احزاب مهم آلمان در جریان تشدید مناقشات بین آنکارا-برلین خواستار استفاده از اهرم اقتصادی برای فشار بر آنکارا شدند.

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه "هندلزبلات" آلمان در مطلبی نوشت: مناقشات بین آلمان و ترکیه همچنان تشدید می شود. بسیاری از سیاستمداران آلمانی حالا خواستار افزایش فشارهای اقتصادی بر ترکیه شده اند.

به این ترتیب در جریان تشدید تنش ها بین ترکیه و آلمان سیاستمداران احزاب متحد مسیحی و حزب سوسیال دموکرات می خواهند از روابط اقتصادی با آنکارا به عنوان اهرم فشار بر این کشور استفاده کنند.

مارتین شولتز، نامزد صدر اعظمی آلمان از حزب سوسیال دموکرات مجددا بر درخواست خود برای دادن اولتیماتوم به رئیس جمهور ترکیه برای آزادی اتباع آلمانی دستگیر شده در این کشور تاکید کرده و گفت: در غیر این صورت باید روند گسترش اتحادیه گمرکی با ترکیه متوقف شود.  

"هورست زیهوفر"، رئیس حزب سوسیال مسیحی آلمان نیز درخواست کرده است که پرداخت های مالی به ترکیه به منظور آماده سازی این کشور برای عضویت در اتحادیه اروپا متوقف شود.

مارتین شولتز نیز تاکید کرده است که حاضر نیست ماه ها برای آزادی زندانیان آلمانی منتظر بماند. وی همچنین این انتقاد را به مرکل وارد کرده است که موضع همراه با شک و دو دولی را در برابر اردوغان اتخاذ می کند.

هورست زیهوفر هم به تحریکات پشت سر هم آنکارا علیه کشورش انتقاد وارد کرده و خواستار توقف پرداخت های مالی به ترکیه به عنوان نامزد عضویت در اتحادیه اروپا شد. اروپا بر اساس توافق های انجام شده باید از سال 2014 تا 2020 حدود 4.5 میلیارد یورو به ترکیه پرداخت کند، که از آن 1.6 میلیارد یورو برای آماده سازی این کشور برای عضویت در اتحادیه اروپا و 1.5 میلیارد هم برای پروژه های اقتصادی و منطقه ای در نظر گرفته شده است. زیهوفر همچنین وزیر امور خارجه آلمان را تمجید کرد که موضع آشکاری در برابر اردوغان اتخاذ کرده و در برابر او سر خم نمی کند.

روابط بین ترکیه و آلمان بر سر موضوعات مختلف از جمله دستگیری اتباع آلمانی در ترکیه بسیار متشنج شده است. ترکیه در سال 2016 یکی از محبوبترین مقاصد سفر شهروندان آلمانی بود. اما جدیدترین نظر سنجی نشان می دهد که آلمانی ها در سایه تنش های بین آنکارا-برلین دیگر علاقه ای برای سفر به ترکیه ندارند.

بر این اساس حدود 53 درصد شهروندان آلمانی دیگر نمی خواهند برای تعطیلات به ترکیه سفر کنند. حدود 44 درصد از شهروندان هم با وجود تنش های سیاسی بین دو کشور نمی توانند چنین سفری را تصور کنند.

سال گذشته حدود 4 میلیون آلمانی به ترکیه سفر کردند. به این ترتیب این کشور در بین آلمانی ها به عنوان سومین کشور محبوب برای گذراندن تعطیلات بود.

وزیر امور خارجه آلمان نیز اخیرا چندین بار درباره سفر به ترکیه به شهروندان خود هشدار داده و سطح هشدارهای امنیتی برای سفر به این کشور را افزایش داده است.

نتایج این نظر سنجی که از طرف وسسهامنید و به سفارش نشریه بیلد آلمان انجام گرفته است  همچنین نشان می دهد که 81 درصد شهروندان آلمانی از موضع دولت آلمان در قبال اردوغان راضی نبوده و 54 درصد نیز خواستار لغو توافق پناهندگان با اتحادیه اروپا بودند.

رئیس انجمن آلمان-ترکیه از حزب سوسیال دموکرات هم در چنین وضعیتی گسترش اتحادیه گمرکی با ترکیه را غیر ممکن دانسته و خواستار توقف کمک های مالی به این کشور به منظور آماده سازی آن برای عضویت در اتحادیه اروپا شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.