کمتر مازنی را می‌شناسم که قصه پروژه نیمه‌کاره پیست دوچرخه‌سواری و سالن ۶ هزار نفری ماهفروجک ساری را ندیده و نشنیده باشد؛ طرحی که به نماد پروژه‌های نیمه‌تمام مازندران مبدل شده است. سازه‌ای که چندین مدیرکل و استاندار و نماینده را پشت سر گذاشته و دستان حمایتگری را به خودش ندیده و همچنان در حسرت بازگشایی و روبان قرمز می‌سوزد.

۲۰ سال در حسرت روبان قرمز

قدس آنلاین - گروه استانها، حسین احمدی: حکایت طرح‌های نیمه‌تمام در مازندران مثنوی هفتاد من کاغذ است. حتی پروژه‌هایی با قدمت ۲ دهه هم در این میان دیده می‌شوند و منحصر به یک بخش خاص نیستند و به حوزه های متعدد ورزش، فرهنگ و خدمات بازمی‌گردند.

پروژه‌هایی که نیمه‌کاره رها شده‌اند

مدیرکل برنامه‌ریزی و بودجه استانداری مازندران از وجود ۳ هزار طرح نیمه‌تمام در استان خبر می‌دهد و می‌گوید: با روند کنونی تخصیص اعتبارات، ۱۰ سال برای تکمیل این طرح‌ها نیاز است.

همچنین نماینده مردم قائمشهر، جویبار و سوادکوه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طرح‌های نیمه‌تمام در مازندران وضعیت خوبی ندارند، از عدم تکمیل پروژه‌های کوچک ورزشی گلایه می‌کند و می‌گوید: برخی سوله‌های ورزشی ۸۰ درصد کارشان به اتمام رسیده و با نصب کفپوش قابل استفاده خواهند بود که متأسفانه به این‌گونه پروژه‌ها هم توجهی نمی‌شود.

عبدالله رضیان خواستار تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه‌کاره شد و تأکید کرد: طی دو سه سال آینده باید سرنوشت این طرح‌ها مشخص شود.

۸۷ پروژه نیمه‌تمام ورزشی در مازندران

همچنین رئیس اداره فنی و مهندسی اداره کل ورزش و جوانان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ما از وجود ۸۷ پروژه نیمه‌کاره ورزشی در استان خبر می‌دهد و می‌گوید: از این میان، ۴۹ پروژه ملی است.

مهدی باغبانیان با اشاره به اینکه ۷ پروژه ملی نیمه‌کاره با میانگین پیشرفت فیزیکی ۵۱ درصد در استان وجود دارد، اظهار می‌کند: این طرح‌ها از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۴ شروع به کار کرده‌اند و قدمتی طولانی دارند.

وی مجری این پروژه‌ها را شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی عنوان می‌کند و یادآور می‌شود: تاکنون ۴۸ میلیارد ریال برای این ۷ پروژه هزینه شده و برای تکمیلشان ۱۳۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است.

باغبانیان می‌افزاید: با افتتاح پروژه‌های مذکور ۶۰ هزار متر مربع به سرانه ورزشی مازندران افزوده خواهد شد.

این مدیر ورزشی به وجود ۴۲ پروژه نیمه‌کارة دیگر متعلق به وزارت ورزش با میانگین پیشرفت فیزیکی ۵۴ درصد اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: عمر این پروژه ها ۴ تا ۵ ساله بوده و از این میان، ۱۸ پروژه مربوط به روستاهاست.

باغبانیان اعتبار هزینه‌شده برای پروژه‌های مذکور را ۱۴ میلیارد تومان و اعتبار مورد نیاز را ۷۳ میلیارد تومان اعلام می‌کند و می‌گوید: با اتمام این طرح‌های نیمه‌کاره ۵۹ هزار متر مربع به سرانه ورزشی مازندران اضافه خواهد شد.

وی از وجود ۳۸ پروژه نیمه‌تمام استانی با میانگین پیشرفت فیزیکی ۶۶ درصدی خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: در این بین، ۲۹ پروژه در روستاها اجرایی شده است.

