رئیس‌جمهور گفت: ما هیچ وقت آغازگر نقض برجام نخواهیم بود اما در برابر تخلفات دیگران هم دست روی دست نخواهیم گذاشت.

مشکلات فراوانی پیش‌رو داریم/ در برابر نقض برجام دست روی دست نمی‌گذاریم/ برای پیشرفت در اقتصاد نیروهای مسلح باید کمک کنند/ عربستان باید یمن را به ملت یمن واگذار کند

به گزارش قدس آنلاین، حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در ابتدای سخنان خود ضمن تسلیت شهادت امام محمدباقر (ع)، اظهار داشت: در این  ایام برای سلامت همه حاجیانی که امشب  عازم عرفات هستند و فردا برای آنها روز عرفه است دعا می‌کنیم.

وی با تبریک هفته دولت افزود: برای همه مسئولان دولت دوازدهم آرزوی موفقیت می‌کنم که همه ما بتوانیم خدمتگزار خوبی برای ملت عزیزمان باشیم. ملت بزرگی که حماسه بزرگ ۲۹ اردبیهشت را آفرید و آن حماسه بزرگ بود که دولت دوازدهم در سایه آن است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: از نمایندگان شورای اسلامی مصوب رأی اعتماد بسیار بزرگی که دولت دوازدهم در مجلس شورای اسلامی دادند و آنها امروز با روحیه بالاتری می‌توانند کار خود را آغاز کنند.

روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر نحوه فرآیند افراد کابینه دولت دوازدهم و معیار و ملاک‌های انتخاب آنها، خاطرنشان کرد: به طور طبیعی پس از انتخابات ما رایزنی را برای کابینه آغاز کردیم البته مراحل قانونی آن تنفیذ مقام معظم رهبری و تحلیف در مجلس شورای اسلامی بود اما پیشاپیش ما رایزنی‌ها را شروع کرده بودیم.

در تعیین کابینه با همه چهره‌های معروف سیاسی و احزاب مشورت کرده‌ایم

وی ادامه داد: ما با همه چهره‌های معروف سیاسی، جناح‌ها و احزاب مشورت کرده‌ایم و همه آنها کمک کرده و در این بین پیشنهاداتی داشتند.

رئیس‌جمهور در ادامه یادآور شد: بزرگ‌ترین فرقی که از نظر من بین کابینه یازدهم و دوازدهم وجود دارد این است که کابینه دوازدهم عموما افرادی هستند که با آنها یا مستقیم یا غیرمستقیم بنده در ۴ سال گذشته با آنها کار کردم بنابر این شناخت دقیق‌تری نسبت به آنها دارم و نیمی از کابینه همان وزرا هستند که سمت‌های خود را ادامه می‌دهند و از مجلس رأی اعتماد گرفته‌اند.

وی همچنین تصریح کرد: سایر وزرا هم برخی از آنها معاونان سابق بودند مانند وزیر کنونی ارتباطات و وزرای آموزش و پرورش و اقتصاد که همه افرادی بودند که قبلا معاونت وزیر را در همان وزاتخانه بر عهده داشتند برخی از آنها هم افرادی بودند که من با آنها مستقیم کار کردم.

«بنده شناخت بیشتری نسبت به وزرای انتخابی داشتم و آنها هم نظرات من را دقیق‌تر می‌داند ۴ سال گذشته کابینه‌ای بود که با برخی تازه آشنا شده بودیم و آغاز به کار کرده بودیم و بنده از همه وزرایی که در دولت یازدهم حضور داشتند اما در دولت دوازدهم نیستند تشکر و سپاس‌گذاری می‌کنم و کار بسیار شایسته‌ای را در دولت یازدهم انجام دادند.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: دولت دوازدهم کار خود را با مشورت بیشتر و شناخت بیشتری آغاز کرد و چون نیمی از وزرا همان وزرای سابق هستند کاملاً به مسیر و راهی که ما باید برویم آشنا هستند، به دلیل اینکه بسیاری از برنامه‌های ما تکمیل برنامه‌های دولت یازدهم است. یعنی ما در مسیری در نیمه راه بودیم لذا به مردم می‌گفتیم که باید راه را باید ادامه دهیم مردم هم به یک بیانی می‌گفتند ما به عقب برنمی‌گردیم لذا امروز شرایط بهتری برای اینکه ما بتوانیم به مردم خدمت کنیم وجود دارد.

رئیس جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: آغاز دولت یازدهم ما با مشکلات بسیار عظیم و بزرگی روبه‌رو بودیم، امروز آن مشکلات یا از بین رفته و یا خیلی کاهش پیدا کرده است. ما با تورم بزرگ، بیکاری و رشد منفی روبه‌رو بودیم مردم ما سال‌ها با مذاکرات هسته‌ای مواجه بودند و در افکار عمومی مردم این بود که این مذاکرات چه می‌شود. گروه‌هایی می‌رفتند مذاکره می‌کردند برمی‌گشتند و بعد هم قطعنامه علیه ملت ما در شورای امنیت سازمان ملل تصویب می‌شد.

«امروز دیگر آن نگرانی‌ها در آن زمینه کمتر شده است. اما معنای آن این نیست که مشکلات تمام شده ما مشکلات فراوانی پیش‌رو داریم و به این معنی نیست که راه هموار شده و در حقیقت هنوز سنگلاخ‌هایی پیش‌رو داریم اما با اراده‌ای قوی‌تر، روشنی‌ بیشتر راه خود را ادامه خواهیم داد و مسیرمان را می‌شناسیم.»

وی افزود: من امروز بسیار امیدوارتر از آغاز دولت یازدهم برای موفقیت این دولت هستم و حتماً با کمک مردم و عنایت آنها ما می‌توانیم مشکلات را پشت‌سر بگذاریم.

وی ادامه داد: شرایط فرق کرده است، برخی از مشکلات هم کوچک‌تر شده، مثلاً در بحث هسته‌ای آن موقع که ما در دولت یازدهم شروع به کار کرده‌ایم، برنامه بر این بود که هر چند ماه یکبار تولید نفت ما کاهش پیدا کند. تحریم‌ها افزایش پیدا کند. امروز از نظر ما بازگشت به تحریم گذشته علیه ایران امکان‌ناپذیر است. آمریکایی‌ها حالا ممکن است تصورات دیگری داشته باشند، اما به هیچ عنوان تحریم به صورت قبلی نسبت به جمهوری اسلامی برنخواهد گشت.  

روحانی تصریح‌کرد: شرایط بین‌المللی نسبت به ایران کاملاً تغییر کرده است، نگاه جهانیان نسبت به ایرانیان کاملاً عوض شده است و ما بسیاری از مشکلات بزرگ را پشت سر گذاشته‌ایم. به هر حال در مسائل اقتصادی، امروز مردم احساس آرامش بیشتری می‌کنند. در مسائل سیاست داخلی و سیاست خارجی مردم احساس آرامش بیشتری دارند. در کل جامعه احساس امنیت بالاتری وجود دارد. امنیت نه به معنای مفهوم نظامی یا به مفهوم هجوم خارجی نسبت به کشور، امنیت به معنای عام کلمه. در زمینه اقتصادی، در زمینه مسائل اجتماعی و مسائل فرهنگی مردم احساس آرامش بیشتری و امنیت بیشتری می‌کنند و شرایط کاملاً متفاوت شده است.  

مشکل در حوزه آب روز به روز بیشتر می‌شود

وی تصریح کرد: ممکن است برخی مشکلات بیشتر شده باشد، مثلاً مشکل در حوزه آب روز به روز بیشتر می‌شود و ما باید برای حل و فصل آن فکر کنیم، در زمینه محیط زیست برخی از مشکلات را پشت سر گذاشته‌ایم. و اما مشکلات بزرگتری هم احتمال دارد پیش رو داشته باشیم.  

روحانی خاطرنشان کرد: این در حالی است که مسیر برای ما روشن است. ما برای این مسیر برنامه‌ریزی کرده‌ایم، بنابراین نوع مشکلات ممکن است عوض شده باشد، امید ما بیشتر است، تجربه ما بیشتر است و به اعتقاد من مردم ما آماده‌تر هستند برای کمک و شرایط جامعه ما شرایط آرام‌تری است و ان‌شاءالله این آرامش ادامه خواهد یافت.  

