بهبود معیشت مردم در وهله اول به این بر می گردد که همه آحاد مردم که توانایی کار کردن دارند، بتوانند شغل مفید و درآمد مکفی داشته باشند و از طریق درآمدشان بتوانند در رفاه زندگی کنند و لازمه تحقق این هدف این است که به هر شکل ممکن ما به تولید و رونق در اقتصاد کمک کنیم چرا که به تبع رونق تولید برای مردم شغل مناسب ایجاد می شود.

اقتصاد مولد در گرو مبارزه با رانت است/ برای بهبود معیشت مردم در وهله نخست باید تمام متقاضیان کار  شغلی با درآمد مکفی داشته باشند / کشور گرفتار نوعی عدم میل به تغییر در اقتصاد شده است

 کامران ندری عضو پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با بیان اینکه مقام معظم رهبری اولویت های اقتصادی دولت را با نامگذاری که روی سال ۹۶ داشتند از ابتدای سال اعلام کردند به قدس آنلاین گفت:  رهبری امسال را سال تولید و اشتغال نام نهادند و این خود نشاندهنده این است که اولویت نخست کشور از نگاه رهبرانقلاب تولید، اشتغال و معیشت مردم است.
استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) اظهار داشت: با توجه به اینکه تاکید مقام معظم رهبری در این سال ها اقتصاد مقاومتی بوده است لذا می توان اقتصاد مورد تاکید ایشان را اقتصادی شکوفا با رشد مناسب، درونزا و برون نگر دانست.
وی عنوان کرد: با توجه به تاکیدی که ایشان روی مسئله عدالت و توزیع عادلانه ثروت و در آمد در کشور دارند  به نظر می رسد که تولید و اشتغال موارد مورد تاکید رهبری به طور خاص بوده است از این رو با توجه به نرخ بالای اشتغال و رکودی که در این چند سال گذشته داشتیم تولید و اشتغال باید اولویت اول دولت باشد.
ندری خاطرنشان کرد: رهبری در سخنرانی اخیر خود  معیشت مردم را در مقام نخست و تغییر موضع اقتصاد از اقتصادی رانتی و نفتی به اقتصادی مولد و مردمی را مهمترین مسئله عنوان کردند  لذا باید این مسئله بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.
استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع)   تصریح کرد: معیشت مردم در وهله نخست به این بر می گردد که همه آحاد مردم که توانایی کار کردن دارند، بتوانند شغل مفید و درآمد مکفی داشته باشند و از طریق درآمدشان بتوانند در رفاه زندگی کنند و لازمه تحقق این هدف این است که به هر شکل ممکن ما به تولید و رونق در اقتصاد کمک کنیم چرا که به تبع رونق تولید برای مردم شغل مناسب ایجاد می شود.
وی با بیان اینکه برای کاهش هزینه های زندگی مردم از منظر اقتصاد کلان، سطح عمومی قیمت ها نباید رشد زیادی داشته باشد، ادامه داد: یعنی نباید تورم بالا داشته باشیم و می بایست یک رونق غیر تورمی در اقتصاد ایجاد کنیم.
مدیر گروه بانکداری اسلامی  با تاکید بر اینکه مهمترین مانع رونق اقتصاد غیر تورمی در جامعه را می توان فساد و رانت جویی عنوان کرد، افزود: رانت و فساد  در اقتصاد ما ریشه دوانده و می توان گفت باعث ناکارآمدی نظام اقتصادی ما شده و منابع کمیاب اقتصاد در واقع دارد به نحو نامناسبی  مورد استفاده قرار می گیرد.
 ندری عنوان کرد: به بیان دیگر چنانچه در سخنان رهبری نیز اشاره شد اقتصاد به جای آنکه اقتصادی مولد و مردمی باشد اقتصاد مبتنی بر رانت است و این نشان می دهد که ما برای آنکه بتوانیم آن رونق غیر تورمی را ایجاد کنیم باید تاکید اولمان بر روی حذف رانت خوار و مبارزه با فساد اقتصادی باشد.
وی گفت: اینکه چطور می شود با این رانت و فساد در اقتصاد مبارزه کرد  به اینکه ریشه این رانت چیست و چه چیزی سبب به وجود آمدن این رانت ها در اقتصاد شده و برنامه دولت برای از بین بردن این رانت ها چیست بر می گردد.
ندری با بیان  اینکه آخرین آماری که بنده از تورم دارم این است که تورم ۱۰.۲ شده یعنی مجددا وارد فاز های دو رقمی شده است اظهار داشت:  باید اصلاحات ساختاری در اقتصاد داشته باشیم که در راس آن همین فساد و مبارزه با رانت است.
عضو پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی افزود:  در چارچوب فعلی برای ایجاد رونق در اقتصاد و کاهش بیکاری شاید چاره ای جز این نباشد که به سمت سیاست های تورمی روی بیاوریم. یعنی بایستی با یک مقدار تورم قدری رونق در اقتصاد ایجاد کنیم اگر بخواهیم رونق غیر تورمی داشته باشیم باید دست به اصلاحات ساختاری در اقتصاد بزنیم که تغییراتی بنیادی و همه جانبه را در کشور می طلبد منتهی متاسفانه ما گرفتار یک نوع عدم میل به تغییر در اقتصاد شده ایم. یعنی اکنون میل شدیدی به حفظ وضع موجود در اقتصاد ما وجود دارد که اجازه نمی دهد ما ساختارهای ضعیف و ناکارآمد را تغییر دهیم به همین دلیل در این ساختار موجود به نظر می رسد که خیلی نتوانیم رونق و اشتغال غیر تورمی ایجاد کنیم.
ندری در خاتمه خاطرنشان کرد: ما همیشه بین کاهش تورم و رکود باید یکی را انتخاب کنیم یا باید تورم را به هزینه رکود پایین بیاوریم یا اینکه رکود را به هزینه تورم از بین ببریم اما تنها راهی که به نظر می رسد در حال حاضر برای اینکه در آن واحد هم رکود را از بین ببریم و هم تورم را پایین تر بیاوریم قبول اصلاحات بنیادی و ساختاری است که در این رابطه به نظر می رسد راه بسیار سخت و دشواری پیش رو داریم و به این سادگی قابل اجرا نخواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.