پر واضح است همه به این موضوع اذعان داریم که جمهوری اسلامی ایران داعیه دار ایجاد یک تمدن بزرگ اسلامی است ، تمدن اسلامی که برابر با آیات و روایات و منطبق بر سیره اولیاء خدا است بنابراین دست یابی به چنین تحولی نیازمند حرکتی همه جانبه است. بدیهی است اگر حوزه خود را در تحول جدید وبه تعبیر مقام معظم رهبری در پیچ تاریخی پیدا نکند از گردونه تحولات حذف می شود.

عدم بازنگری در ماموریت های حوزه به معنای تبدیل شدن حوزه به واتیکان دیگری است/ نقش و جایگاه حوزه در جامعه باید نقش مربیگری باشد نه داوری

حجت الاسلام والمسلمین علی سرلک کارشناس دینی و عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه اگر بازنگری در حوزه صورت نگیرد حوزه ساکن وفاقد تاثیر گذارهایی لازم بر جامعه خواهد بود به قدس آنلاین گفت: آنچه که باید مورد توجه حوزه قرار بگیرد تلاش برای بیان ماموریت های جدید است یعنی اگر حوزه خود را متناسب با ماموریت های جدید انقلاب و تحولی که جمهوری اسلامی در جامعه و دنیای امروز به وجود آورده بازنگری نکند یقینا محکوم به باقی ماندن در محدوده تبیین مسائل شرعی است و طبیعتا چنین حوزه ای از قافله تحولات اجتماعی و مدیریتی عقب خواهد ماند. وی ادامه داد: به نظر می رسد اگر نسل جوان و انقلابی از فعالیت و عدم حضور مثبت حوزه گله مند هستند معطوف به این است که ماموریت هایی که توسط حوزه و بزرگان و مراجع ترسیم می شود متناسب با شان تاریخ ساز و جایگاه تاثیر گذار حوزه نیست، گویی حوزه ساکن مانده وتنها محدود به استفتاء حکم و تعیین وظیفه شرعی آحاد جامعه باقی مانده است.

سرلک خاطرنشان کرد: پر واضح است همه به این موضوع اذعان داریم که جمهوری اسلامی ایران داعیه دار ایجاد یک تمدن بزرگ اسلامی است، تمدن اسلامی که برابر با آیات و روایات و منطبق بر سیره اولیاء خدا است بنابراین دست یابی به چنین تحولی نیازمند حرکتی همه جانبه است. بدیهی است اگر حوزه خود را در تحول جدید و به تعبیر مقام معظم رهبری در پیچ تاریخی  پیدا نکند از گردونه تحولات حذف می شود. این کارشناس دینی اظهار داشت: اینک همانند علما و فضلای شجاعی که با یاری امام خمینی (ره) موفق به تشکیل نظامی اسلامی شدند نیازمند حضورعالمانی  در حوزه علمیه هستیم که بتوانند در ایجاد وتشکیل تمدن نوین اسلامی موثر باشند.   بی تردید اگر علما و فضلای حوزه به این مهم بی توجهی کنند در بهترین وضعیت حوزه تبدیل به واتیکانی خواهد شد که تنها عهده دار انجام برخی مراسم مذهبی خواهد شد. وی تصریح کرد: در آیه شریفه" فلولا نفر من کل فرقة منهم طائفة لیتفقهوا فی الدین (توبه۱۲۲)هم که فرمان به هجرت برای فهم معارف با هدف انذار است روش را تفقه در دین به معنای مجموعه ای سیستماتیک هدفمند و پویا می داند، نه تفقه در حکم و تعیین مسئله باید و نباید شرعی آن هم در حوزه مسائل ناظر به عمل فردی،   از همین رو حضرت امام فرمودند فقه موجود برای اداره امور جامعه کافی نیست و باید عنصر زمان ومکان را فقها در اجتهادی پویا والبته جواهری و مستند به متون اصلی، مشق کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه تحقق تمدن اسلامی در گرو جدیت وتلاش و مبارزه است تصریح کرد: به هرحال تمامی حوزویانی که در این وادی قدم گذارده اند متوجه این مسئله مهم هستند که امروز جهان تشنه اسلام ناب محمدی(ص) است. امروز جهان تشنه تشکیل حکومتی اسلامی به تمام معناست تا اسلام ناب محمدی (ص) در تمامی حوزه های  مدیریتی، سیاسی، اقتصادی و معرفتی عملیاتی شود. اگر چه حوزه امروز در مقایسه با دانشگاه در مدیریت تحولات جامعه عملکرد قابل قبولی دارد اما در عمل نسبت به آنچه از یک حوزه علمیه پویا که باید در راستای تشکیل تمدن اسلامی حرکت کند بسیار فاصله دارد. یقینا به فرموده مقام معظم رهبری با "زنده باد و مرده باد" نمی توان تحول آفرین شد بلکه تحول آفرینی در گروه جدیت وتلاش برای تحقق تمدن اسلامی و مبارزه برای دست یابی به آن است.

حجت الاسلام سرلک با ترسیم دو رویکرد برای حوزه به قدس انلاین گفت: بی تردید مقام معظم رهبری در دیدار با طلاب حوزه های علمیه یک بار دیگر بربستن کمر هست در راه رسیدن به جهاد علمی و معنوی، خودسازی وتحقق اصول اسلامی تاکید فرمودند. به نظر بنده ترسیم ماموریت های جدید یک وظیفه جدی است که باید در تمامی عرصه ها اعم از سیاست، اقتصاد، فرهنگ و جامعه دنبال شود، بخصوص در عرصه فرهنگ نیازمند به حضور کارگروه ویژه ای است. از این رو لازم به ذکر است دو رویکرد نشان می دهد حوزه از چه قابلیت هایی برخوردار است واصلا چه تعریفی از حوزه می توان ارائه داد. وی خاطرنشان کرد: رویکرد اول  قاضی محورانه است به نحوی که حوزه منتظر انجام خطایی از سوی جامعه باشد آن زمان با نشان دادن کارت قرمز، اقدام به صادر کردن  حکم شرعی وحتی حکم ارتداد کند! اما نگاه  دوم مربی محورانه است. مربی در صحنه بازی ایستاده وناظر است و به خوبی با ضعف ها ونقاط قوت اطرافیانش آشنا است بنابراین در همه حال در وضعیت تحلیل امور قرار دارد به نحوی که وظیفه ها و نقش افراد را نیز تبیین می کند و همواره  در این حرکت سیستمی نقش تعیین کننده ای دارد. این کارشناس مسائل دینی در خاتمه گفت: بی شک اگر حوزه علمیه نقش داوری را برگزیند از گردونه جهت دهی جامعه خارج خواهد شد، در صورتی که اگر نقش مربی را برعهده بگیرد می تواند شرایط را به نفع جامعه اسلامی بازپروری کند. در واقع در چنین حالتی است که حوزه استعداد یابی کرده و می تواند همه چیز را به نفع حاکمیت اسلامی تغییر دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.