باغبانیان با بیان اینکه با بهره‌برداری از این پروژه‌ها ۴۹ هزار مترمربع به سرانه ورزشی استان اضافه می‌شود، می‌افزاید: اعتبار مورد نیاز برای این پروژه‌ها ۱۷ میلیارد تومان بوده و تاکنون نیز ۹ میلیارد تومان هزینه شده است.

سازه‌های نیمه‌کاره فرسوده

طولانی‌شدن زمان اجرای پروژه‌های ورزشی در مازندران فرسودگی آن‌ها را نیز به دنبال داشته و از عمر مفیدشان کاسته است.

رئیس اداره فنی و مهندسی اداره کل ورزش و جوانان مازندران در این رابطه و در پاسخ به سؤالمان، قدمت پروژه پیست دوچرخه سواری ماهفروجک ساری را ۲۱ سال و سالن ۶ هزار نفری همجوارش را ۱۴ سال عنوان می‌کند و در رابطه با فرسودگی این پروژه‌ها می‌گوید: خوشبختانه سازه آن‌ها بتنی بوده و کمتر در معرض تخریب قرار گرفته‌اند.

باغبانیان از بهره‌برداری از پروژه‌های مذکور طی ۲ سال آینده خبر می‌دهد و می‌افزاید: هر یک از این ۲ طرح برای تکمیل ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند.

رئیس اداره فنی و مهندسی اداره کل ورزش و جوانان مازندران این ۲ پروژه را کلیدی و مهم می‌داند و تأکید می‌کند: همدلی و اتفاق نظر مدیران و نمایندگان مجلس روند تکمیل این پروژه‌ها را شتاب خواهد بخشید.

وی سهل‌انگاری مدیران قبلی در عدم تکمیل این ۲ پروژه را رد می‌کند و مشکل اصلی را کمبود اعتبار می‌داند.

وزیران می‌آیند و می‌روند

سالن ۵ هزار نفری مهد کشتی دنیا، جویبار، نیز همچنان بلاتکلیف است و آن‌قدر دارای اهمیت بوده که ۲ وزیر ورزش برای سرکشی از آن به این دیار پهلوان‌خیز رفته‌اند؛ دیداری که گره‌ای باز نکرد و فقط چند روزی سرِ این پروژه‌های خلوت را حسابی شلوغ کرد.

رئیس اداره فنی و مهندسی اداره کل ورزش و جوانان مازندران در رابطه با سالن ۵ هزار نفری جویبار می‌گوید: در سال گذشته ۳ میلیارد تومان برای این پروژه در نظر گرفته شده که هم‌اکنون بسیج سازندگی اجرای آن را بر عهده دارد.

باغبانیان مشکل اساسی این طرح ورزشی را بستر نامناسب خاک می‌داند و یادآور می‌شود: این مسئله زمان اجرای کار را طولانی‌تر و کار فوندانسیون را با تأخیر مواجه کرده است.

وی در رابطه با خانه وزنه‌برداری ساری می‌گوید: این پروژه از اولویت‌های دستگاه ورزش بوده ولی متأسفانه در سال گذشته هیچ‌گونه اعتباری دریافت نکرده است.

وی با اشاره به اینکه ساخت استادیوم فوتبال نوشهر توسط بسیج سازندگی در دست اجراست و پیشرفت ۷۵ درصدی دارد، اضافه می‌کند: اعتبارات این پروژه از محل سفر مقام معظم رهبری تأمین شده و استادیوم تا ابتدای سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

باغبانیان از بازسازی سکوی تماشاچیان استادیوم فوتبال بابل خبر می‌دهد و می‌افزاید: کار بازسازی در سال آینده به پایان خواهد رسید.

رئیس اداره فنی و مهندسی اداره کل ورزش و جوانان مازندران با تأکید بر اینکه در حال حاضر تکمیل طرح‌های نیمه‌کاره در دستور کار قرار دارد و پروژه جدیدی طراحی نخواهد شد، می‌گوید: با توجه به اینکه مازندران مهد ورزش است باید پروژه‌های زیادی شامل خانه‌های تخصصی و مدارس فوتبال برای شهرها و روستاهای استان تدارک دید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.