اجراست.

حذف مزرعه های مرغ مادر در مازندران

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران با بیان اینکه تولیدکنندگان مرغ در یکسال گذشته با ضررو زیان مواجه بودند، علت گرانی مرغ در ماه های گذشته را حذف چند مزرعه مرغ  مادر در مازندران و کشور بعلت مشاهده آنفولانزا اعلام کرد و افزود: سال گذشته ۳ مزرعه مرغ مادر در مازندران حذف و بعلت کمبود جوجه، قیمت تمام شده مرغ افزایش پیدا کرد.

حیدرپور با اعلام اینکه هم اکنون جوجه یکروزه با قیمت ۱۷۰۰ تومان در اختیار اتحادیه های مرغداران قرار می گیرد، اضافه کرد: بعلت عدم تمکین صاحبان مزرعه های مرغ مادر در قیمت تمام شده موجب شد برای برخی، پرونده تخلف تنظیم و به تعزیرات حکومتی معرفی شوند.

وی اظهار امیدواری کرد تا دو ماه آینده تولید جوجه یکروزه به حدی می رسد که تعادل در بازار برقرار خواهد شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران با اشاره به اینکه ۵۰ درصدد مرغ تولیدی مازنندران برای کشتار به کشتارگاه های تهران می رود، گفت: متاسفانه این اقدام مخاطرات بهداشتی را بدنبال دارد و این مساله بعلت سودجویی برخی متخلفین اتفاق می افتد.

حیدرپور از افتتاح ۶۳ پروژه با اعتبار ۴۲۰ میلیارد ریال در هفته دولت خبر داد و یادآور شد: در این ارتباط ۳۶۵ اشتغال جدید در ۱۲۹ روستاها ایجاد و ۱۱ هزار و ۹۰۰ خانوار روستایی از این طرح ها بهره مند خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.