وی در خصوص سؤالی پیرامون سن اعضای کابینه گفت: من بسیار خوشحالم که جامعه ما امروز نسبت به جوانان و نسبت به بانوان حساسیت بیشتری دارد، کاملاً حق با افکارعمومی است. نیروی عظیمی و انرژی عظیمی و ظرفیت بسیار بزرگی در جامعه ما وجود دارد. قشر جوانان ما می‌توانند تحول بزرگی را در کشور بیافرینند. اکثر جوانان ما امروز تحصیلکرده هستند. در دوره‌های مختلف عده‌ای حتی تحصیلات تکمیلی دانشگاهی دارند. ما از لحاظ ظرفیت انسانی، ظرفیت علمی بسیار خوبی داریم. به هر حال از جوانان باید استفاده شود. من هم نگران هستم که چرا گردش نخبگان با آن سرعت اجرا نمی‌شود.  

وی تأکید کرد: به همه وزرای دولت دستور داده‌ام هر وزیری حداقل باید دو نفر از جوانان را در سمت معاون وزیر یا مشاور وزیر یا دستیار وزیر بگمارند و حتماً یکی از خانم‌ها را در یکی از این سمت‌های مشابه از وجود آنها در تحول وزارتخانه‌ها استفاده کنند. بنابراین ما باید زمینه را آماده کنیم برای جوانگرایی و برای اینکه بانوان ما بتوانند از ظرفیت خودشان بیشتر استفاده کنند.  

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در آخرین مصوبه‌ای که ابلاغ شد، برنامه این بود که ما باید ظرفیت مدیریت را در بخش‌های دولتی برای بانوان تا ۳۰ درصد افزایش بدهیم، یعنی ۳۰ درصد مدیران ما از بانوان باشند در سال‌های آینده، و این کار آغاز شده است و اعتقاد من بر این است که از بانوان استفاده شود. در سطوح مدیریتی کشور و در بخش‌های مختلف فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه ما و از جوانان ما باید به خوبی استفاده و بهره‌برداری بشود.  

وی ادامه داد: ما وقتی یک جوان را به عنوان وزیر ارتباطات معرفی کردیم، خوشبختانه مجلس شورای اسلامی به آن وزیر رأی اعتماد داد و من بسیار امیدوارم که او راهگشا باشد برای اینکه نسل جوان ما اعتماد بیشتری به خودش داشته باشد و ما بتوانیم در سال‌های بعد از وجود جوانانمان در سمت‌های بالای مدیریتی استفاده و بهره‌برداری کنیم. نسبت به خانم‌ها هم همین‌طور.  

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود گفت: به آن مصوبه‌ای که به ۳۰ درصد اشاره کردم مربوط به بانوان است و به طور کلی ابلاغیه رئیس‌جمهور درباره بانوان و جوانان به وزرا است. همچنین نسبت به کارگیری مذاهب در دولت یازدهم تأکید داشتیم و در دولت دوازدهم هم این چنین است، شما می‌دانید که بخشی از بخشداران و فرمانداران و معاونین استانداران و وزرا از اهل سنت بودند که از برادران عزیز ما هستند و هموطن ما هستند و همه ایرانیان باید از فرصتی که پیش روی ما قرار دارد باید بتوانند به خوبی استفاده کنند.

وی در پاسخ به این سوال که اشاره کردید که در انتخاب کابینه دوازدهم تحت فشار نبودید و مشورت‌های گسترده‌ای را در این خصوص انجام دادید اما می‌دانید که نسبت به جنابعالی انتقاداتی مطرح شد و موضوعاتی در این خصوص این انتخاب‌ها مطرح کردند و تعبیر سهم‌خواهی از این گفته‌ها شد، به نظر شما این مشورت و سهم‌خواهی دچار تناقض شده و در این خصوص توضیح دهید، اظهار داشت:‌ ما از انتقاد همه عزیزان استقبال می‌کنیم گاهی اوقات انتقادات ممکن است خیلی دقیق نباشد و یا دقیق هم باشد، اما در مجموع انتقاد نسبت به دولت و همه قوا فرقی نمی‌کند مردم باید آزاد باشند و نقد و انتقاد کنند.

نسبت به کابینه بنده تحت فشار نبودم

وی افزود: گاهی هم وظیفه آنها است که نقد کنند، اما نسبت به کابینه بنده تحت فشار نبودم، ‌ البته ممکن است جناح‌ها و احزاب نقطه نظراتی مطرح می‌کردند اما اینکه نسبت به وزیرم تحت فشار تصمیم گرفته باشم، یعنی جناحی یا گروهی به من فشار آورده باشد و من به خاطر رضایت آنها وزیری را انتخاب کرده باشم اصلاً اینطور نبوده بلکه با آنها مشورت کردم و آنها هم نظراتشان را گفتند همچنین با هیأت رئیسه هر سه فراکسیون مجلس صحبت کردم و از آنها مشورت گرفتم، بنابر این اصل مشورت درست است اما اینکه افراد و جناح‌ها سهم‌خواهی بکنند، طبیعی است که هر جناحی دوست دارد افراد خودش و یا وابستگان فکری‌اش در مناصب مختلف فعالیت کنند و نظرات را بهتر بتوانند اعمال کنند و این به نظرم اشکالی ندارد اما دولت دوازدهم مانند دولت یازدهم جناحی نیست و فراجناحی است البته همه وزرا و مسئولان بلندپایه بخش اجرایی هم به اصول پایبند هستند و هم اعتقاد به اصلاح امور هستند و هم معتدل‌ هستند اما در عین حال وابستگی جناحی را اصل قرار ندادیم و شایستگی را اصل انتخاب‌هایمان قرار دادیم.

رئیس قوه مجریه در پاسخ به این سوال که وزرای دو وزارتخانه علوم و نیرو چه زمانی مشخص می‌شوند، گفت: نسبت به وزرا مجلس طبق وظایفش عملکرد و از نمایندگان مجلس ممنونم، البته دو چیز دلمان می‌خواست که نشد لذا دلم می‌خواست آن لایحه‌ای که با دو فوریت به مجلس برای تفکیک وزارتخانه صنعت، راه و شهرسازی و ورزش و جوانان داده بودیم انجام بگیرد که البته هنوز آن لایحه اجرایی نشده و دلمان می‌خواست قبل از آنکه وزرا را به مجلس معرفی کنیم این لایحه به تصویب مجلس می‌رسد، که الان به تأخیر افتاده است و انشاالله هر زمانی که نمایندگان به این لایحه رأی دهند یک تغییراتی دومرتبه در کابینه ایجاد می‌شود و کابینه ترمیم خواهد شد.

وی ادامه داد: نسبت به وزیر علوم نیز نتوانستم در زمانی که می‌خواستم همه وزرا را معرفی کنیم وزیر علوم را به مجلس معرفی کنم به دلیل اینکه آن فردی که مشخص کرده بودم، حدود ۲۴ ساعت قبل از معرفی وزرا انصراف داد و بنده در آن فرصت نمی‌توانستم وزیر جدید را برگزینم و از طرفی هم نمی‌خواستم ارائه لیست کابینه به مجلس به تأخیر بیفتد، وزیر پیشنهادی نیرو هم نتوانست به اندازه کافی رأی مجلس را کسب کند بنابر این معرفی این دو وزیر باقی ماندند و امیدوارم بتوانیم در هفته‌های آینده یا در هفته‌های اولیه مهرماه این دو وزیر را به مجلس معرفی کنیم.

رئیس شورای انقلاب فرهنگی در پاسخ به این سوال که در دیدار اخیر اعضای هیأت دولت با رهبری ایشان در این دیدار بر انسجام دولت و بر کار گروهی و به تعبیر دیگر کار تیمی اشاره داشتند و این موضوع هم در صحبت‌های جنابعالی و هم در برنامه‌هایی که ارائه فرمودید مورد توجه جدی قرار گرفته لذا برای دستیابی به این هدف مهم چه برنامه‌هایی دارید، گفت: هماهنگی در دولت یک اصل به شمار می‌رود مسئولیت مشترک هم یک اصل است، بنابر این آنچه که در دولت تصویب می‌کنیم، همه وزرا و رئیس‌جمهور مسئولیت مشترک دارند بنابر این هر چه هماهنگ‌تر بتوانیم عمل کنیم بهتر می‌توانیم به مردم خدمت‌رسانی کنیم.  

