رئیس اداره محیط زیست شهر تهران گفت: مرکز نگهداری حیات وحش شهرداری منطقه ۲۲ تهران و باغ پرندگان لویزان مشکل دارند و در صورت عدم رعایت استانداردها با آنها برخورد قانونی می‌شود.

با مراکز نگهداری غیراستاندارد حیات وحش برخورد می‌کنیم

به گزارش قدس آنلاین، رئیس اداره محیط زیست شهر تهران در مراسم ورود گاسپار پلنگ نر ایرانی باغ وحش لیسبون به تهران ضمن تشکر از این باغ وحش و مجموعه ارم سبز گفت: امیدوارم این حرکت رو به جلو را بیشتر و بیشتر شاهد باشیم و تکثیر و احیای گونه های منقرض شده یا در حال انقراض کشور را ببینیم.

محمد حسین بازگیر افزود: از یاد نمی بریم ماجرای تلخی که چند سال پیش برای لورا دختر زیبای زاگرس رخ داد. پلنگ ماده ای که در استان لرستان زخمی شد و علیرغم تلاش های همکارانم در محیط زیست وقت لرستان آرزوهای ما تحقق پیدا نکرد و سرنوشت آن پلنگ تلخ بود.

وی ادامه داد: امیدواریم که سرنوشت گونه های موجود حیات وحش کشور سرنوشتی غرورآفرین و شکوهمند باشد و به زودی خبرهای خوب از یوزپلنگ ایرانی، پلنگ ایرانی، خرس قهوه ای و انواع گونه های بومی داشته باشیم.

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران تصریح کرد: در شهر تهران ۱۲ مرکز نگهداری و باغ وحش داریم که هدف آنها فراهم کردن فضای آشنایی و بدنبال آن مهربانی و دوستی مردم با طبیعت است و در کنار این هدف اصلی تحقیق و پژوهش و یا آمال دوردستی مثل تکثیر هم دنبال شود.

وی با اعلام اینکه در چند مجموعه نگهداری در تهران فضای مناسبی برقرار نیست، گفت: ۴ مجموعه نگهداری در شهر تهران مشکل دارند و مجوزهای لازم را اخذ نکرده اند. مجموعه ای که در غرب تهران توسط شهرداری منطقه ۲۲ تهران مدیریت می‌شود اگر استانداردهای لازم را رعایت نکند با آن برخورد خواهد شد. همچنین به باغ پرندگان تهران واقع در لویزان هم تذکراتی داده شده که اگر مشکلاتشان را موارد لازم را رفع نکنند دچار مشکل خواهند شد.

بازگیر تاکید کرد: زمانی اگر به دانش آموزان کشور می گفتیم ۴ حیوان را نام ببرند فیل و زرافه و حیوانات غیربومی را نام می بردند اما امروز به یمن زحمات مجموعه هایی مثل باغ وحش تهران، این آشنایی با گونه های بومی فراهم شده است.

وی افزود: این گونه های بومی که در باغ وحش ها نگهداری می شوند از طبیعت حذف نشده اند بلکه  به دلایلی امکان ادامه حیات در طبیعت را از دست داده اند. مثلا شریک و رفیق گاسپار «کیجا» پلنگ ماده ایرانی است که بدست گروهی بی اطلاع آسیب دیده بود اما امروز حمایت شده هر چند که قدرت برگشت به طبیعت را ندارد.

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران در پایان ابراز امیدواری کرد که مراکز این چنینی از گونه های بومی نگهداری و حفاظت کنند و این اتفاق خوب بیفتد که گونه های بومی به کشور بازگردد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.