رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه گزارش گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران، گزارشی علیه جمهوری اسلامی و بویژه دستگاه قضایی است، این گزارش را تلخیص شده و چکیده ادعاهای منافقین و معاندان نظام دانست.

گزارش گزارشگر ویژه حقوق بشر تلخیص ادعای منافقین ومعاندان نظام است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی با تسلیت سالروز شهادت پنجمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت امام محمدباقر (ع)، تصریح کرد: این ایام، ایامی است که باید با بهره گیری از آن و به هر وسیله، تقرب به حضرت حق تعالی و اولیای خدا یافت و اگر بدانیم که ائمه معصومین سلام الله علیهم اسباب فیض الهی و طرق تقرب الی الله هستند، امید و انگیزشی برای بهره گیری از این ایام در همه ما پیدا خواهد شد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به روایتی از حضرت اباعبدالله الحسین (ع) که می فرمایند مَثَل احسان، مَثَل باران است که وقتی نازل می شود برّ و فاجر را شامل می شود، افزود: ائمه اطهار(ع)، باب احسان و رحمت واسعه الهی هستند و انسان باید از هر فرصتی نظیر ایامی که در آن هستیم، برای تحصیل احسان استفاده کند. همه گرفتار کثرت ها و مشغله هایی هستیم اما باید از ائمه معصومین (ع) تقاضا کنیم که برای خلوص از شوائب و ارتقاء به مدارج عالی انسانی و علمی و همچنین دستیابی به رحمت واسعه حق تعالی، احسان عمیم خود را شامل حال همه ما قرار دهند.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به در پیش بودن روز عرفه، آن را روزی خاص برای دعا و استجابت آن دانست و اظهار کرد: دعا همیشه مورد عنایت حق است زیرا رجوع بنده به حق تعالی است. وقتی زمان خاصی را برای آن قرار می دهند، معنایش این است که در این زمان خاص، عنایت ویژه ای شامل حال بنده خواهد شد. عرفه از این حیث برای دعا و استجابت ممحض است و باید از این فرصت برای تقرب به حق تعالی استفاده کنیم.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه ظاهر انسان باید موافق دعا باشد اما مهمتر، باطن انسان است، خاطرنشان کرد: اصل اصیل در استفاده از دعاها، ایمان به حق تعالی است. هر قدر حقیقت ایمان و توحید در انسان بیشتر متجلی شود، به همین میزان انس با حق بیشتر می شود وگرنه دعاها گاهی نه تنها مفید نیستند بلکه ممکن است اثر عکس داشته باشند.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) که در کتاب مصباح الشریعه آمده است، تصریح کرد: در این روایت می خوانیم که حضرت فرمود «فَإِذَا کَبَّرْتَ فَاسْتَصْغِرْ مَا بَیْنَ السَّمَاوَاتِ الْعُلَی وَ الثَری دونَ کِبریائِه» یعنی وقتی تکبیر می گویی، باید هر آنچه در آسمانها و زمین است را در مقابل کبریای حق تعالی کوچک بشماری. در ادامه، مطلبی بیان شده که می فرماید «فإنَّ اللّه َ تعالی إذا اطَّلَعَ علی قَلبِ العَبدِ و هُو یُکَبِّرُ و فی قَلبِهِ عارِضٌ عَن حَقیقَةِ تَکبیرِهِ فقالَ: یا کاذِب، أ تَخدَعُنی!؟ و عِزَّتی و جَلالی لأَُحرِمَنَّکَ حَلاوَةَ ذِکرِی، و لأَحجُبَنَّکَ عن قُربی و المَسرَّةِ بِمُناجاتِی». این مطلب بسیار مهمی است. گاهی خود ما نیز این را تجربه کرده ایم که وقتی بدون توجه و حضور قلب بر سجاده می نشینیم، گویی عقب تر از قبل رفته ایم. حضرت می فرماید خدا به چنین بنده ای می گوید ای شخص دروغگو، تو نسبت به من خدعه می ورزی و سپس حق متعال قسم می خورد که حالا که با این حالت و به معنای منافقانه دعا می کنی، حلاوت ذکرم را بر تو حرام می کنم و تو را از قرب خود محجوب می سازم، و قرب خود و مسرت مناجاتم را از تو می گیرم.