دولت دوازدهم نسبت به دولت یازدهم هماهنگ‌تر است

روحانی افزود: به نظرم دولت دوازدهم نسبت به دولت یازدهم هماهنگ‌تر است و یکی از اصول من برای انتخاب وزرا و معاونین همین بوده که بتوانیم با هماهنگی بیشتری کار کنیم. البته در دولت قبلی هم ناهماهنگی به آن صورت نبود که در بعضی از رسانه‌ها منعکس شد، ولی به طور طبیعی ممکن است ناهماهنگی‌هایی در دولت یازدهم بوده و امیدوارم در دولت دوازدهم دولت کاملاً هماهنگ باشد مخصوصا در زمینه اقتصادی که برای مردم بسیار مهم است.  

وی ادامه داد: بنده جلسه شورای هماهنگی اقتصادی در دولت یازدهم داشتم و در دولت دوازدهم هم خواهم داشت البته ممکن است ترکیب آن مقداری فرق کند، تصمیمات اساسی درباره مسائل اقتصادی دولت در آنجا اتخاذ می‌شود و بعد آن مقداری که لازم است امکان دارد به شورای اقتصاد و هیأت وزیران و غیره برود اما تصمیمات مهم و اساسی آنجا اتخاذ می‌شود.  

رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که آیا این اقدام باعث ایجاد تداخل وظایف نمی‌کند، گفت:‌ خیر، وزرا هر کدام اختیار خودشان را دارند اما تصمیمات اساسی قرار است اتخاذ شود در بخش اقتصاد که هماهنگی سطح بالا نیاز دارد و این هماهنگی توسط خود انجام می‌شود، بنده در دولت یازدهم حدود ۲۰۰ جلسه هماهنگی داشتم و در دولت دوازدهم هم همین تعداد و یا بیشتر جلسه خواهیم داشت مخصوصا در آغاز دولت نیاز به برگزاری این جلسات داریم و معمولا هفته‌ای دو جلسه این شورای هماهنگی را تشکیل می‌دهیم.

رئیس قوه مجریه تأکید کرد: ما همچنین ستاد اقتصاد مقاومتی هم داریم که آن ستاد برای هماهنگی بین دولت و فعالین اقتصادی بیرون دولت نهادهای عمومی غیردولتی و گاهاً هماهنگی اقتصادی بین دستگاه‌های اجرایی با قضایی و مجلس نیاز است، صورت می‌گیرد و با اختیاراتی که مقام معظم رهبری به این ستاد برای هماهنگی بیشتر دادند این کار صورت می‌گیرد از سوی دیگر شورای اقتصاد و دولت هم وظایف خودشان را انجام می‌دهند همچنین وزرای اقتصادی هم بین خودشان از گذشته جلساتی داشتند و الان هم خواهند داشت.

وی در پاسخ به این سوال که وظیفه معاونت امور اقتصادی ریاست جمهوری چیست، اظهارداشت: معاونت اقتصادی وظایف اقتصادی است که رئیس‌جمهور به او واگذار می‌کند در برخی موارد اقتصادی نیاز است که یک نفر هماهنگی، پیگیری و دنبال کند که این کار از طریق معاون اقتصادی رئیس‌جمهور انجام می‌گیرد و موارد خاص را رئیس‌جمهور به معاونت اقتصادی ارجاع می‌دهد.  

رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که موضوع پیگیری و نظارت بر زیرمجموعه یکی دیگر از نکاتی بود که رهبر انقلاب در دیدار اخیرشان مطرح کردند لذا جنابعالی چه ساز و کاری را برای اجرایی کردن این امر اندیشیده‌اید، اظهار داشت: در دولت دوازدهم برای حکم وزرا یک پیوست را هم در نظر گرفتیم، خود حکم به وزرا ابلاغ شد همچنین پیوست احکام هم تا پایان این هفته یا آْغاز هفته آینده به وزرا ابلاغ خواهد شد و بعد از آن نیز می‌توانیم این پیوست‌ها را در اختیار رسانه‌ها قرار دهیم و منتشر شود و این پیوست‌ها طبقه‌بندی ندارد بنابر این قابل انتشار است. موارد مشترکی برای همه وزرا وجود دارد و مواردی هم به صورت اختصاصی برای هر وزیر پیش‌بینی شده است.

بنا شده عملکرد وزرا را هر سه ماه یکبار مورد بررسی قرار دهیم

وی ادامه داد: همچنین بنا شده عملکرد وزرا را هر سه ماه یکبار مورد بررسی قرار دهیم و حتی به سازمان برنامه و بودحه دستور دادم نسبت به واگذاری بودجه به همه دستگاه‌ها که از بودجه دولت استفاده می‌کنند هر سه ماه یکبار رسیدگی شود و اگر کار آنها در چارچوب قانون بوده ادامه کار دهند و اگر لازم باشد بودجه آنها را کم کند به دلیل اینکه ما در جلسات هیأت وزیرانی که در آغاز  دولت دوازدهم داشتیم در این جلسه فقط در مورد بودجه و بودجه‌ریزی بحث کردیم.

وی ادامه داد: یکی از مسائل ما این است که بودجه به یک دستگاهی واگذار می‌شود و آن هم تقسیم می‌کند و مصرف می‌شود، اگر صددرصد مصرف کرد سال آینده ۱۱۰ درصد می‌گیرد و اگر احتیاط کرد و ۸۰ درصد استفاده کرد سرش کلاه گذاشته می‌شود و سال بعد ۹۰ درصد به او می‌دهند بنابر این همه تشویق می‌شوند که مصرف کنند و تشویق می‌شوند زودتر بودجه‌اشان را تمام کنند که این کار اساسا نادرست است و ما بودجه را باید بر اساس مسئولیت‌ها به دستگاه‌ها واگذار کنیم و ببینیم کجا و چگونه مصرف کنند و بالاخره باید محصول‌محور باشد.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه دیدار و هماهنگی شما با دستگاه‌های مختلف از جمله سپاه و یا سران قوا یک برنامه موقت بود یا دائمی ادامه خواهد داشت و یا اینکه چشم‌انداز چهار ساله سیاسی داخلی کشور را در آینده ترسیم خواهد کرد، گفت: در ایام انتخابات فضای کشور ما علی‌رغم اینکه بسیار رقابتی بود و همه فعال بودند و بسیار هم جالب بود، فضا بسیار اخلاقی و قاعده‌مند بود یعنی همه قواعد بازی را بلد بودند. شعارها واضح و صریح بود، اما در عین حال کاملاً مؤدبانه عمل می‌شد.  

وی افزود: من از ملت بزرگ ایران و به ویژه جوان‌ها و بانوان تشکر می‌کنم، چرا که کار بسیار عظیمی را انجام دادند. کمتر در دنیا سابقه دارد که انتخابات اینقدر پرشور و شکوهمند باشد، همچنین مشارکت فعال وجود داشته باشد و در عین حال اخلاقی و در چارچوب قوانین باشد.  

روحانی ادامه داد: ما اگر بخواهیم به اهدافمان برسیم، راهی جز وحدت، اتحاد و تعامل با یکدیگر نداریم. اینکه ما می‌گوییم با دنیا باید تعامل داشته باشیم یا مقام معظم رهبری فرمودند تعامل گسترده با جهان داشته باشیم، به طور طبیعی در داخل باید تعامل ما خیلی عمیق‌تر و گسترده‌تر باشد تا تعامل با ملت دیگر.  

رئیس‌جمهور همچنین یادآور شد: همه جناح‌ها و گروه‌ها برای همه گروه‌ها و جناح‌ها روشن است که حذف رقیب امکان‌پذیر نیست. هیچ جناحی نمی‌تواند جناح دیگر را از میدان به در کند. هیچ فکری نمی‌تواند فکر مطلق باشد و بگوید افکار دیگر نباید وجود داشته باشد. بنابراین ما باید در کنار هم زندگی کنیم و تفاوت‌ها را به رسمیت بشناسیم.  

