تا زمانی که مرحله دولت اسلامی به کمال نرسد، مرحله جامعه اسلامی نمی تواند تمام شده تلقی شود. بدون یک دولت اسلامی نمی توان یک جامعه اسلامی داشت. البته طبیعی است که فرآیند جامعه اسلامی نیز آغاز شده است؛ الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت همان الگویی است که به دنبال ارائه این نقشه راه است. بر اساس این الگو مباحث اسلامی بایستی برای این سرزمین و نظام که انقلاب اسلامی در آن به وقوع پیوسته است، کاملا بومی شوند.

مسئولین مرفه و ثروت اندوز مانع اصلی تشکیل دولت اسلامی هستند / در زمینه اسلامی سازی دولت اگر چه اقداماتی انجام شده اما اجرایی نشده است/ بدون ایجاد دولت اسلامی نمی توان به جامعه اسلامی رسید

اختصاصی قدس آنلاین، حجت الاسلام دکتر عباس نصیری فرد معاون بین الملل مجمع جهانی اساتید مسلمان دانشگاه ها با بیان اینکه دولت اسلامی از دل انقلاب اسلامی بیرون می آید و مبانی این دولت باید براساس مبانی فقهی اسلام و قرآن باشد  به قدس آنلاین گفت: آنچه مشخص است اینکه تمدن اسلامی بدون شکل‌گیری جامعه نمونه اسلامی و نیز جامعه نمونه اسلامی بدون ساماندهی دولت اسلامی ممکن نیست. برای رساندن انقلاب اسلامی به تمدن اسلامی بایستی الگو و نقشه راهی وجود داشته باشد که بتوان بر اساس آن به پیش رفت. وی افزود: دولت اسلامی از دل انقلاب اسلامی بیرون می‌آید و مختصات فکری و عملی آن مبانی فقهی اسلام و قرآن است. لذا مدیران و برنامه‌ریزان آن باید بر اساس مدل پیشرفت اسلامی ـ ایرانی فکر کنند و از اندیشه‌های منحط لیبرالیسم و سکولاریسم فاصله بگیرند.

نصیری فرد در خصوص وسعت معنای دولت از دیدگاه مقام معظم رهبری، یکایک مردم جامعه اسلامی و کارگزاران نظام را مسئول فراهم کردن مقدمات برای تشکیل دولت اسلامی دانسته و تصریح کرد: تشکیل دولت اسلامی یعنی تشکیل دولتی بر اساس الگوها و معیارهای کاملاً اسلامی، که تا وقتی این مرحله به طور کامل محقق نشده است، نوبت به «تشکیل جامعه اسلامی» نمی‌رسد و در این صورت، موضوع سبک زندگی اسلامی نیز صرفاً در سطح گفتمان‌سازی در جامعه باقی خواهد ماند. مقام معظم رهبری در همین راستا جمله بسیار دقیقی دارند که می فرمایند: " دولت نه به معنای هیأت وزیران؛ یعنی مجموعه‌ی کارگزاران حکومت؛ بلکه دولت به معنای من و شماست. ما باید به معنای واقعی کلمه، در درون این نظامِ اسلامی، اسلامی شویم که این مرحله مشکلتر از مراحل قبلی است.  معاون بین الملل مجمع جهانی اساتید مسلمان دانشگاه ها درباره سخنان رهبری اظهار داشت: ایشان همچنین فرمودند:  بعد از آن که نظام اسلامی پیش آمد، نوبت به تشکیل دولت اسلامی به معنای حقیقی می‌رسد؛ یا به تعبیر روشن­ تر، تشکیل منش و روش دولتمردان- یعنی ماها- به گونه اسلامی؛ چون این در وهله­ ی اول فراهم نیست؛ بتدریج و با تلاش باید به وجود آید. مسئولین و دولتمردان باید خودشان را با ضوابط و شرایطی که متعلق به یک مسئول دولت اسلامی است، تطبیق کنند. یا چنان افرادی- اگر هستند- سر کار بیایند؛ یا اگر ناقصند، خودشان را به سمت کمال در آن جهت حرکت دهند و پیش ببرند. "(۲۱/۹/۸۰)

وی در خصوص اقدامات لازم برای زمینه سازی دولت اسلامی به قدس آنلاین گفت: آنچه مسلم است اینکه در تحقق دولت اسلامی نقش مسئولین و اداره کنندگان نظام اسلامی بسیار اهمیت دارد. عزل و نصب مسئولان و ویژگی  آن ها، ساز و کار بودجه، سبک سازی ساختار، میزان ورود دولت به عملیات اجرایی و بسیاری از مسائل دیگر که بایستی به شکل یک دولت اسلامی کاملا آماده و چابک خود را پای کار انقلاب اسلامی به نمایش گذارد. تعبیر مقام معظم رهبری عبارت است از این که جمهوری اسلامی در حال حاضر در این مرحله قرار دارد؛ یعنی اقداماتی در زمینه اسلامی سازی دولت انجام شده است اما اجرا نشده است.

 نصیری فرد با اشاره به اینکه در صورت نبود دولت اسلامی نمی توان به یک جامعه اسلامی رسید تصریح کرد: تا زمانی که مرحله دولت اسلامی به کمال نرسد، مرحله جامعه اسلامی نمی تواند تمام شده تلقی شود. بدون یک دولت اسلامی نمی توان یک جامعه اسلامی داشت. البته طبیعی است که فرایند جامعه اسلامی نیز آغاز شده است؛ الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت همان الگویی است که به دنبال ارائه این نقشه راه است. بر اساس این الگو مباحث اسلامی بایستی برای این سرزمین و نظام که انقلاب اسلامی در آن به وقوع پیوسته است، کاملا بومی شوند. توافق‌ بر سر این الگو و پیشبرد مراحل پنج گانه تمدن سازی بر اساس آن نوید موفقیت را در پی خواهد داشت.

این استاد دانشگاه  با تاکید براینکه دنیا مداری و ثروت اندوزی نمی تواند ویژگی مدیران دولت اسلامی باشد نسبت به رواج این معضل در بدنه دولت خاطرنشان کرد: کسانی که در راس دولت اسلامی قرار می‌گیرند به لحاظ طبقه اجتماعی و برخورداری از ثروت باید از جنس مردم محروم و مستضعف یا نزدیک به آنان باشند. اگر آنها متعلق به دهک یا راس دهک اول درآمدی کشور باشند دولت اسلامی محقق نمی شود. مثلا یکی از جلوه های دولت اسلامی کارآمدی آن در حوزه اقتصاد مبتنی بر آموزه های دینی است که متاسفانه ما اکنون چنین تصویری را نداریم.   وی در خاتمه گفت: در دولت اسلامی جریان فکری اقتصاد حاکم در کشور در بستر گفتمان عدالت‌ قرار می گیرد نه در شکل‌گیری طبقه جدید مرفه و بی‌اعتنا بر محرومین و مستضعفین  که متاسفانه در این زمینه در سراشیبی یک بیراهه هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.