رئیس قوه قضاییه افزود: با توجه به این معانی، باید دقت کنیم که در دعا به حقیقت معنای عبودیت، الوهیت، اله، معبود و الله توجه داشته باشیم. «اله» یعنی کسی که آخرین پناه انسان و تنها مفزع است. ما در وضعیت روحی خود باید بگردیم و ببینیم که خیلی اوقات، پناهگاه ما کسان دیگری هستند. البته رفتن به سوی اسباب اگر صرفا بهره مندی از وسیله باشد مانعی ندارد چون وسیله جدا از غایت نیست. اما باید بدانیم  نهایت همه امور حق متعال است و الی الله ترجع الامور. در هر حال باید بدانیم که اصل حقیقت همه امور در دعا، ایمان قلبی به خداست و این مفهوم در کلام بسیاری از بزرگان به چشم می خورد.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به آیه شریفه سوره حدید که خداوند می فرماید «وَ الَّذینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ أُولئِکَ هُمُ الصِّدِّیقُونَ وَ الشُّهَداءُ عِنْدَ رَبِّهِمْ لَهُمْ أَجْرُهُمْ وَ نُورُهُمْ»، خاطرنشان کرد: خداوند طبق این آیه شریفه، انسانهای مومن را صدیق و شهید می داند یعنی وقتی مراتب ایمان حاصل شد، انسان جزو صدیقین و شهدا می شود که برایشان اجر و نور است. اگر در حال دعا ایمان حقیقی باشد، استجابت دعا قطعی است و امیدواریم که در روز عرفه، هم برای خودمان دعا کنیم و هم سایر برادران و خواهران مومن خود را از دعای خیر بهره مند سازیم.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با بزرگداشت هفته دولت، یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر را گرامی داشت و با تاکید بر لزوم الگوپذیری مسئولان نظام از شهدایی همچون رجایی و باهنر، تصریح کرد: مردمی بودن، انقلابی بودن و اهل جهاد بودن، از بارزترین ویژگی های این بزرگواران بود که باید امروز سرمشق همه مسئولان باشد. هفته دولت، هم برای یادآوری این نکات مهم و هم برای گرامیداشت زحمات و دستاوردهای دولت است.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به استقرار دولت دوازدهم، ابراز امیدواری کرد که دولت با بهره مندی از تجربیات و اندوخته های خود و همچنین فرصتهایی که پیش رو دارد، مطالبات مردم را به بهترین وجه اجابت کند.

رئیس قوه قضاییه گفت: در سخنان رهبر معظم انقلاب و در دیدار با هیات دولت، ۱۲ مطلب ذکر شده است که دو مورد در راس همه آنها قرار دارد؛ "اقتصاد و فرهنگ". واقعا این دو مورد، مولفه های بسیار مهم نیازهای کشور هستند. امروز مردم، نیازمند بهبود معیشت خود هستند و امیدواریم که دولت در این مسیر قدمهای موثری بردارد. راه موفقیت در این عرصه نیز توجه به توان داخلی و اعتماد به مردم خصوصا جوانهاست که سرمایه های عظیم این کشور هستند. کشور ما چه از نظر نیروی انسانی و چه به لحاظ منابع خدادادی، کشوری بسیار غنی است و این منابع عظیم، فقط به مدیریت معقول و اعتماد به مردم نیاز دارد. امیدواریم دولت محترم نیز بتواند با تلاش فراوان و کار جهادی که همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده است، در این مسیر گام بردارد.

آیت الله آملی لاریجانی با تاکید بر لزوم همکاری همه قوا با یکدیگر در این عرصه اظهار کرد: قوه قضاییه نیز به نوبه خود در چارچوب قوانین و وظایفش برای تامین امنیت اقتصادی، مقابله با مفاسد و رانت خواریها، مبارزه با قاچاق کالا و ارز با دولت همکاری خواهد کرد و امیدواریم همه در فضایی معقول و آرام، دست به دست هم دهیم تا فرمایش های مقام معظم رهبری در زمینه بهبود معیشت مردم تحقق یابد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به تاکیدهای رهبر معظم انقلاب در مورد فرهنگ نیز تصریح کرد: دشمن، امروز از نقاط ضربه پذیر وارد می شود و به دنبال نفوذ است. معیشت مردم قطعا از همان نقاط است و فرهنگ هم به همان میزان اهمیت دارد. دشمن با تمام قوا ضمن بهره گیری از ابزارهای تبلیغاتی خود نظیر کانال های ماهواره ای، سایت ها و شبکه های اجتماعی و همچنین با صرف هزینه های هنگفت، مانند موریانه و به شکلی تدریجی و آرام به اعتقادات، ایمان و اخلاق مردم ضربه می زند. آنها به خوبی می دانند که تا وقتی در این کشور مجاهدانی هستند که آرمانها و معنویات خود را به حیات و التذاذات دنیوی ترجیح می دهند، نمی توانند نفوذ کنند. آنها می دانند که تا وقتی «حججی»ها هستند نمی توانند بر این کشور غلبه پیدا کنند. بنابراین در پی دگرگونی اعتقادی هستند تا جوانان نسبت به معنویت، ایمان و اخلاق انقلابی بی تفاوت شوند.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه اساس انقلاب اسلامی بر فرهنگ نهاده شده است، تاکید کرد: همه قوا، نهادها، حوزه ها و دانشگاهها باید یکصدا در برابر این هجمه دشمن بایستند. نباید بگوییم فرهنگسازی فقط کار حوزه ها یا نهادی دیگر است. همه باید با احساس مسئولیت در این میدان خطیر گام برداریم زیرا بحث موت و حیات کشور است. مقام معظم رهبری نیز در موارد متعدد به مخاطبان مختلف این موضوع را گوشزد کرده اند و ان شاءالله دولت نیز اهتمام ویژه ای نسبت به مقوله فرهنگ داشته باشد و سایر قوا و نهادها نیز به دولت کمک کنند.