 باید اختلافات فکری را به رسمیت بشناسیم

روحانی در ادامه خاطرنشان کرد: ما باید اختلافات فکری را به رسمیت بشناسیم و باید برای ما روشن باشد که افکار و سلیقه‌ها یکی نیست و همه جا باید چارچوب قانونی برای ما به عنوان چارچوب اصلی باشد و منافع بلندمدت برای ما اصل قرار گیرد. تدبیر همان است که ما باید به پایان کار و به صورت بلندمدت نگاه کنیم و بر آن مبنا حرکت کنیم.  

وی بر همین اساس اضافه کرد: در کشور ما اگر بخواهیم کشور را به سمت پیشرفت و تعالی ببریم و جامعه در امنیت و آرامش باشد و مردم احساس آرامش کنند همه باید در کنار هم باشند. ما تفاوت رأی و نظر داریم و یکدیگر را یاری کنیم. همه مردم می‌دانند که ما به عنوان دولت منتخب هستیم و وظیفه آن در قبال همه ملت است.  

رئیس‌جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: ما در برابر ۲۴ میلیون، ۱۶ میلیونی که رأی به رقبای ما دادند و همچنین در برابر آن ۱۶ میلیونی که به هر دلیل نتوانستند در انتخابات شرکت کننند مسئولیم و همه ملت ایرانند و ما همه را باید بالسویه بدانیم و به انتقادات و مطالبات و تقاضای آنها کاملاً گوش شنوا داشته باشیم و برای این کار برای اینکه به اهداف ملی خود برسیم، قوا باید در کنار یکدیگر باشند.  

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: ما در کابینه دیدیم که چگونه قوه مقننه و قوه مجریه در کنار هم قرار گرفتند و همدیگر را یاری کردند تا ۱۶ وزیر با رأی اعتماد بالا به عنوان وزیر انتخاب شوند. بنابراین ما یک نوع هماهنگی سه قوه را در کابینه دیدیم.  

وی همچنین عنوان کرد: ما جلساتی در دولت یازدهم با رؤسای  قوای دیگر داشتیم و با رؤسای قوا هم نشست‌هایی داشتیم که در مجموع جلسات خوبی برگزار شد و موفق بود و مسائل به صراحت مطرح و درباره آنها تصمیم‌گیری می‌شد. ما در دولت دوازدهم تصمیم گرفتیم خیلی نزدیک‌تر همدیگر راببینیم و به صورت منظم‌تر جلسات را تشکیل دهیم و دستور جلسه را از پیش آماده کنیم و همچنین مصوباتی را که در جلسه داریم دنبال کرده و برای اجرا ادامه دهیم.  

روحانی در پاسخ به این سوال که دیدار با رؤسای قوا، ستاد پیگیری هم خواهد داشت یا خیر، گفت: ستاد پیگیری ندارد، اما خود رؤسای سه قوه چون پیشنهاددهنده این مسائل هستند، هرکدام این موضوع را دنبال می‌کنند. بسیار امیدوار هستیم که تعامل سه قوه در دولت دوازدهم بهتر از دولت یازدهم باشد. هم مجلس شورای اسلامی آمادگی بیشتری برای دولت دارد و هم قوه قضائیه و این برای ما بسیار مغتنم است.  

«نیروهای مسلح در کشور بسیار مهم است و اجرای ما دو قسمت دارد که یک بخش آن به کشوری و بخش دیگر به لشکری بازمی‌گردد. نیروهای مسلح ما جزو دستگاه‌های اجرا هستند، اما تحت فرماندهی کل قوا هستند و بودجه آن از طریق بودجه عمومی دولت و هم وزارتخانه مربوطه که وزارت دفاع و پشتیبانی است، که نظرات و مسائل آنها را در دولت مطرح می‌کند، همچنین در شورای عالی امنیت ملی که هم سه قوه حضور دارند و هم مقامات لشکری و کشوری هماهنگی‌های لازم آنجا انجام می‌شود اما در عین حال رابطه خود رئیس‌جمهور با مسئولان نظامی بسیار مهم است، چه ارتش و چه سپاه. البته بسیج و نیروی انتظامی هم سر جای خودش است. ما در دولت یازدهم هم جلساتی را با فرماندهان ارتش و سپاه داشتیم و در این دولت هم جلسات خوبی با فرماندهان سپاه داشتیم و افراد نقطه نظرات خود را مطرح کردند و تصمیمات خوبی برای هماهنگی گرفتیم.  

برای اینکه در اقتصاد پیشرفت کنیم، نیروهای مسلح هم باید به ما کمک کنند 

وی همچنین عنوان کرد: ما برای اینکه در اقتصاد هم پیشرفت کنیم، نیروهای مسلح هم باید به ما کمک کنند و باید امکانات نیروهای مسلح هم در کنار دولت قرار گیرد. در بخش آموزش، امداد و مسائل اقتصادی و جهاد سازندگی، نیروهای مسلح در زمان صلح در کنار دولت هستند و خدای نکرده اگر جنگ پیش بیاید، دولت در کنار نیروهای مسلح است، بنابراین حتماً به صورت یک حادثه نخواهد بود چنین دیدارهایی و قطعاً دائمی و فرایندی است و این موضوع به عنوان وظیفه و اراده دو طرف شناخته می‌شود که امیدواریم این وحدت و هماهنگی را بهتر از گذشته داشته باشیم.  

رئیس‌جمهور در خصوص سؤالی پیرامون موضوعات فرهنگی و اخلاق‌محوری گفت:‌ به هر حال اخلاق به عنوان هدف بلند اسلام اعلام شده است. پیغمبر فرمودند که من مبعوث شدم برای اینکه مکارم اخلاق را تکمیل کنم. بنابراین اخلاق اساس است، اگر ما امروز می‌خواهیم پیشرفت کنیم بدون توجه به اخلاق و ارزش‌های دینی، ملی و انقلابی ما، نمی‌توانیم به اهداف‌مان برسیم.

وی تصریح کرد:‌ اخلاق و فرهنگ متولی اصلی آن خود مردم هستند درست است که مشعل‌دارانی اخلاق و فرهنگ دارند. علما و حوزه‌های علمیه، فرهیختگان، دانشمندان و هنرمندان اینها مشعل‌داران حوزه اخلاف و فرهنگ هستند اینها برای این هستند که راه را روشن کنند. اساس دین هم همانطور که قرآن می‌گوید برای این است که راه را به ما نشان دهد و نور جای ظلمت را بگیرد. یعنی خداوند می‌خواهد ما در مسیر روشنایی باشیم و بتوانیم دقیق ببینیم و تصمیم بگیریم و با اراده در مسیر درست حرکت کنیم.

اخلاق و فرهنگ توسط خود مردم ساخته می‌شود

روحانی خاطرنشان کرد:‌ اخلاق و فرهنگ توسط خود مردم ساخته می‌شود. یعنی این مردم هستند که، شما امروز در جامعه ببینید مثلاً یک حادثه تلخی یک گوشه کشورمان رخ می‌دهد، یک دختر بچه‌ای مورد ظلم و ستم قرار می‌گیرد، ببنید افکار عمومی چه کار می‌کند، فضای مجازی چه کار می‌کند، مردم در فضای مجازی چگونه همدردی نشان می‌دهند، چگونه نفرت خودشان را از ظلم نشان می‌دهند، نهی از منکر همین است همین که همه مردم به صحنه می‌آیند. یک اسیدپاشی در یک شهری رخ می‌دهد تمام مردم می‌آیند در صحنه، در مطبوعات، در فضای مجازی حمله می‌کنند، داد می‌زنند، چه شخصی بوده و چرا این کار را انجام داده است این نهی از منکر است، این همان نهی از منکری است که ما می‌گوییم. اینکه شما می‌بینید در یک صف اتوبوس اگر یک کسی می‌خواهد از ته صف بیاید جلوی صف همه داد می‌زنند، می‌گویند صف را رعایت کن، این همان نهی از منکر است، می‌گویند تخلف کن.

وی همچنین گفت: اگر کسی در خیابان ببیند که شخصی سدمعبر کرده است همه داد می‌زنند که آقا چرا راه را بند آورده‌ای و راه را بسته‌ای و ترافیک ایجاد کرده‌ای، این همان نهی از منکر و امر به معروف است. آنچه برای ما مهم است معروف را درست معرفی کنیم که همه معروف بدانند و منکر را، کار شایسته همه شایسته بدانند و کار ناشایست را همه ناشایست بدانند. معروف و منکر اگر درست معرفی شود مردم ما خودشان در صحنه هستند.

