رشت- مدیر کل انتقال خون گیلان گفت: اهدا کنندگان مستمر خون در گیلان با در دست داشتن کارت شناسایی و یا معرفی نامه اداره کل خون استان گیلان از شهریور تا مهر ماه سال جاری برای زدن واکسن هپاتیت ب به طور رایگان به مناطق تعیین شده در حوزه شهرهای رشت و رودبار اقدام کنند.

اهداکنندگان مستمر خون در گیلان به طور رایگان واکسن هپاتیت ب بزنند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، احمد مرادی  ظهر امروز در دیدار با  خبرنگاران رسانه ها و خبرگزاری  فعال استان گفت: خبرنگاران زبان گویا و چشمان بیدار برای بیان حقایق بطور شفاف هستند و مشارکت آنها به عنوان پل ارتباطی بین مشارکت مردم و سازمان انتقال خون در ترویج فرهنگ اهدای خون بسیار موثر است.

وی با بیان اینکه تمام تلاش مجموعه انتقال خون استان فراهم کردن خون و فرآورده های خونی کافی و سالم برای مردم استان و سایر نیازمندان است، خاطر نشان کرد: اداره کل انتقال خون گیلان در پنج ماهه سال جاری ۳۳ هزار و ۵۵۱ واحد خونگیری داشته است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵ درصد افزایش داشته که مرهون اهدا کنندگان و پرسنل کوشای اداره کل انتقال خون استان می باشیم.

 مدیرکل انتقال خون استان گیلان با بیان اینکه پتانسیل و عشق در مردم گیلان وجود دارد تا خون و فرآورده خونی مورد نیاز بیماران استان را خود فراهم کنند، ادامه داد: طی ۶ ماه گذشته هیچ خون و فرآورده خونی از دیگر استان ها به استان وارد نکردیم.

وی با بیان اینکه در ارتباط با سلامت خونی همطراز کشورهای اروپایی هستیم، اذعان داشت: به خاطر فرآورده های سالم خونی در ایران یک شرکت معتبر آلمانی قرار است هفتمین پالایشگاه خون و فرآورده های خونی را در گیلان اجرایی کند و مقدمات کار آن صورت گرفته و به زودی کلنگ احداث این پالایشگاه زده می شود.

وی گفت: در طی اجرای این طرح در استان گیلان، پلاسمای ۱۸ استان کشور در گیلان مورد بررسی علمی قرار میگیرد و بعد از فرستادن به کشور آلمان داروهای کمیاب گرانقیمت نظیر فاکتور هشت و انعقاد خون  وارد ایران می شود.

 مرادی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۴۰  مورد اهدای پلاکت داشتیم که در مدت مشابه سال قبل فقط ۱۰ مورد اهدای پلاکت داشتیم، گفت:  بیش از ۷ درصد از کل بیماران تالاسمی کشور و بالای ۳ هزار نفر سرطانی در گیلان زندگی می کنند که ماهانه چندین نوبت نیازمند خون هستند  و تمام هزینه های این بیماران رایگان انجام می گیرد زیرا ما معتقدیم بنابر فرمایشات مقام معظم رهبری بیماران ما نباید رنجی جز درد بیماری را متحمل شوند.

 مدیرکل انتقال خون گیلان با اشاره به اینکه استان گیلان بیشترین جمعیت سالمندی را داراست و این امر علاوه بر وجود بیماران سرطانی، فاویسم و... یکی دیگر از دلایل افزایش مصرف خون استان است، بیان کرد: با توجه به اینکه گیلان یک استان توریستی هم محسوب می شود آمار زیادی از تصادفات را شاهد هستیم که در مجموع به میزان زیادی خون و فرآورده های خونی نیازمند خواهیم بود و در راستای رفع این دغدغه اقدام به راه اندازی واحدهای سیار خونگیری در نقط مختلف استان کرده ایم.

 مرادی با اشاره به اهمیت پلاسمای خون در عرصه درمانی کشور، تصریح کرد: از پلاسمای خون حدود ۶ الی ۸ نوع دارو تولید می شود که ادامه حیات تعدادی از بیماران خاص از جمله بیماران هموفیلی وابسته به این داروهاست

وی با بیان اینکه این داروها به مقدار محدود در دنیا تهیه میشود لذا خرید آنها به سادگی امکان پذیر نمی باشد، گفت: روش پلاسما فرز که در ان بخشی از پلاسما از خون اهدا کننده جدا میشود روشی است که در اکثر استانهای کشور اجرایی شده است و در زمینه اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از خروج ارز از کشور بسیار دارای اهمیت به سزایی بوده است.

مرادی از هم استانی های خود خواست برای اهدای پلاکت همه روزه در ساعت اداری بجز پنجشنبه ها به انتقال خون استان واقع در میدان فرهنگ خیابان آزادگان جنب مرکز بهداشت استان  تشریف بیاورند.

وی در پایان از همکاری استاندار گیلان، فرمانداران شهرستانها، مدیر کل سازمان برنامه و بودجه گیلان، اعضای فعال شورای اسلامی شهر رشت، مدیر کل ورزش و جوانان گیلان ، انجمن ها و سمن ها و سازمانها فعال در این عرصه ،  ائمه جماعات، دهیاری ها، آموزش و پرورش و همه کسانی که به نوعی انتقال خون استان را یاری رسان بودند تشکر و قدردانی کرد.

                                                                                                                                                                                          

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.