بیرجند- رئیس کل بانک مرکزی گفت: اقتصاد ایران پرریسک‌ترین اقتصاد ارزیابی می‌شود.

ایران پرریسک‌ترین اقتصاد دنیا/ از استانداردهای بانکی عقب هستیم

به گزارش قدس آنلاین، ولی‌الله سیف عصر امروز در شورای اداری خراسان‌جنوبی اظهار کرد: بزرگترین کار دولت یازدهم که به عنوان هدفی اساسی مطرح شد ساماندهی اقتصاد کشور بود.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم کار خود را در شرایط سخت و پرتلاطمی آغاز کرد، بیان کرد: تحریم‌ها نیز شرایط کشور را سخت و پرهزینه کرده بود.

به دلیل تحریم‌ها نظام بانکی ما در روابط بین‌المللی کنار گذاشته شد

رئیس کل بانک مرکزی تبیین کرد: در حوزه تجارت خارجی حداقل ۱۵ درصد هزینه اضافه بر اقتصاد تحمیل شد و به دلیل تحریم‌ها نظام بانکی ما در روابط بین‌المللی کنار گذاشته شد.

سیف اضافه کرد: به دلیل قطع ارتباط با بانک‌های بین‌المللی طی یک دوره طولانی‌مدت از استانداردهای بانکی عقب هستیم.

وی اضافه کرد: محدودیت‌های صادرات نفت شرایط سختی را برای کشور ایجاد کرده بود به طوری که بخش عمده‌ای از رشد ۱۲.۵ درصدی اقتصاد در سال گذشته مدیون صادرات نفتی بوده است.

رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: اقتصاد کشور بعد از نوسانات شدید با محور قرار دادن اصول اقتصاد مقاومتی در شرایط خوبی قرار گرفته است.

سیف نمونه بارز اقتصاد مقاومتی را در سال گذشته ذکر کرد و گفت: سال گذشته با نوسانات شدید در قیمت نفت مواجه بودیم که اگر این نوسانات در گذشته رخ می‌داد در سفره خانواده‌ها لمس و ارکان اقتصادی کشور را تحت تأثیر قرار می‌داد، خوشبختانه سال گذشته توانستیم با ملایمت و ثبات این مسأله را حل و اثرات منفی در شرایط اقتصادی احساس نشد.

افزایش حجم صادرات نسبت به واردات

وی از افزایش حجم صادرات نسبت به واردات خبر داد و گفت: با وجود اینکه در چند ماه اول امسال منفی هستیم ولی در شش ماه دوم سال جبران می‌شود، همچنین در شرایطی هستیم که تراز اقتصادی مثبت است.

اقتصاد ایران پرریسک‌ترین اقتصاد ارزیابی می‌شود

رئیس کل بانک مرکزی ایران اظهار کرد: اقتصاد ایران پرریسک‌ترین اقتصاد ارزیابی می‌شود و توانستیم این رتبه را از ۷ به ۶ کاهش دهیم و چیزی که متناسب با رتبه اقتصادی ایران است رتبه چهار است.

سیف به نوسانات ارز در آغاز دولت یازدهم اشاره کرد و توضیح داد: در اواخر سال ۹۱ هیچ کسی نمی‌توانست اطمینان پیدا کند که فردا روزی چه اتفاق می‌افتد و این دلهره شرایط ذهنی و آرامش انسان را سلب می‌کرد.

وی نرخ تورم را از سال ۹۲ تاکنون ۵۷ درصد اعلام کرد و گفت: این نرخ در رابطه با بازار ارز ۱۷ درصد بود.

رئیس کل بانک مرکزی ایران ثبات و آرامش را مقدمه شروع سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی دانست و تبیین کرد: وضعیت اقتصادی کشور نسبت به گذشته متفاوت‌تر شده که شرایطی امیدبخش است.

سیف به آثار و تبعات مثبت برجام اشاره کرد و توضیح داد: متأسفانه بعضی از افراد همه تبعات و آثار مثبت را فراموش کرده و فقط به این موضوع می‌پردازند که برجام تأثیری بر سیستم بانکداری ما نداشته است.

وی با بیان اینکه بعد از برجام ۷۵۶ رابطه کارگزاری ایجاد شد، اضافه کرد: نظام بانکی را علی‌رغم اینکه راضی نیستیم و کافی نمی‌دانیم ولی به خوبی قادر است مسؤولیت خود را در تسویه نقدی و بانکی مبادلات تجاری انجام دهد.

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: زمانی به وضعیت مطلوب می‌رسیم که همه بانک‌ها نیز در شرایط مطلوبی کار کنند.

نیازمند تحول جدی در نظام بانکی هستیم

سیف با اشاره به اینکه باید برای حمایت از بانک‌ها دو اقدام ویژه در دستور کار قرار گیرد، یادآور شد: ساختار مالی بانک‌ها باید تقویت شود، نسبت کفایت بانک‌ها ۳.۵ تا ۴ درصد است این در حالی است که حداقل آن بر اساس استانداردهای روز ۱۲ درصد است و از این بابت نیازمند تحول جدی در نظام بانکی هستیم.

وی ادامه داد: استانداردهای مالی در نظام بانکی عملی شود، بنابراین نیازمند طرح تحول بانکی هستیم.

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: غیر از نظام بانکی در مابقی زمینه‌ها وقتی آثار برجام را بررسی می‌کنیم تحولات عظیمی را مشاهده می‌کنیم.

رشد اقتصادی بدون بودجه نفت در سال گذشته ۳.۳ درصد بود 

سیف اعلام کرد: سال گذشته رشد اقتصادی بدون بودجه نفت ۳.۳ درصد بود که رشد مطلوب و قابل قبولی است و باید در سال ۹۶ به ۵ درصد افزایش یابد.

وی از دیگر اقدامات دولت یازدهم را افزایش ذخایر استراتژیک کشور بیان کرد و افزود: نگرانی در زمینه گندم وجود ندارد چرا که توانستیم از حد خودکفایی گذر کنیم و صادرات گندم داشته باشم.

رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: همچنین رتبه کشور در شاخص سکونت از ۱۵۲ در سال ۹۲، به ۱۲۰ در سال ۹۵ رسید که طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته انتظار داریم این شاخص به زیر ۱۰۰ برسد.

سیف به ثمرنشستن ۱۰ مجتمع پتروشیمی را از نتایج برجام دانست و گفت: بعد از برجام اقدامات دیگری صورت گرفت که فاینانس خارجی بود که به دلیل شرایط خاص تنظیم قراردادها یک خط فاینانس چین به امضا و فایناس هشت میلیارد دلاری کره را شاهد هستیم.

وی اعلام کرد: طی روزهای آینده خبرهای خوبی در رابطه با استفاده از خطوط فاینانس می‌شنوید.

 رئیس کل بانک مرکزی خطاب به مسؤولان استانی متذکر شد: آن دسته از پروژه‌هایی که کارآمد بوده و نیاز به تسهیلات بانکی دارند را معرفی کنید چنانچه اجرای این طرح‌ها باعث رونق تولید و اشتغال در استان شود عملیاتی می‌کنیم.

سیف در پایان خاطرنشان کرد: بانک‌ها در زمانی می‌توانند موفق باشند که بنگاه‌های اقتصادی شاداب در کنارشان باشد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.