رئیس جمهور افزود: ما یک طبقه خاصی نداریم یا یک گروه خاصی نداریم که یک اتکت بزنند آمرین به معروف، نه تک تک افراد جامعه آمر به معروفند و آمر نهی از منکرند. مردم ما در صحنه‌ها حضور دارند و ما باید مردم را تشویق کنیم. اگر کسی فکر کند به اینکه اخلاق انحصار دارد به گروه خاص، قشر خاص یا به جناح خاص اینجوری نیست همه مردم ما در پی اخلاق هستند در پی فرهنگ هستند البته فرهیختگان جامعه ما وظایف بلندتری در این زمینه دارند.

روحانی تأکید کرد: دولت باید یاری کند این فضا را و هم باید کمک کند و هم به استمداد بیاید. خوب در برخی موارد هم نهی از منکر در حد گفتن و سخن گفتن و بحث کردن نیست، مراحل بالاتری می‌رود که مثلاً‌ دستگاه پلیسی باید دخالت کند یا دستگاه قضایی برای موارد خاصی است که به هر حال حکومت باید وارد عمل بشود. چه دستگاه اجرایی و چه دستگاه قضایی.

وی تصریح کرد: عمدتاً اخلاق و فرهنگ به دست مردم ما است، مردم ما در بسیاری از مسائل اخلاقی و مسائل فرهنگی نسبت به ملت‌های دیگر بسیار پیشرفته هستند. البته ما مشکلاتی هم داریم و این مشکلات را باید حل و فصل کنیم. من خودم در فضای سیاسی اگر بخواهیم بسنجیم این فضای یک ماه گذشته را خیلی می‌پسندم.

رئیس جمهور ادامه داد: در این مدت انتقادات نرم‌تر بود. لحن‌های خشونت‌آمیز در فضای رسانه‌ای ما کمتر دیده می‌شد حتی در مجلس شورای اسلامی در جلسه رأی اعتماد وزرا فضای بهتر و زیباتری را نسبت به دولت یازدهم مشاهده کردیم. اینکه همه با هم باشیم و در کنار هم باشیم و اگر نقدی داریم دلسوزانه و مشتاقانه همدیگر را نقد کنیم. به فکر اهداف بلند آینده خود باشیم و این بسیار مهم است و باید این مسئله را مدنظر قرار دهیم.

رئیس جمهور در خصوص سؤالی پیرامون برنامه دولت دوازدهم در وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: شما اول مهر را نگاهی کنید که یک جمعیت ۱۳ میلیون نفری می‌آیند در کلاس‌های مختلف از کلاس اول تا کلاس دوازدهم قرار می‌گیرند. ما یک وظیفه بسیار سنگینی نسبت به اینها داریم. در آموزش و پرورش معلمین عزیز ما خدمات بسیار درخشانی داشته‌اند در سال‌های گذشته همه آنها تلاش کرده‌اند هم برای تربیت نوجوانان و جوانان ما، اما در مجموع ما یک نواقصی را احساس می‌کنیم.

وی افزود: من به وزیر جدید آموزش و پرورش قبل از جلسه معرفی وی وقتی با ایشان صحبت می‌کردم اهمیت این پست را یادآور شدم و در حکم خودم اهمیت این وزارتخانه را نوشته‌ام و چند نکته را ذکر کرده‌ام؛ یکی اینکه دانش‌آموزی که در سال دوازدهم یا زودتر از دبیرستان بیرون می‌آید و خارج می‌شود چه حرفه‌ و کار بلد است انجام دهد. یک شغلی و یک کاری باید این بلد باشد. به قول معروف وقتی جوانی دیپلم می‌گیرد یعنی چه کار باید کند و چه کاری می‌تواند انجام دهد. همه کار را باید از صفر شروع کند. یکسری علوم و دانش‌هایی را یاد گرفته است و آن دانش‌ها بیشترشان حفظیات است و یک بخشی هم غیر حفظیات و آن حفظیات از ذهن به مرور زمان بیرون خواهد رفت.

وی افزود: بنابراین مهارت لازم را ما باید به دانش‌آموزان‌مان بیاموزیم برای کار، برای شغل، برای فعالیت اقتصادی در جامعه و فعالیت اجتماعی و فرهنگی که در جامعه نیاز است و البته مهارت زندگی را هم باید به آنها یاد بدهیم که چطور باید زندگی کنند و در چه جامعه‌ای هستند.

روحانی همچنین گفت: وقتی دانش‌آموزی فارغ‌التحصیل می‌شود و بیرون می‌آید یا به دانشگاه می‌رود یا به جامعه می‌آیند نمی‌دانند در جامعه ما چه خبر است. یعنی آن آموزشی که باید داده بشود در دبستان و دبیرستان برای اینکه این جامعه را بشناسند و چطور در جامعه رفتار کنند و چگونه بتوانند در این جامعه به اهداف‌شان برسند این از مسائل مهمی بود که من به وزیر پیشنهاد کردم.

وی افزود: ما باید یک تحولی را در زمینه آموزش ایجاد کنیم، نکته دوم خلاقیت است، دانش‌آموز ما تحصیلات خوبی را انجام می‌دهد و کتاب‌های زیادی را می‌خواند و حجم درس‌های ما شاید کمتر از سایر کشورها نباشد و گاهی هم بیشتر باشد اما در عین حال این دانش‌آموز وقتی چند سال می‌گذرد همان مطالب از ذهن دانش‌آموز خارج می‌شود به دلیل اینکه بیشتر درس‌ها به این صورت بوده است که معلم گفته و دانش‌آموز باید یاد می‌گرفته و پاسخ می‌داده است تا نمره بگیرد. در حالی که دانش‌آموز ما باید خلاق بشود، باید به او عرضه کنیم و از او بخواهیم و سؤال کنیم و او پاسخ بدهد. خلاقیت در آموزش و پرورش ما باید بیشتر شود.

رئیس جمهور ادامه داد: مسئله دیگری که من به شخص وزیر تأکید کرده‌ام مسئله فضای مجازی بود. امروز همه دانش‌آموزان ما یک موبایل در دست دارند و این فضای مجازی که دانش‌آموزان ما وارد آن می‌شوند اگر درست آموزش نبیند که چگونه استفاده کنند، ضمن اینکه فضای مجازی می‌تواند یک نعمت باشد درست می‌تواند تبدیل بشود به وسیله‌ای که زندگی و فرهنگ ما را به هم بریزد، می‌تواند جامعه ما را فاسد کند، درست باید از این فضای مجازی استفاده شود و این اقدام باید در دبستان و مدارس ما برای دانش‌آموزان انجام بگیرد و مسائل فرهنگی و اخلاقی جزو مواردی بود که من به وزیر تأکید کردم.

روحانی در خصوص سؤالی پیرامون نقش معلمین در مدارس اظهار داشت: نقش معلمین در این زمینه باید تغییراتی کند و ما باید در این زمینه از آنها حمایت بیشتری کنیم. تلاش ما این بوده است که به معلمین در حد توان کمک کنیم. ممکن است همه خواسته‌های آنها را ما برآورده نکرده باشیم اما در عین حال حقوق معلمین ما بیش از ۲ برابر در دولت یازدهم افزایش دادیم البته حقوق کارمندان هم در کل حدود ۲ برابر افزایش پیدا کرده است و در کنار این موضوع حداقل‌ حقوق‌ها را هم افزایش داده‌ایم.

حقوق همه کارمندان و کارگران بیش از تورم سالانه خواهد بود

وی افزود: یکی از کارهای مهمی که دولت یازدهم انجام داد و دولت دوازدهم و من امروز اعلام می‌کنم که متعهد است این است که حقوق همه کارمندان و کارگران بیش از تورم سالانه خواهد بود. همین‌جور که ما در دولت یازدهم عمل کردیم. یعنی هر سال هر مقدار که تورم بود همان اندازه یا کمی بیشتر ما دستمزد و حقوق را اضافه کردیم. یعنی اگر کل تورم ما در طول این ۴ سال گذشته مثلاً اگر در ۴ سال ۵۰ درصد بوده است حقوق و مستمری بیش از ۶۰ تا ۶۵ درصد اضافه شده است که این بازنشستگان را هم شامل می‌شود.

