مشهد- هفته گذشته خبری منتشر شد، مبنی بر اینکه اثر هنرمند مشهدی به بخش جوانه‌های نمایش ایرانی جشنواره آیینی سنتی پذیرفته شد، شاید در نگاه اول، هر فردی که با نقالی آشنا بوده و این هنر را دور یا نزدیک می‌شناسد، با خود تصور کند، هنرمند مذکور از پیشکسوتان این عرصه بوده، در حالی که وقتی برای مصاحبه با وی تماس می‌گیرم، خود را متولد ۸۴ معرفی می‌کند.

کشف استعداد و حمایت از نوجوان مشهدی در عرصه نقالی

مهدیه قمری:آری، هنرمند مشهدی و علاقه‌مند به نقالی و تئاتر نوجوانی حدود ۱۲ ساله است که اعتماد به نفس خوبی دارد و در گفت وگویی که با خبرنگار ما انجام داد، کشف استعداد خود را در حوزه تئاتر و نقالی، توسط معلم و حمایت‌های خانواده و کارگردان تئاتر خود می‌داند.

۵ سال فعالیت در تئاتر مشهد

محمد جواد خاک نژاد با اشاره به اینکه فعالیت در تئاتر را حدود ۴، ۵ سال است که آغاز کرده، ادامه می‌دهد: در کلاس سوم ابتدایی با مشورت‌های معلم خود تصمیم گرفتم در تئاتری که در مدرسه اجرا می‌شد حضور پیدا کنم.
او نسبت به حمایت خانواده‌اش ابراز خرسندی می‌کند و می‌افزاید: مدتی پیش، سعید عسکری کارگردان یکی از نمایش هایی که با وی همکاری دارم، از من خواست تا روی نقالی کار کنم که بعد از تمرینات مختلف، اثری را برای جشنواره آیینی سنتی که در تهران برگزار می‌شود، فرستادم و اثر مذکور به جشنواره راه یافت.

از علاقه به بازیگری تا حمایت از فرزند در مسیر هنر

پدر محمد جواد در گفت و گو با خبرنگار ما از علاقه خویش برای حضور در تئاتر می‌گوید و بیان می‌کند: من نیز همچون پسرم به این هنر علاقه‌مند بودم اما شرایط حضور و تجربه در تئاتر را متأسفانه برایم مهیا نشد.

اما کارگردانی که سال‌ها با محمد جواد خاک نژاد همکاری داشته و در کشف استعداد این هنرمند نوجوان در نقالی نقش قابل توجهی ایفا کرده است، در گفت وگو با خبرنگار ما می‌گوید: آموزش نقالی به نسل جوان سخت است اما آن گروه از هنرمندان نوجوان که استعداد خوبی داشته باشند و به این هنر نیز علاقه‌مند باشند، بی تردید، در این مسیر موفق می‌شوند.

سعید عسکری ادامه می‌دهد: با وجود اینکه برای ما شرایط اجرای نمایش هایی با موضوع شاهنامه در مدارس و دانشگاه‌ها فراهم شد و برخی از دانشجویان و دانش آموزان با این هنر آشنا شدند، اما هنوز برای برخی از آن‌ها ارتباط برقرار کردن با مفاهیم و زبان شاهنامه سخت است، بنابراین برای آشنایی بیشتر آن‌ها با هنر نقالی باید حمایت و فعالیت بیشتری از سوی هنرمندان و مسئولان مشهد انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.