مشهد-معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی طی نشست خبری از تقلب و تخلف برخی از واحد های صنفی پرده برداشت.

اصناف متخلف چگونه تقلب می کنند؟!

فاطمه معتمدی: علی باخرد در این نشست با اشاره به تشکیل ۱۴ هزار پرونده تخلفاتی در سال جاری در استان اظهار داشت: بیشترین پرونده‌های تخلفاتی مربوط به مواردی مانند مواد پروتئینی با ۴۵ میلیارد ریال،خدمات با ۳۷ میلیارد ریال و میوه و تره بار با ۶ میلیارد ریال است.

وی اضافه کرد: در بخش خدمات بیشترین پرونده تخلفاتی مربوط به املاک، خیاطی، قالی شویی و خشکشویی‌ها بوده است.

وی با اشاره به شکایت زیاد مردمی در بخش نمایندگی‌های خودرو تصریح کرد:در این حوزه ۴۷ پرونده شکایتی تشکیل و به مراجع قانونی برای صدور حکم ارسال شده و همچنین ۳۸ پرونده شکایتی در خصوص حق کمیسیون بار بوده است.

۵۰۰ واحد غیر مجاز تولید و توزیع لبنیات سنتی

وی در ادامه با اشاره به فعالیت واحدهای سنتی تولید و توزیع لبنیات خاطر نشان کرد:با طرح سازمان صنعت، معدن و تجارت از دو ماهه گذشته کار شناسایی و ساماندهی واحدهای عرضه و تولید لبنیات سنتی آغاز شده که تاکنون ۳۷۰ واحد غیر مجاز و بدون پروانه شناسایی شده است، هر چند پیش بینی می‌شود آمار واحدهای غیرمجاز و فاقد پروانه در این حوزه ۵۰۰ واحد باشد.

وی با بیان اینکه واحدهای شناسایی شده به دریافت مجوز برای فعالیت ملزم شدند، تصریح کرد: با هدف حفظ سلامت مصرف کننده و جلوگیری از بروز تخلفات این واحدها باید با دریافت مجوز به صورت قانونی کار کنند تا امکان رصد و نظارت بر عملکرد آنان وجود داشته باشد.

وی با اشاره به تشکیل ۱۱۸ پرونده تخلفاتی در حوزه واحدهای تولید و عرضه لبنیات سنتی و برخورد با این واحدها، به موضوع تقلب در بحث برنج هم اشاره کرد و گفت: از یک ماه و نیم گذشته با توجه به اینکه شناسایی تقلب در بحث برنج بسیار سخت و بعضاً غیر ممکن است، طرحی برای برخورد با تقلب‌های برنج از جمله تعویض کیسه برنج و فروش برنج کم کیفیت و تقلبی به اسم برندهای معروف یا مخلوط کردن برنج وارداتی با ایرانی و فروش به اسم برنج ایرانی آغاز شده که در این ارتباط تاکنون ۷۵ پرونده تشکیل شده است.

شناسایی ۱۱۰۰ نانوایی غیرمجاز در مشهد

باخرد در خصوص برخورد با فعالیت نانوایی‌های غیرمجاز در مشهد نیز یادآورشد: با تشکیل کارگروهی هزار و ۱۰۰ واحد نانوایی بدون مجوز در مشهد شناسایی شد که تاکنون ۱۵۰ واحد پلمب شدند و ۳۵۰ واحد نیز برای دریافت مجوز اخطار دریافت و ۲۰۰ واحد نیز مجوز را دریافت کردند که در مجموع ۷۰ درصد نانوایی‌های بدون مجوز در مشهد شناسایی، پلمب یا پروانه دار شدند.

فروش روغن موتور تقلبی

این مقام مسئول در سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در ادامه با اشاره به گزارش‌های دریافتی از فروش روغن موتور خودرو اضافه کرد: گزارش‌هایی از فروش روغن‌های تقلبی به قیمت بالا و به اسم برندهای معروف خارجی به معاونت نظارت و بازرسی سازمان رسید که پس از نمونه گیری مشخص شد این روغن‌ها تقلبی و قابل مصرف نیست که در این رابطه ۱۰ پرونده توزیع روغن‌های تقلبی به ارزش ۶۴۰ میلیون ریال تشکیل شده است.

