«در سکوت سردم می‌شود» اولین مجموعه مستقل چاپ‌شده از سیدعباس سجادی است که توسط نشر نیماژ منتشر شده است. این مجموعه، دربرگیرنده بیست غزل‌ سالم و ساده و صمیمی است، به‌همراه دو مثنوی و چند قطعه نیمایی و سپید.

قدس آنلاین- «در سکوت سردم می‌شود» اولین مجموعه مستقل چاپ‌شده از سیدعباس سجادی است که توسط نشر نیماژ منتشر شده است. این مجموعه، دربرگیرنده بیست غزل‌ سالم و ساده و صمیمی است، به‌همراه دو مثنوی و چند قطعه نیمایی و سپید.  
سجادی در اشعار سنتی «در سکوت سردم می‌شود»، اساساً در پی هنرنمایی‌های خاص زبانی و فرمی و موسیقایی و... نبوده، بلکه در پی رسیدن به شعری سالم است، تا شعری خودنما. به همین جهت است که اغلب ابیات این مجموعه، ابیاتی کاملاً ساده و البته بسیار صمیمی‌اند؛ یعنی شاعر حرفی ساده را در لفافی از صمیمیت و عاطفه و در پوشش وزن عروضی عرضه می‌کند و چنان صمیمی و ساده، که به‌نظر می‌رسد این حرف، در ذات خود و در ماهیت خود با نوعی ترنم آوایی همراه بوده و شاعر کوششی در موزون ‌کردن آن نداشته است.

رسم این شهر عجیب است، بیا برگردیم

قصد این قوم فریب است، بیا برگردیم

آن‌که یک‌روز همه دل به نگاهش دادیم

خنده‌اش سرد و غریب است بیا برگردیم

عشق بازیچه شهر است، ولی در دِه ما

دختر عشق نجیب است، بیا برگردیم...

گذشته از بخش عمده ابیات این مجموعه که حرفی و ساده، اما عاطفی و صمیمی و اثرگذارند، با ابیاتی نیز مواجهیم که از صورت‌های خیال‌انگیز بهره بیشتری برده‌اند و هریک از طرفین بیت، یعنی هریک از مصراع‌ها، مانند کفه یک ترازو، نیمی از بار حسّی، مضمونی و عاطفی بیت را بر دوش می‌کشد و نیم دیگر با تعادلی کم‌نظیر در مصراع بعد حمایت می‌شود.

 در اشعار سنتی مجموعه «در سکوت سردم می‌شود» حشو و زوائدی نمی‌بینم و وزن عروضی هم بدون این‌که کوچکترین دست‌اندازی در نحوه چیدمان واژه‌ها ایجاد کرده باشد، دارد در این مجموعه خیلی آرام و مترنم، کار خودش را می‌کند، به‌گونه‌ای ‌که به‌عنوان یک نظر کلی، می‌توان «در سکوت سردم می‌شود» را مجموعه‌ای حاوی اشعار زیبا و خوش‌ساخت دانست.

سپیدسرایی موفق

امّا بخش دوم این مجموع، نیمایی‌ها و سپیدهای شاعر را دربر گرفته است؛ یعنی اشعاری که در تداوم منطقی ذهنیّت اشعار سنتی سجادی نیست، بلکه از دنیایی تازه و کاملاً متفاوت خبر می‌دهد. سجادی در این سروده‌های اغلب کوتاه، در به عینیت‌ درآوردن انتزاعیات و ترجیح توصیف بر تشبیه و استفاده هنرمندانه از ساختار سیال ذهن، قدم‌های بلند و محکمی برداشته و تصاویری خلق کرده که می‌توان آن‌ها را جزو نمونه‌های بسیار خوب شعر سپید کوتاه در سال‌های اخیر دانست.

فردا

حقوقم را که بگیرم

عروسک خواهرم متولد خواهد شد

استفاده هوشمندانه و البته بسیار هنرمندانه از عنصر خیال، مهم‌ترین ویژگی اشعار سپید مجموعه «در سکوت سردم می‌شود»، و به‌بیانی دیگر مهم‌ترین ویژگی اشعار سیدعباس سجادی است که البته در ساده‌ترین شکل ممکن در قالب کلمات ریخته می‌شود. سجادی حتی آنجاکه توجهاتی به ظرایف زبانی دارد و دخل و تصرفاتی در عرصه زبان به نمایش می‌گذارد، همچنان در تلاش است تا سطرهایش ظاهری آرام و بی‌تشویش داشته، و از کمترین فاصله با زبان مألوف و متعارف و مورد استفاده مخاطب برخوردار باشند، و همین مسأله است که اجازه می‌دهد مخاطب، شانه به شانه شاعر بنشیند و بپذیرد شاعر با زبانی با او حرف بزند که کمترین تصور غریبگی را برای او ایجاد نکند.

به سایه‌مان

نخواهیم رسید، حتی

مادام که

پشت به خورشید حرکت می‌کنیم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.