رئیس جمهور همچنین گفت: در برخی از موارد هم ۲ برابر شده است و گاهی حتی بیش از ۲ برابر شده است. اما در مجموع متوسط پرداختی ما به افرادی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند و اقشار آسیب‌پذیر بیش از ۳ برابر شده است.

روحانی افزود: تلاش ما این بوده است که فشار را روی مردم مخصوصاً مردمی که درآمد محدودی دارند این فشار را کمتر کنیم این را در دولت دوازدهم هم ادامه خواهیم داد.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص تقویت ارزش‌ها اظهار داشت: ببنید در مسئله تدین و عشق مردم به دین‌شان خیلی‌ها مسئول هستند، دولت مسئول است، حوزه‌های علمیه، نهادهای غیر دولتی، آموزش‌وپرورش‌ ما و دانشگاه‌های ما، وزارت فرهنگ و ارشاد ما، روزنامه‌ها و صداوسیما همگی مسئولیت بسیار بالایی دارند برای اینکه مردم ما به دین‌شان و راه معنوی خودشان بیشتر پیوسته باشند و ادامه بدهند.

اعتقاد ندارم که دین در جامعه ما کمرنگ شده است

روحانی خاطرنشان کرد: من اعتقاد ندارم که دین در جامعه ما کمرنگ شده است برای اینکه ماه رمضان‌ها، اعتکاف‌ها، محرمی که در پیش داریم به زودی، مردم ما به دین‌شان و به اعتقادشان عشق می‌ورزند. تمام دستگاه‌ها از جمله صداوسیما، از حوزه‌های علمیه یا بقیه نهادهایی که کار فرهنگی انجام می‌دهند به مانند سازمان‌های تبلیغاتی همه جا ما به اینها یاری کرده‌ایم و به مسئولان فرهنگی‌مان به مانند وزارت آموزش و پرورش. من یک بار هم گفتم یک بار به معلمین ما تهمتی زدند که گفتند در مدارس ما بی‌دینی را ترویج می‌کنند. واقعاً شما یک مدرسه در سراسر کشور پیدا کنند معلمین ما از فرهیختگان جامعه ما هستند و تعصب مذهبی دارند و حتی شاید بیش از اقشار دیگر جامعه تعصب دینی و مذهبی دارند. همه اینها در کلاس‌های درس‌شان هم با عمل‌شان، هم با زبان‌شان از اسلام، از دین و از معرفت و از خاندان رسالت تبلیغ کردند و ترویج کردند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دولت یکی از وظایف خودش را این می‌داند مردم را یاری کند و دستگاه‌هایی را که مسئولیت در این زمینه دارند را یاری کند البته ما معتقدیم که انتخاب بهشت و جهنم در اختیار خود مردم است. حتی قرآن می‌فرماید ما راه را نشان دادیم هر کس می‌خواهد این راه را انتخاب کند هر کس نمی‌خواهد راه دیگری را. هیچ‌کس را به زور نمی‌شود به مسیر هدایت کشاند. همه را باید ترغیب کنیم. خود خداوند می‌فرماید ما رسالت‌های الهی را باید ابلاغ کنیم، ابلاغ یعنی رساندن، یعنی این پیام ما باید به گوش و دل مردم بنشانیم و به چشم مردم برسانیم. ما باید ابلاغ‌کننده باشیم و ما باید مبشر و نذیر باشیم. ما باید مردم را تشویق کنیم و باید مردم را برحذر کنیم. امر کنیم به مردم و نهی کنیم از منکر. اینکه دست و پای یک نفر را بگیریم بگوییم نماز بخوان حتماً و اگر نخوانی شلاق می‌زنیم. اولش قصد قربت است یک کسی را ببریم زندانی کنیم از اول اذان صبح تا اذان مغرب به او غذا ندهیم و بگوییم ماه مبارک رمضان است.

وی افزود: ما باید جامعه را هدایت کنیم و خود مردم باید برگزینند و انتخاب کنند مسیر هدایت و خدای ناکرده مسیر ضلالت، ما باید یاری‌کننده مردم باشیم در مسیر هدایت.

روحانی در خصوص سؤالی مبنی بر کاهش آسیب‌های اجتماعی اظهار داشت: یکی از مسائل بسیار مهمی که جامعه ما نگرانی و دغدغه دارد مسئله آسیب‌های اجتماعی است. اعتیاد هم یکی از این موضوعات است که مردم نگران هستند و ما باید همه تلاش خودمان را انجام بدهیم برای اینکه آنهایی که اعتیاد دارند را درمان بکنیم و جلوگیری کنیم از اعتیاد و جلوگیری از مواد مخدر در جامعه ما و جلوگیری از توزیع موارد مخدر و ورود مواد مخدر از کشورهای دیگر و دولت در این زمینه تلاش‌هایی کرده است و موفقیت‌هایی هم به دست آورده است.

دولت دوازدهم تلاش خواهد کرد تا پایان دولت فقر مطلق را در کشور به طور کامل از بین ببرد

وی گفت: ما در آخرین جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر آمارها نشان‌دهنده این بود که یک قدم پیش رفته‌ایم در عین حالی که مسیر، مسیر طولانی است. یکی از مسائل بسیار مهمی که جامعه ما را آسیب‌زده کرده است در مسائل اجتماعی، مسئله فقر است. فقر علت و علل بسیاری از آسیب‌ها است. یکی از هدف‌های بزرگ ما در دولت دوازدهم کاهش فقر و قولی که من به مردم داده‌ام در انتخابات در مراسم تنفیذ هم خدمت مقام معظم رهبری و میان مسئولانی که در جلسه بودند اعلام کردم دولت دوازدهم تلاش خواهد کرد تا پایان دولت فقر مطلق را در کشور به طور کامل از بین ببرد. یعنی پایان دولت که پایان قرن هم هست یعنی پایان دولت دوازدهم پایان قرن شمسی ما است و وارد قرن جدید می‌شویم.

وی تصریح کرد: ان‌شاءالله در ایران فقر مطلق ریشه‌کن خواهد شد این یکی از قول‌های ما به مردم و برای این کار برنامه‌ریزی شده و من ان‌شاءالله پایان ۱۰۰ روز که دلم می‌خواهد اولین گزارش را به مردم بدهم که در ۱۰۰ روز ابتدای دولت چه کارهایی انجام شده است آنجا خواهم گفت که چه برنامه‌هایی داریم برای از بین بردن فقر مطلق و مسئله بعدی در کنار مسئله فقر مسئله فاصله طبقاتی و تبعیض است.

روحانی همچنین گفت: در دهک‌های پایینی با دهک‌های بالایی اختلاف زیادی وجود دارد، دهک پایین و دهک بالا فاصله درآمدی ۱۴ برابری دارند. بنابراین ما تلاش می‌کنیم این را از ۱۴ برابر کمتر کنیم. البته اینکه ما به چه رقمی می‌رسیم به ۱۳ برابر به ۱۲ برابر به ۱۱ برابر مشخص نیست اما حتماً کمتر می‌کنیم. این را الان من نمی‌توانم اعلام کنم به دلیل اینکه در جلسات تخصصی می‌خواهیم روی آن کار بکنیم و بعد به اطلاع مردم می‌رسانیم که این فاصله را چگونه کم می‌کنیم و مسئله بعدی که هم به آسیب‌ اجتماعی برمی‌خورد و هم به آسیب‌های اقتصادی ما می‌خورد مسئله بیکاری است. مسئله بیکاری به عنوان یک معضل بسیار بزرگ در جامعه ما است و من در فضای انتخابات خدمت مردم در استان‌های مختلف می‌رسیدم شاید اولین خواست مردم مسئله رفع بیکاری بود و مسئله اشتغال جوانان بود، خانوادهای که ۲ یا سه فرزند دارد ۲ نفر از آنها بیکار هستند شاید هم هر سه نفر آنها بیکار باشند.