وی در ادامه به تخلف کم فروشی در برخی اقلام اشاره کرد و گفت: در بررسی برخی لامپ‌های وارداتی هم با اینکه روی آن به عنوان مثال ۲۰ وات درج شده است، اما در آزمایشگاه مشخص شد کمتر است، یا در حوزه لوازم یدکی مانند سیبک نیز کم فروشی گزارش شده است که در یک نمونه شرکتی با جمع آوری سیبک‌های کهنه و فرسوده پس از بازسازی به عنوان اورجینال فروخته است.

کم فروشی در تولید بتن

وی ادامه داد:حتی در بتن ریزی ساختمان نیز بعضاً مشخص شده اگر قرار است در یک مترمربع بتن ۷ پاکت سیمان استفاده شود دو کیسه به کار رفته که مصداق کم فروشی است و در این موارد علاوه بر ضرر مالی برای مردم این کم فروشی به هنگام بروز حوادثی مانند زلزله خسارات جبران ناپذیری به دنبال دارد.

وی اضافه کرد: در حوزه کم فروشی طی ۵ ماهه گذشته ۹ پرونده به ارزش یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال تشکیل شده است.

تخلف فرودگاه در گران فروشی پارکینگ

وی در بخش دیگر درباره تخلفات پارکینگ فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد گفت: واقعیت این است، زمانی که مدیریت فرودگاه نسبت به اینکه باید در حوزه خدمات پارکینگ قانونمند عمل کند. توجهی نکرد و حتی با وجود صراحت استاندار مبنی بر اینکه فرودگاه باید قانون را اجرا کند، همچنان بی‌توجه و افزایش سه برابری هزینه پارکینگ را به عنوان مصوبه مجمع فرودگاه‌های کشور اعمال می‌کند، در حالی که برابر اعلام ستاد تنظیم بازار کشور و سازمان حمایت از مصرف کننده نرخی که مجمع فرودگاه‌های کشور برای پارکینگ فرودگاه اعلام کرده غیر قانونی و تخلف است.

باخرد ادامه داد: با توجه به این موارد و بی‌توجهی فرودگاه به تأکید استاندار مبنی بر تمکین از قانون و اینکه افزایش سه برابری برای پارکینگ فرودگاه شهید هاشمی نژاد درست نیست طرح شکایت شد که در دادگاه بدوی فرودگاه به پرداخت جریمه محکوم شد، با این حال باید منتظر رأی دادگاه تجدید نظر باشیم.

گوشت چرخ کرده با طعم شش گاو و لخته خون

وی در بخش دیگر درباره ممنوعیت فروش گوشت چرخ کرده در واحدهای عرضه مواد پروتئینی تصریح کرد:حوزه معاونت بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن وتجارت در خصوص گوشت چرخ کرده فقط در بحث گران فروشی می‌تواند ورود داشته باشد، بنابراین اینکه عرضه گوشت چرخ کرده ممنوع است یا خیر باید دامپزشکی و اتحادیه مربوط ورود کنند، با این حال نمونه‌هایی گزارش شده است که ریه گاو را همراه با لخته خون چرخ کرده و به فروش رسانده‌اند که به دلیل استفاده از لخته خون، رنگ گوشت بسیار خوش رنگ است.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه با توجه به نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی جدید نظارت بر بازار نوشت افزار، کیف و کفش و عملکرد مدارس در بحث دریافت شهریه در دستور کار معاونت نظارت و بازرسی سازمان قرار دارد، گفت: ۶۰ گزارش در خصوص اخذ غیر قانونی شهریه در مدارس دولتی دریافت شده که از این شمار، تخلف ۵۰ درصد آن محرز شده است. در این ارتباط ۴۰ پرونده به ارزش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بابت اخذ غیر قانونی شهریه در مدارس دولتی در استان تشکیل شده است.
وی تأکید کرد: طرح نظارتی مدارس تا آذر ماه ادامه خواهد یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.