رئیس قوه قضاییه در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به گزارش گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران به مجمع عمومی سازمان ملل، این گزارش ۱۲۰ بندی را گزارشی علیه جمهوری اسلامی بویژه دستگاه قضایی خواند و اظهار کرد: هر آنچه را تمام معاندین و مخالفین نظام، گروه های ضد انقلاب و منافقین طی سالهای پس از انقلاب به زبان آورده اند، به شکل تلخیص شده می توان در این گزارش مشاهده کرد. البته این گزارش فعلا نهایی نیست ولی علی القاعده همین نهایی می شود.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: البته این گزارشگر ویژه از منشور حقوق شهروندی که دولت تهیه و منتشر کرده و همچنین سخنان رئیس جمهور در دوران انتخابات که حالت گلایه و انتقاد به دستگاههای نظام را داشت، استقبال کرده اما در ادامه به سراغ قوه قضاییه رفته و در چند جا اعلام کرده که قوه قضاییه جمهوری اسلامی، استقلال ندارد و باید تغییرات اساسی در آن ایجاد شود!

رئیس قوه قضاییه با اشاره به برخی ادعاهای کذب در این گزارش افزود: به عنوان مثال در این گزارش آمده است که هزاران زندانی در ایران در سلول انفرادی به سر می برند! آیا ما هزاران سلول انفرادی داریم؟ بسیاری از موارد این گزارش، دخالتهای بلاوجه در حیطه اجراییات جمهوری اسلامی، از جمله قوه قضاییه و شورای نگهبان است. در جایی با اشاره به ثبت نام بیش از ۱۰۰۰ نفر برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری، احراز صلاحیت ۶ نفر از میان ثبت نام کنندگان را مورد انتقاد قرار داده است. باید پرسید که آیا در کشورهایی که نزد شما به عنوان مهد دموکراسی شناخته می شوند، همه افراد امکان کاندیداتوری دارند و هیچ معیاری برای رسیدن به چند گزینه وجود ندارد؟ اصلا امکان کاندیداتوری همه افرادی که ثبت نام می کنند وجود دارد؟ به هر حال هر کشوری برای خود قوانینی دارد.

آیت الله آملی لاریجانی تصریح کرد: فراتر از این نوع دخالت، حتی از یکی از کاندیداها نام برده و اعلام کرده است که شورای نگهبان، فردی را که یکی از دستوردهندگان - به تعبیر آنها - اعدامهای فراقضایی منافقین در ایران بوده تایید صلاحیت کرده است. یعنی نه تنها به اعدام جلادهای منافقین معترض هستند بلکه در کار شورای نگهبان هم دخالت می کنند.

رئیس قوه قضاییه افزود: این همه دخالت واقعا عجیب است. در جایی می گوید دولت ایران، هر گونه قوانین که اشکال رفتارهای خفت بار، غیرانسانی و وحشیانه را مجاز می داند، لغو کند. کدام یک از قوانین مادر یا قوانین مربوط به آیین دادرسی و ... در کشور ما غیرانسانی است؟ گفته اند در جمهوری اسلامی کودکان را اعدام می کنند. کدام کودک را اعدام کرده ایم؟ اسم و رسم او را بگویید تا بررسی کنیم. می گویند این عده خبرنگار را بازداشت کرده اید. ما در کشورمان قانون داریم. اگر خبرنگاری توهین کند، بر خلاف امنیت کشور اقدام کند یا مرتکب نشر اکاذیب شود، طبق قانون مورد برخورد قرار می گیرد.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه این کلی گویی ها و فشار آمریکا برای نگارش چنین گزارشهایی، روش هایی قدیمی به شمار می رود، تاکید کرد: هر چه این فشارها و هجمه ها بیشتر می شود، می فهمیم که درست عمل کرده ایم و به عوامل نفوذ ضربه درستی زده ایم. عزم ما هم برای مقابله با نفوذ معاندین بیشتر می شود. اگر روزی دشمن به ما لبخند زد باید بدانیم که لغزشی در کارمان بوده است. ما این هجمه ها را نشانگر قوت خود و صحت اقداماتمان می دانیم، البته از انتقاد سازنده هم استقبال می کنیم اما دخالت و استناد به ادعاهای کذب، هرگز پذیرفته نیست.

رئیس قوه قضاییه خطاب به گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران، روش او در جمع آوری مستندات ادعایی را مخدوش دانست و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی بر اساس قوانین مترقی خود کار می کند و از عملکرد خود دفاع می کنیم. قوه قضاییه نیز اعتنایی به این قبیل سخن پراکنی ها نخواهد کرد. البته ستاد حقوق بشر حسب وظیفه قانونی خود به این گزارش پاسخ داده، اما دستگاه قضایی تابع این هجمه ها نیست و مسیر خود را در چارچوب قانون ادامه می دهد.

براساس این گزارش، ادامه بحث و بررسی پیرامون آیین نامه اصلاحی تعیین گروههای شغلی و ضوابط مربوط به ارتقای گروه و تغییر مقام قضات نیز در دستور کار امروز مسئولان عالی قضایی قرار داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.