یکی از اساتید دانشگاه قطر اعلام کرد: همانند آنچه برای ایران اتفاق افتاد تحریم‌ها علیه قطر به تقویت اقتصاد داخلی منجر خواهد شد.

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از گلف‌ تایمز، در سمیناری که اخیراً با موضوع بحران قطر و منطقه در دوحه برگزار شد شخصیت‌های حاضر در این سمینار اعلام کردند: در حال حاضر مشکل تحریم‌های اعمال شده علیه قطر این است که ریشه‌ای نامعلوم دارد چرا که چهار کشور عربی متهم‌کننده قطر به حمایت از تروریسم نتوانسته‌اند سندی برای ادعای خود ارائه و جامعه جهانی را در این زمینه متقاعد کنند.  

در این سمینار یکی از اساتید دانشگاه قطر گفت: تحریم‌های اعلام شده علیه قطر در درازمدت همانند آنچه برای ایران اتفاق افتاد به تقویت اقتصاد این کشور منجر خواهد شد.

در این سمینار تأکید شد که بحران کنونی نشان می‌دهد کشورهای عضو همکاری خلیج فارس در حل مشکلات  داخلی ناتوان هستند.

سمینار کنونی که در هتل شرایتون دوحه برگزار شد تحریم‌های بحران، امارات، عربستان و مصر علیه قطر و تأثیرات آن بر روند رشد اقتصادی اجتماعی این کشور و همچنین ثبات و امنیت منطقه بررسی شد.

در این سمینار دکتر نایف بن نهار الشماری استاد رده بالای دانشگاه قطر، دکتر شفیق قبرا استاد دانشگاه کویت، دکتر نادر کبانی مدیر بخش تحقیقات مرکز بروکینگز در قطر و همچنین دکتر ابراهیم فریهات استادیار مؤسسه تحقیقات عالی دوحه حضور داشتند.

دکتر عبدالله ببود دبیر این سمینار بود و در کنار این شخصیت‌ها برخی از مقامات سیاسی و بلندپایه قطر نیز حضور داشتند.

در این سمینار تأثیر بحران قطر بر نظام کنونی شورای همکاری خلیج فارس، تأثیر تحریم‌های اقتصادی بر منطقه، تأثیر بحران قطر بر نظام کنونی منطقه خلیج فارس و تأثیر بحران قطر بر ثبات و امنیت منطقه مورد بررسی قرار گرفت.

دکتر کبانی در سخنان خود تأکید کرد: این بحران به تقویت اقتصاد قطر کمک خواهد کرد. به گونه‌ای که همین مسئله برای ایران اتفاق افتاد و تحریم‌ها علیه این کشور به تقویت اقتصاد آن منجر شد. قطر نیز می‌تواند اقتصاد خود را در بلندمدت در صورت تداوم تحریم‌ها در حوزه‌های مختلف تقویت کند.

وی ادامه داد: در کنار ابعاد اقتصادی تحریم‌ها تأثیرات سیاسی نیز وجود دارند اما هزینه‌های اقتصادی تداوم بحران برای همه کشورها وجود خواهند داشت.

دکتر قبرا تأکید کرد: ریشه بحران کنونی در خلیج فارس مشخص نیست اما این امکان وجود دارد که دونالد ترامپ در کاخ سفید در آن دخالت کرده باشد.

قبرا ادامه داد: در طول این بحران به این نتیجه رسیدیم که بدون در نظر گرفتن یک مکانیزم کارآمد برای حل اختلافات شورای همکاری خلیج فارس آینده‌ای نخواهد داشت.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.