روحانی افزود: ببنید ورودی بازار کار ما در سال‌های اخیر حدود یک میلیون نفر یا شاید کمی هم بیشتر، یعنی یک میلیون نفر در سال جویای کار می‌شوند و شغل می‌خواهند در جامعه ما، شغلی که ما می‌توانیم برای آنها ایجاد کنیم یعنی در دولت یازدهم توانسته‌ایم انجام دهیم حداکثر شغل ۶۵۰ هزار شغل بود. یعنی سال ۹۲ تا ۹۵ ما یک میلیون و ۹۵۰ هزار شغل ایجاد کردیم.

وی تصریح کرد: این رقم تکاپو نمی‌کند یعنی یک میلیون ورودی داریم ما شغل خالصی که ایجاد می‌کنیم ۶۰۰ تا ۶۵۰ هزار شغل است. در حالی که نیاز بالای یک میلیون شغل است. به عبارتی ما یک میلیون شغل هم ایجاد کنیم بیکاران قبلی کماکان بیکار می‌مانند. خوب این در سطح جهانی در سال حدود ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار شغل ایجاد می‌شود، آن هم در سه یا چهار کشور. به عبارتی در تمام دنیا فقط پنج کشور هستند که می‌توانند ۶۰۰ هزار شغل ایجاد کنند که یکی از این کشورها ایران است و البته برخی از کشورها هستند بیش از ۷۰۰ هزار شغل ایجاد می‌کنند.

امروز ما می‌توانیم در فضای مجازی، کشاورزی و در خدمات اشتغال را افزایش بدهیم

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: چطور می‌شود اشتغال را درست کرد. امروز ما می‌توانیم در فضای مجازی، کشاورزی و در خدمات اشتغال را افزایش بدهیم. در دولت یازدهم کار بزرگی برای کشف معادن شد یعنی از لحاظ ژئوفیزیک هوایی، اکتشاف ما در دولت یازدهم معادل اکتشاف ۸۰ سال قبل بوده است. یعنی اکتشاف را ما چیزی حدود ۲ برابر کرده‌ایم. در معادن می‌توان یک اشتغال بزرگ ایجاد کرد الان در سنگان یک تحول بزرگ در صنعت رخ داده است. در سنگان و معادن دیگر چیزی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داریم می‌کنیم در معادن مختلف. سنگان یک بخش بزرگی است که یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون آن به بهره‌برداری رسیده است در همین هفته‌های اخیر.

روحانی تأکید کرد: تلاش ما براین است که اشتغال بالا برود اما اینکه چه رقمی را می‌توانیم یا تا چه رقمی می‌توانیم بالا ببریم امسال شاید اولین تجربه ما است در این چند ماه اخیر ببینیم چه کارهایی می‌توانیم انجام بدهیم و سال آینده می‌توانیم به مردم اعلام کنیم چه مقدار اشتغال می‌توان ایجاد کرد. ما هر مقدار اشتغال به وجود بیاوریم باز هم به نسبت نیازمندی‌های جامعه کم است و مردم عزیز ما بدانند که برای اشتغال راهی جز بهبود فضای کسب و کار نداریم، راهی جز اتحاد و انسجام با یکدیگر نداریم، راهی جز سرمایه‌گذاری نداریم و باید امنیت سرمایه‌گذاری را ایجاد کنیم و باید همه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را و ایرانیان خارج از کشور را دعوت کنیم و بحمدالله یک قدم مثبتی در زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی از بعد از بجام  آغاز شده است و ما بعد از برجام تقریباً‌ سرمایه‌گذاری خارجی مصوب ما حدود ۱۳ میلیارد دلار است و در همین روزهای اخیر اعتبارات بسیار زیادی در کشور در زمینه تفاهم با خارجی‌ها را فراهم کرده‌ایم.

وی گفت: این یکی از وعده‌هایی است که موضوع اشتغال را به عنوان اولویت دولت دوازدهم قرار می‌دهیم و مهم‌ترین مسئله‌ای که مردم مطالبه دارند و مهم‌ترین مسئله اقتصادی، اجتماعی و به یک معنا سیاسی ما همین موضوع اشتغال است.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود در پاسخ به این سؤال که دولت برای اصلاح نظام بانکی چه برنامه‌ای دارد، اظهار داشت: بانک‌ها نقش بسزایی در اقتصاد جامعه دارند و می‌توانیم بگوییم اقتصاد ما تا حدی بانکی است، البته بازار سرمایه هم باید به میدان بیاید و در کنار بانک‌ها فعالیت کند و باید اقتصادمان را متحول کنیم، در سال ۹۶ برنامه‌ریزی ما بر این است که ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به بنگاه‌های کوچک و متوسط پرداخت شود، موجب ایجاد رونق و اشتغال شود، بنابراین بانک‌ها کار بزرگی می‌توانند انجام دهند. اما بانک‌ها مشکلات فراوانی دارند، اولین مشکل آنها این است که سرمایه‌شان کم است و باید سرمایه بانک‌ها را بالا ببریم.

مشکل بانک‌ها این است که آنها رقابت ناسالم با یکدیگر دارند

وی افزود: دومین مشکل بانک‌ها این است که آنها رقابت ناسالم با یکدیگر دارند و باید جلوی آن را بگیریم. مشکلاتی در مؤسسات و بانک‌های غیرمجاز بود که در این راستا قدم‌های خوبی برداشته شده و گام‌هایی هم برای تکمیل این قدم‌ها باید برداریم. همچنین بانک‌های ما بنگاه‌دار هستند و باید دست از این کار بردارند و اموال راکد و جامدی که دراختیار دارند را بفروشند و فعال شوند و معضل بزرگ ما در اقتصاد، مسئله سود تسهیلات است، زیرا وقتی سود تسهیلات بالای ۲۰ درصد می‌شود، آن فردی که می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند، چه مقدار باید سود به دست بیاورد که از آن هم ۲۰ درصد به بانک بدهد. ما این مقدار باید بر مبنای تورم باشد، در حالی که تورم الان براساس آخرین گزارشی که مرکز آمار اعلام کرده مربوط به مردادماه امسال می‌شود، زیر ۸ درصد است، لذا اینکه سود بانکی مقداری از تورم بیشتر باشد، درست است؛ یعنی مثلاً سود بانکی ۱۰ یا ۱۱ درصد باشد و این قابل قبول است. همچنین سود سپرده از سود تسهیلات ۲، ۳ درصد هم افزایش یابد، یعنی اگر سود سپرده ۱۲ درصد است و سود تسهیلات به ۱۵ درصد هم برسد، اما الان هم سود تسهیلات و هم سود سپرده در یک چارچوب منطقی پیش نمی‌رود و این کار می‌تواند لطمه بزرگی به ما وارد کند.  

وی افزود: اگر می‌خواهیم جذب سرمایه خارجی و داخلی کنیم و گردشگری‌مان توسعه یابد و اشتغالزایی کنیم، یک بخش مهم کار بانک‌ها هستند. یکی از اقدامات دولت دوازدهم این است که سود تسهیلات بانکی را کاهش دهد، البته می‌دانید که سود بین بانکی را بسیار کاهش دادیم در حالی که این سود در آغاز دولت حدود ۲۹ درصد و اکنون به ۱۹ درصد رسیده است، اما باید قدم‌های مهمی برداریم و یکی از برنامه‌های ما ساماندهی امور بانک‌های کشور است. از سوی دیگر همچنین درنظر داریم که نسبت به ساماندهی صندوق‌های بازنشستگی، به اجرا درآوردن اصل ۴۴ قانون اساسی، رقابتی کردن صحیح اقتصاد و برداشتن انحصارها و ساماندهی بودجه و جذب سرمایه داخلی و خارجی و... و. اقدام کنیم.  

