یک رسانه آلمانی از اشتیاق مسکو برای نزدیکی به نیروهای مقاومت حماس و حزب الله لبنان در منطقه همراه با همکاری‌های نظامی با ایران خبر داد که این رویکرد وزن سیاسی روسیه در برابر آمریکا را افزایش می‌دهد.

اشتیاق روسیه برای نزدیکی به نیروهای مقاومت در منطقه

به گزارش قدس آنلاین، "دویچه وله" آلمان در مطلبی نوشت که روسیه به صورت غیر مستقیم روابط خود با حزب الله لبنان را از طریق ایران حفظ می کند. مدتی است که مسکو همچنین کلمات دوستانه‌ای را به مقاومت فلسطین حماس ارسال می کند و ظاهرا هدف سیاسی مشخصی را در این راستا دنبال می کند.

"لوگان جاگاریان"، سفیر روسیه در ایران اوایل آگوست با کلمات دوستانه‌ای درباره حماس در فلسطین صحبت کرده و گفت: این یک سازمان تروریستی نیست بلکه یک جنبش ملی و یکی از نمایندگان سیاسی فلسطین است. این اظهارات در حضور خالد قدومی نماینده جنبش حماس در تهران ایراد شد.

پیش از آن نیز روسیه همچنین از مشابه این گونه اقدامات دریغ نمی کرد. در آگوست سال 2016 معاون وزیر امور خارجه روسیه در پایتخت قطر با خالد مشعل یکی از رهبران عالی رتبه حماس دیدار کرد. آن ها در این دیدار به مسائل خاورمیانه پرداختند. گزارش های بیشتر در این باره منتشر نشد، اما تنها این واقعیت که این دو با هم دیدار کردند یک پیام قوی بود. مشعل یک سال پیش هم با وزیر امور خارجه روسیه دیدار کرده بود.

حماس ارزش بین المللی خود را در سایه این دیدارها بالا رفته می بیند. از طرف دیگر رهبران سیاسی حماس امیدوار به حمایت های سیاسی عملی از طرف مسکو هستند.

از سوی دیگر این روابط همچنین برای مسکو امتیازاتی دارد به گونه‌ای که روسیه در حماس یک شریک با نفوذ برای اعمال نفوذ در منطقه فلسطین را می بیند.

به گفته مشاور دیپلماتیک تشکیلات خودگردان فلسطین در نوار غزه این طور به نظر می رسد که پوتین قصد دارد بخشی از شوروی سابق را دوباره ایجاد کند و بر این عقیده است که مسئله فلسطین و حماس یکی از دروازه ها به سوی خاورمیانه است. بنابراین روسیه بر خلاف اتحادیه اروپا و آمریکا حماس را به عنوان یک سازمان تروریستی طبقه بندی نمی کند.

بر اساس یک بررسی موسسه رند، روسیه در زمینه سیاست خارجی کمتر مانند غرب خود را محدود می کند.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است که اتحاد با حماس علاوه بر همکاری های نظامی با ایران برای روسیه فرصتی است که وزن سیاسی خود در منطقه را به صورت چشمگیری افزایش دهد. حماس نیز که اساسا به عنوان مقاومت مسلحانه در برابر اسرائیل تعریف می شود از طریق مناسبات خوب با روسیه تقویت می شود. این روابط به نوبه خود سبب افزایش وزن روسیه در برابر اسرائیل و به صورت غیر مستقیم در برابر قدرت حمایتی آن یعنی آمریکا خواهد شد.

 همچنین سفیر روسیه در اسرائیل اواسط ماه ژوئن اعلام کرده بود که کشورش نه حزب الله و نه حماس را به عنوان سازمان تروریستی مدنظر قرار نمی‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.