پخش سریالی تحت عنوان «دولت» (State) به کارگردانی پیتر کوزمینسکی، کارگردان مشهور و موفق سینمای ‌هالیوود و تلویزیون‌های آمریکایی، جنجال‌ساز شده است. وی سازنده آثاری همچون «جنگجویان»، «بلندی‌های بادگیر» و «مرگ چراغ» است و پخش اثر تازه‌اش چندی پیش از شبکه ۴ بریتانیا آغاز شده و پس از آن نیز از شبکه‌های «نشنال جغرافی» و شبکه‌هایی در استرالیا و آمریکا نمایش داده شده است.

قدس آنلاین- پخش سریالی تحت عنوان «دولت» (State) به کارگردانی پیتر کوزمینسکی، کارگردان مشهور و موفق سینمای ‌هالیوود و تلویزیون‌های آمریکایی، جنجال‌ساز شده است. وی سازنده آثاری همچون «جنگجویان»، «بلندی‌های بادگیر» و «مرگ چراغ» است و پخش اثر تازه‌اش چندی پیش از شبکه ۴ بریتانیا آغاز شده و پس از آن نیز از شبکه‌های «نشنال جغرافی» و شبکه‌هایی در استرالیا و آمریکا نمایش داده شده است.  
«دولت» روایتگر داستان ۴ انگلیسی‌تبار است که سن و جنسیت متفاوتی دارند و به دلایل مختلف تصمیم می‌گیرند به داعش بپیوندند. هرچند فیلمنامه این سریال، داستانی و ذهنی است اما کوزمینسکی تأکید دارد که تحقیق در زمینه واقعیت‌هایی که بناست در آن نمایش داده شود، از جولای ۲۰۱۶ آغاز شده و مطالعات بسیار دقیقی برای ساخت آن انجام شده است.

۴ شخصیت اصلی این سریال که شامل ۲ جوان، یک زن پزشک و فرزند پسر ۱۰ ساله‌اش می‌شوند، پس از ورود به کمپ آموزشی داعش با حقایقی روبه‌رو می‌شوند که به نظرشان بسیار عجیب و زننده می‌آید. از همان ابتدا چهره خشن این گروهک تروریستی برای آن‌ها مشخص می‌شود و آن‌ها با تصاویری روبه‌رو می‌شوند که اگرچه تماشای آن از صفحه تلویزیون بسیار دشوار است اما چشم و گوش بینندگان را نسبت به برخی حقایق باز می‌کند.

راه برگشتی نیست

در بدو ورود شخصیت‌های اصلی به کمپ، پاسپورت آن‌ها سوزانده می‌شود تا بفهمند راه برگشتی وجود ندارد. آن‌ها باید تصاویر مادران خود را به دلیل بی‌حجاب‌بودن از گوشی‌های خود حذف کنند. همه اعضا باید از یک توالت استفاده کنند، بدون کارد و چنگال غذا بخورند و حتی مجبورند با سر بریده‌شده انسان فوتبال بازی کنند!

قسمت اول این سریال بیش از یک میلیون بیننده داشت و بازخورد آن در شبکه‌های اجتماعی بسیار مثبت بوده است. البته ظاهراً منتقدین با تماشاگران هم‌نظر نیستند و علی‌رغم کیفیت فنی بالای این سریال، انتقاداتی بدان وارد دانسته‌اند. از آنجایی که شخصیت‌های اصلی داستان افرادی بسیار معمولی و نرمال و سرشار از عواطف و احساسات انسانی و نوع دوستانه هستند، برخی معتقدند کوزمینسکی سهواً در حال ایجاد نگرشی مثبت نسبت به اعضای گروهک تروریستی داعش است و اعضای داعش در واقعیت هرگز این‌قدر دل‌رحم نیستند.

شیطنت «دولت»

البته نظرات بینندگان و همچنین منتقدان، بسیار با یکدیگر متفاوت بوده و طیف گسترده‌ای از بینندگان این سریال معتقدند کوزمینسکی چهره خشن داعش را به خوبی ترسیم کرده و ثابت کرده مسائل شیطانی در جزئیات کار داعش هست. اما ریچارد کمپ، از سردمداران مبارزه با تروریست، اعتقاد دارد که تماشای این سریال ممکن است به عضوگیری مجدد داعش بینجامد. دیگر انتقاد اساسی وارده به این سریال این است که کوزمینسکی برخلاف ساخته‌های پیشین خود و کارنامه درخشانش که ساخت درام‌های موفق سیاسی را نیز شامل می‌شود، این بار به دلیل سرعت بالای پیشروی داستان نتوانسته مخاطب را با ذهن شخصیت‌ها همسو کند و اصلی‌ترین سؤال این روزهای مردم را بی‌پاسخ گذاشته است: انگیزه جوانان کشورهای توسعه‌یافته برای پیوستن به داعش چیست؟ گذشته از آنکه تقریباً همه چیز در این سریال به نام اسلام تمام می‌شود و تفاوتی میان اسلام راستین و گروهک خونریز داعش مشاهده نمی‌شود، برخی می‌پرسند چطور ممکن است ۴ جوان تحصیل‌کرده و مدرن تصمیم بگیرند وارد گروه پرآوازه‌ای همچون داعش شوند اما اطلاعاتشان نسبت به داعش آن‌قدر ضعیف باشد که در مورد خشونت‌طلبی این گروه که شاخص‌ترین ویژگی آن است، چیزی ندانند؟

سریال «دولت» در گام‌های نخستین پخش است و هنوز برای قضاوت آن زود است. باید نشست و دید روند داستانی آن به کجا ختم می‌شود و صاحب‌نظران در مورد آن چه خواهند گفت.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.