روحانی در پاسخ به این سؤال که با توجه به شرایطی که دولت جدید آمریکا و ترامپ در صحنه بین‌المللی دارد رقم می‌زند و تهدیدات زیادی که علیه ایران مطرح می‌کند، و همانطور که می‌دانید اول تهدید به پاره کردن برجام کرد و سپس مجبور شد که آن را تأیید کند و بعد از آن تهدید کرد که از برجام خارج خواهد شد، آیا این موضوعات را می‌توان مانعی در اجرای سیاست‌های ما در جذب سرمایه تلقی کرد؟ و مشخصاً ارزیابی شما از رفتار رئیس‌جمهور آمریکا چیست، اظهار داشت: خود آمریکایی‌ها هم نمی‌توانند به این سؤال پاسخ دهند، همچنین سیاستمداران آمریکایی هم نمی‌توانند به آن پاسخ دهند و هم‌حزبی‌های آقای ترامپ هم نمی‌توانند به آن پاسخ دهند. سیاست آمریکا از یک نظر تزلزلی که در داخل آمریکا از نظر سیاسی وجود دارد و هیچ چارچوبی برای رفتار سیاست داخلی‌شان و خارجی و اقتصادی‌شان و حتی با همسایگان و هم‌پیمانانشان وجود ندارد، اینها می‌تواند به نفع ما باشد از این جهت که آمریکا برای اجماع‌سازی علیه ایران در سخت‌ترین و دشوارترین شرایط تاریخی است؛ یعنی در دهه گذشته هر وقت آمریکا می‌خواسته علیه ما اجماعی درست کند، خودش به کمک اتحادیه اروپا و یاران و دوستانش توانسته کاری علیه ایران انجام دهد، اما امروز برای آمریکا این کار امکان‌پذیر نیست و بدترین شرایط را آنها دارند و بهترین شرایط را ایران دارد.  

اگر طرف متعهد ما تخلفی انجام دهد از جمله آمریکا به او پاسخ خواهیم داد

وی افزود: شما می‌بینید که درباره برجام متحدین آمریکا که اتحادیه اروپا است، مواضع‌شان معلوم است، به طوری که ۲۸ کشوری که اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهند به صراحت اعلام می‌کنند که پایبند به برجام هستیم، رئیس جمهور فرانسه همین دیروز اعلام کرد هیچ راهی جز توافق هسته‌ای و برجام وجود ندارد، بنابراین امروز در شرایطی هستیم که می‌توانیم اطمینان داشته باشیم مسیر و راهمان را ادامه می‌دهیم، البته اگر طرف متعهد ما تخلفی انجام دهد از جمله آمریکا به او پاسخ خواهیم داد، اما در عین حال دشوارترین شرایط برای آمریکایی‌ها است و بهترین شرایط سیاسی برای ما است و این یک شعار نیست. شما ببینید در شرایطی که آمریکا دارد تهدید می‌کند، بانک های خارجی دارند به ما اعتبار ۱۰ میلیارد دلاری می‌دهند، همچنین در این شرایطی که آمریکا دارد تهدید می کند، یک شرکت اروپایی می آید و یک قرارداد ۵ میلیاردی نفت و گاز با ایران منعقد می‌کند، بنابراین معنی این کارها این است که امروز این تهدیدات جواب نمی‌دهد.  

رئیس جمهور تصریح کرد: آمریکا مشکلات فراوانی در درون خودش دارد همچنین مشکلات فراوانی در شرق و غرب و با اتحادیه اروپا دارد بنابراین به راهی که انتخاب کردیم امیدوار هستیم و به نظرم در توافق برجام بهترین مسائل را پیش‌بینی کردیم مسائلی که برای ما امکان‌پذیر بوده و آن چیزی که اشاره کردید، باید بگویم که در دور قبل با آقای ظریف گفتم که مهمترین وظیفه‌ات در وزارت خارجه مسئله هسته‌ای است و در این دور به او گفتم که مهمترین وظیفه‌ات مسائل اقتصادی، جذب سرمایه و تکنولوژی خارجی و مسائل منطقه است.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: ما هیچ وقت آغازگر نقض برجام نخواهیم بود و در برابر تخلفات دیگران هم دست روی دست نخواهیم گذاشت.  

ما زیر بار حرف زور نخواهیم رفت

روحانی در پاسخ به این سؤال که اخیرا آمریکایی‌ها نماینده‌ای را برای ملاقات با دبیرکل سازمان ملل فرستادند و صحبت‌هایی درباره بازدید از مراکز نظامی ما داشتند، پاسخ شما به این نوع اقدامات چیست، گفت: تعهد ما در برابر دنیا کاملاً مشخص است، تعهد ما ان‌پی‌تی، پادمان و همچنین پروتکل الحاقی که داوطلبانه پذیرفتیم است و همچنین تعهد ما برجام است و تعهد دیگری نداریم، روابط ما را با آژانس مقررات تعیین می‌کند نه آمریکا و فشار آمریکا، بنده بعید می‌دانم که آژانس زیر بار آمریکا برود و به فرض هم که برود، ما زیر بار حرف زور نخواهیم رفت، ما در چارچوب مقررات با آژانس رفتار می‌کنیم و رفتارمان با آژانس همواره رفتار خوبی بوده، نه از امروز بلکه از آغاز بحث هسته‌ای از سال ۸۱ شروع شده تا الان، هر وقت آژانس نسبت به ایران گزارش داده، همواره این بوده که ایران روابط خوبی با آژانس دارد و با آژانس همکاری کرده و برجام از روزی که اجرایی شده تا حالا، همه گزارش‌هایی که آژانس داده دال بر این بوده که ایران همکاری درست و خوبی در چارچوب تعاملات با آنها داشته است.  


 
پایانی روحانی 
ن 

رئیس‌جمهور در ادامه یادآور شد: سیاست خارجی در دنیای امروز از یک طرف عادلانه و اخلاقی نیست و حرکت در چارچوب موازین هم از طرفی هم فضای دنیای امروز فضای گفت‌وگو و تعامل است و فضای است که می‌شود از فرصت‌های جهانی استفاده درست و بهره‌برداری کرد.

وی افزود:‌ ما نسبت به همسایگانمان به ویژه روابط دوستانه با آنها است به دلیل اینکه روابط خصمانه هم به ضرر ماست و هم به ضرر آنها یعنی ما همیشه دنبال برد-برد هستیم و این باخت-باخت می‌شود که به ضرر و آنها است لذا ما با همه همسایگانمان جز دو یا سه همسایه روابط بسیار خوبی داریم آن دو سه همسایه همه به عربستان سعودی برمی‌گردد.

روحانی ادامه داد: ما آنچه از عربستان می‌خواهیم این است که اگر مشکلی بین ما وجود دارد راه حلش گفت‌وگو است البته ما علیرغم اینکه به ریاض خیلی اعتماد نداشتیم اما حجاج‌مان را با تعهدی که عربستان نسبت به امنیت آنها داده بود فرستادیم و امیدواریم همه حجاج ما سالم به کشورشان برگردند.

مشکل ما با عربستان بر سر مداخلاتش در یمن و کمک به گروه‌های تروریستی است/ عربستان باید یمن را به ملت یمن واگذار کند

رئیس قوه مجریه بر همین اساس یادآور شد: این سفر حجاج ما یک علامت خوبی است برای اینکه ببینیم ما و عربستان چگونه مشکلمان را حل کنیم اگر راضی برگردند و اگر رفتار عربستان در چارچوب قوانین بین‌المللی باشد فکر می‌کنم یک فضای مناسب‌تری به وجود آید که اگر مشکلی است حل و فصل کنیم البته مشکل ما با عربستان مشکل مداخلات عربستان در یمن و مداخلات آن و کمک به گروه‌های تروریستی است که امیدواریم آنها تا کنون به این درک رسیده باشند که این مسیر جواب نمی‌دهد.

«عربستان هم یمن را باید به ملت یمن واگذار کند و دست از این کار بردارند و هم اینکه تروریست‌ها به ضرر همه هستند و آنها دیگر نباید از آنها حمایت کنند و اگر این دو مسئله حل شود من فکر می‌کنم بین ما و عربستان مشکل چندانی وجود نداشته باشد».

وی در بخش پایانی سخنان خود افزود: من به مردم عزیز می‌گویم که ما نسبت به آنچه در تبلیغات انتخاباتی به ملت بزرگمان وعده کل دولت دوازدهم است ما پای عهد و وعده خود ایستاده‌ایم و خواهیم ایستاد همچنین به آینده کشور، اقتصاد، فرهنگ، امنیت، و آرامش کشور بسیار امیدوار هستم و با امید و تلاش بیشتر می‌توانیم همه گره‌ها را باز کنیم. از مردم دعوت می‌کنم همانگونه که در انتخابات جانانه آمدند و برای حمایت دولت و رسیدن به اهداف به همان صورت و با همان مشارکت و روحیه در کنار هم باشیم تا کشور را به نقطه‌ای برسانیم که مطلوب همه است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.