۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷
کد خبر: 559359

عادت کرده‌ایم به خدمت نظام وظیفه «اجباری» بگوییم؛ خدمت مقدسی که عده‌ای آن را زمانی برای سازندگی، شکوفایی و تعالی استعدادهای جوان‌ها و عده‌ای هم آن را دوره بطالت و گذران بی ثمر بخشی از بهترین دوران عمر می‌دانند.

 سربازی شیرین می شود!

قدس آنلاین- شاید برای همین است که چند سالی است زمزمه تغییر در شیوه گذران این دوره به گوش می‌رسد تا با تغییر در بخشی از برنامه هایی که در پادگان‌ها و مراکز آموزشی می‌گذرد، بتوان نگرش‌های منفی در این خصوص را نیز از میان برد و یا تعدیل کرد.

• نخستین زمزمه‌های تغییر

۲۹ بهمن ماه چهار سال پیش بود که اسماعیل احمدی‌ مقدم، فرمانده وقت نیروی انتظامی کشور، از احتمال تغییر در الگوی سربازی خبرداد.

او که آن روز در «همایش ملی خدمت سربازی» می‌گفت: «متاسفانه گاهی تصمیماتی گرفته می‌شود که هزینه سربازی‌نرفتن برای گروه‌های برخوردار در جامعه کاهش می‌یابد و آنان میلی برای رفتن به سربازی ندارند.» احمدی مقدم استفاده از سربازان در کارهای خدماتی مثل جاروکردن، حضور در آبدارخانه و... را هم از کارهایی دانست که باید در دوران سربازی رفع شود.

• خوشایند سازی خدمت

خرداد ماه امسال هم معاون نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح از اقداماتی گفت که برای بهبود شرایط محیطی و رفاهی سربازان و همچنین تغییر رفتارها و برخوردهای فرماندهان صورت گرفته است و وعده داد که در آینده با ادامه این نگرش، به طور قطع شرایط بهتری ایجاد شود.

سرتیپ محمد جواد زاده از «خوشایند سازی خدمت سربازی» و ارتقای بهره‌وری سربازان و تخصص گرایی در جذب سرباز گفته بود تا به قول او با توجه به ظرفیت‌های نیروهای مسلح و در حد امکان، سربازان، متناسب با تخصص و مهارتشان به کارگیری شوند.

• صفی برای دانشگاه، صفی برای سربازی

سالانه ۵۰۰ هزار سرباز از نیروهای مسلح کارت پایان خدمت دریافت می‌کنند که فقط ۷ تا ۸ درصد آن‌ها مهارت کسب می‌کنند. حالا هم جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران از لزوم تغییر درباره مفهوم سرباز و سربازی می‌گوید. از منظر سردار سرتیپ حسین سلامی محیط‌های سربازی محیط‌های جذابی برای سربازان نیست. او می‌گوید: اینکه جوانان برای رفتن به دانشگاه صف می‌کشند به این علت است که دانشگاه را سکویی برای تعیین سرنوشت آینده خود می‌بینند، اما محیط سربازی را اینگونه نمی‌بینند.

از سوی دیگر سردار سرتیپ غلامحسین غیب پرور؛ رئیس سازمان بسیج مستضعفین هم معتقد است آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با نیازهای جامعه انطباقی ندارد و در این خصوص اولویت‌بندی نشده است و مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای با حوزه‌های نگهداری سربازان نیز انطباقی ندارد.

به اعتقاد سردار سرتیپ سید مهدی فرّحیف فرمانده قرارگاه مهارت آموزی کارکنان وظیفه دیدگاه منفی و نگاه اجباری به مقوله سربازی در جوانان، خانواده‌ها و جامعه رو به افزایش است. جذابیت سربازی بشدت دچار افت شده است و باید در این زمینه اقدام‌های جدی صورت گیرد.

به گفته فرماندهان نظامی سالانه ۵۰۰ هزار سرباز از نیروهای مسلح کارت پایان خدمت دریافت می‌کنند که فقط ۷ تا ۸ درصد آن‌ها مهارت کسب می‌کنند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح هم معتقد است از فرصت دوساله خدمت سربازی برای مهارت آموزی ۵۰۰ هزار سرباز جوان و ورود آنان پس از دوران خدمت مقدس سربازی به جامعه کار و تشکیل خانواده باید استفاده کرد.

سرلشکر باقری می‌گوید: جوانان ما در این محیط‌های آموزشی مطالبی را فرا می‌گیرند که منجر به ایجاد مهارت برای ورود به بازار نمی‌شود و جوانان بعد از پایان خدمت سربازی هم آمادگی کار ندارند.

به اعتقاد سردار باقری باید از فرصت دوساله خدمت سربازی برای مهارت آموزی ۵۰۰ هزار سرباز جوان و ورود آنان پس از دوران خدمت مقدس سربازی به جامعه کار و تشکیل خانواده استفاده کرد.

شاید راه اندازی قرارگاه مهارت آموزی کارکنان وظیفه در ستاد کل نیروهای مسلح، بتواند جوان‌ها و خانواده‌ها را با خدمت سربازی آشتی دهد؛ قرارگاهی که قرار است در راستای تحقق تدابیر و فرامین رهبر معظم انقلاب نسبت به به کارگیری اثربخش نیروهای وظیفه، کمک و تحقق اقتصاد مقاومتی با ایجاد زمینه اشتغال جوانان و بهره گیری از توانمندی‌های علمی سربازان تحصیلکرده و نخبه در عرصه‌های دفاعی کشور و نیز لزوم توجه به قرار گیری سربازان در مسیر اشتغال پس از خدمت و کاهش نرخ رشد بیکاری در جامعه به عنوان یک «تهدید ملی» از طریق ایجاد مهارت، استفاده کند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.