«هر کسی که با الفبای آموزش و پرورش آشنا باشد می‌داند که زیر بنای توسعه یافتگی در آموزش و پرورش، آموزش ابتدایی است.»

ارائه برنامه ارتقای کیفیت آموزش ابتدایی به مجلس شورای اسلامی

قدس آنلاین- وزیر آموزش و پرورش با بیان این مطلب در گفت و گو با خبرنگار ما خاطر نشان کرد: اگر آموزش ابتدایی نتواند توسعه پیدا کند دوره‌های تحصیلی بعدی و حتی آموزش عالی هم با اختلال رو به رو خواهد شد بر همین اساس برنامه‌ای را تنظیم و تقدیم مجلس شورای اسلامی کردم که در آن آموزش ابتدایی به صورت خاص دیده شده؛ یعنی توجه و ارتقای کیفیت در آموزش ابتدایی به عنوان یک برنامه مستقل دیده شده و امیدواریم به این مهم نایل شویم.

سید محمد بطحایی افزود: تمام برنامه‌های ما در چارچوب سند تحول دیده شده و متناظر با اهداف و راهکارهای مندرج در سند تحول بنیادین است که آن را  می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد.

بخش اول برنامه‌هایی است که محتوا و متن برنامه‌های درسی، آموزشی و پرورشی ما را متحول می‌کند. نخستین زیر نظامی که در سند تحول به تصویب رسید برنامه درس ملی بود که در این درس مختصات یک برنامه درسی مطلوب در تراز سند تحول تعریف شده، بنابر این باید محتوای برنامه‌های درسی را با آن بیشتر انطباق دهیم و دانش آموزان نکاتی را بیاموزند که در زندگی فردی و اجتماعی به آن نیاز دارند.

بطحایی اضافه کرد: یکی از مشکلات ما در آموزش و پرورش تمرکز و تکیه جدی بر حافظه محوری و محفوظات است و این انتقادی است که مردم و صاحبنظران بر آموزش و پرورش وارد کردند؛ بنابر این بخش از برنامه‌های ما ناظر بر تحول در محتوا و متن برنامه‌ها خواهد بود.

بنده به عنوان مدیر ارشد وزارت آموزش و پرورش زمانی نمره موفقی خواهم گرفت که بتوانم راه جدیدی برای عبور از موانع مزمن پیدا کنم وگرنه حضورم به عنوان وزیر جدید با وزرای قبلی آموزش و پرورش چه فرقی خواهد داشت؟  وی افزود: بخش دوم برنامه‌هایی است که روش اداره آموزش و پرورش را تغییر می‌دهد. ما سعی داریم تمرکز را کاهش دهیم و باید بتوانیم از نیروی انسانی گسترده‌ای که در اختیار داریم در فرایند تصمیم سازی استفاده کنیم و معلمان ما بتوانند در طراحی و تصویب برنامه‌های آموزشی و تربیتی دخالت کنند، بنابر این باید پیچیدگی سازمانی در آموزش و پرورش را کاهش دهیم چون سلسله مراتب سازمانی ما در آموزش و پرورش خیلی زیاد است، همانطور که هزینه‌های سربار مدیریتی هم زیاد است. بنابر این بخش دوم برنامه‌ها ناظر بر این نوع از اصلاحات در نظام آموزش و پرورش خواهد بود که ان شاءالله بتدریج هم اعلام و هم اجرا خواهد شد و مردم و فرهنگیان از نتایج خوب آن مطلع خواهند شد.

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: همواره فهرست‌های متعددی از مشکلات آموزش و پرورش وجود دارد که از قبل بوده، هست و خواهد بود و همواره از وجود چنین مشکلاتی در آموزش و پرورش رنج برده‌ایم و تمام مسئولان و رؤسای ادارات آموزش و پرورش از آن آگاه هستند و تا به حال نتوانستیم آنگونه که می‌خواهیم آموزش و پرورش مطلوبی داشته باشیم.

 وی یادآور شد: دلیل این که در چند دهه گذشته این مشکلات همچنان وجود داشته این است که همیشه خواسته‌ایم تنها از یک راه مشکل را حل کنیم در حالی که در سیستم مدیریت جدید طرز نگاه متفاوت است و ما باید زاویه دید خود را نسبت به مشکل تغییر دهیم و شک نداریم که اگر بخواهیم همانگونه که در طی ۳۰سال گذشته و با همان نگاه مشکل آموزش و پرورش را حل کنیم این مشکل نه تنها حل نخواهد شد بلکه در ۳۰ سال آینده نیز همچنان باقی خواهد ماند.

بطحایی افزود: بنده به عنوان مدیر ارشد وزارت آموزش و پرورش زمانی نمره موفقی خواهم گرفت که بتوانم راه جدیدی برای عبور از موانع مزمن پیدا کنم وگرنه حضورم به عنوان وزیر جدید با وزرای قبلی آموزش و پرورش چه فرقی خواهد داشت؟ از زمانی که یادم می‌آید تا به حال هنوز مردم برای ثبت نام بچه هایشان مشکل دارند و هنوز نتوانستیم مسئله را حل کنیم. مردم هنوز از مدارس ما ناراضی هستند و چندین مسئله دیگر از جمله معیشت و رضایت شغلی معلمان تا مسائل تربیتی، آموزشی، تکنیکی و مسائل دیگر در آموزش و پرورش وجود دارد. بنابر این مسئولان و بلکه همه باید به این نکته فکر کنیم که چگونه از مانعی که در زمین آموزش و پرورش ریشه دوانده عبور کنیم. چرا که افق ما در حرکت رو به جلو کور شده و تا زمانی که به راهکارهای قدیمی فکر کنیم، نمی‌توانیم از این موانع عبور کنیم یعنی همه افراد در مجموعه آموزش و پرورش باید نگاهشان را تغییر دهند و به هدف نگاه کنند این جرئت و جسور بودن است که ما را به مراحل جدید وارد خواهد کرد. مجموعه ما باید باور کنند به شرطی می‌توانیم از این حلقه بسته عبور کنیم که راه‌های جدید را بیابیم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.