بیرجند- معاون طرح و برنامه و توسعه منابع دانشگاه فرهنگیان کشور با اشاره به فرسودگی بیش از ۷۵ درصد فضاهای این دانشگاه در سطح کشور از نبود اعتبارات عمرانی به عنوان مشکل اصلی دانشگاه فرهنگیان یاد کرد.

بیش از ۷۵ درصد فضاهای دانشگاه فرهنگیان در کشور فرسوده است

به گزارش قدس آنلاین، علی خاکی تعداد دانشجویان این مرکز در کل کشور را ۵۴ هزار نفر اعلام کرد و گفت: اکثریت این دانشجویان به صورت پیوسته به عنوان دانشجو معلم از طریق کنکور سراسری وارد این دانشگاه شده اند.

وی افزود: همچنین این دانشگاه دارای هزار و ۲۰۰ عضو هیات علمی و آموزشی در سطح کشور و سه هزار و ۵۰۰ نفر از کارکنان است و حدود ۱۴ هزار عضو مدعو نیز از وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه های کشور با دانشگاه همکاری آموزشی دارند.

معاون طرح و برنامه و توسعه منابع دانشگاه فرهنگیان کشور، هدف گذاری دانشگاه برای سال آینده را در برنامه راهبردی تربیت حدود ۴۰۰ هزار دانشجو معلم در سال دانست و گفت: پذیرش دانشجو در این دانشگاه به دو شیوه پذیرش  از طریق کنکور سراسری به صورت ۴ ساله و استخدام از طریق آزمون از مقاطع لیسانس و بالاتر با یک دوره فشرده یک ساله صورت می گیرد.

وی پذیرش از طریق کنکور را مورد تایید دانشگاه دانست و اظهار داشت: در شیوه اول در سال جاری ورود حدود ۱۰ هزار نفر به دانشگاه پیش بینی شده ولی با توجه به محدودیت‌ها مجوز برای ۹ هزار نفر صادر شده است.

معاون طرح و برنامه وتوسعه منابع دانشگاه فرهنگیان کشور یادآور شد: در شیوه دوم نیز با توجه به نیاز فوری آموزش و پرورش به معلم، بر اساس برآوردها امسال ۱۵ هزار نفر به دانشگاه ورود پیدا می کنند.

وی ابراز امیدواری کرد: با ورود این تعداد دانشجو شرایط آموزش و پرورش را تا سال ۱۴۰۰  که خروج ۳۶۰ هزار معلم از دانشگاه است تثبیت شود.

وی با اشاره به وجود دو برنامه میان و بلند مدت در دانشگاه، تصریح کرد: در برنامه میان مدت جایگزینی و رفع نیاز آموزش و پرورش به طریق مختلف در دستور کار قرار دارد ولی در برنامه بلند مدت تربیت نسلی کارآمد به عنوان دانشجو معلم با تمامی خصوصیات یک معلم ارزشی و با ایمان و متخصص و دلسوز و متعهد هدف گذاری شده است.

خاکی با اشاره به خارج کردن جمعی از دانشجویان از بدنه دانشگاه نیز بیان داشت: این  امر به دو دلیل عدم علاقه شخصی خود افراد به معلمی در طول دوران تحصیل در دانشگاه و رعایت الزامات و یا عدم توان فرد در این عرصه رخ می دهد که بسیار اندک هستند به طوری که ۹۹ درصد دانشجویان وارد عرصه آموزشی کشور می شوند.

وی متذکر شد: این دانشگاه در راستای کیفیت دانشگاه نیز از استاد معلمان شایسته و آموزش آنها بهره می گیرد چرا که اعتقاد داریم استاد معلمان قوی و صاحب اندیشه و سبک و مسلط به علوم و دانش روز و  مبتنی بر اطلاعات رکن اساسی آموزش را تشکیل می دهند.

وی از فراهم سازی زیر ساخت ها و امکانات و تجهیزات به عنوان رکن بعدی و اثرگذار یاد کرد و گفت: امروز فضای آموزشی به عنوان معلم سوم در دنیا مطرح است ولی به علت شرایط خاص دانشگاه و کمبود اعتبارات  متاسفانه اکثریت فضاهای فیزیکی دانشگاهی فرسوده هستند.

معاون طرح و برنامه وتوسعه منابع دانشگاه فرهنگیان کشور یادآور شد: در حوزه تجهیزات نیز فرسودگی ها باعث شده ایمنی ساختمان ها کاهش یافته و فضاهای قدیمی جوابگوی نیازهای امروزی  نباشند و لذا دانشگاه از سال ۹۵ روی فضاهای فیزیکی برنامه ریزی خاصی داشته است.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاهی در حوزه عمرانی طی چند روز گذشته، بیان کرد: در این نمایشگاه به بازسازی، به سازی و مناسب سازی خوابگاه ها و اتاق اساتید و فضاهای ورزشی و آموزشی و آزمایشگاه ها به عنوان یک راهبرد اساسی پرداخته شد.

وی  تصریح کرد: در دو سال گذشته بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان از اعتبارات تملک به استان ها اختصاص داده شد  و امسال نیز حدود ۴۰ میلیارد تومان برای این امر در نظر گرفته شده ولی تامین زیرساخت ها و فضای فیزیکی ایمن و متناسب با شان دانشگاه با توجه به نیازهای گسترده دانشگاه با این اعتبارات برآورده نمی شود و حداقل نیاز به هزار میلیارد تومان اعتبار دارد.

خاکی با اشاره به فرسودگی بیش از ۷۵ درصد فضاهای فیزیکی دانشگاه، خاطرنشان کرد: با همکاری های صورت گرفته توسط سازمان مدیریت و مجلس و وزارت آموزش و پرورش برای سال ۹۷ و سال های بعد اعتبارات عمرانی افزایش می یابد.

وی مشکل اصلی دانشگاه  را در نبود اعتبارات عمرانی دانست چرا که اعتبارات این دانشگاه تحت عنوان تملک در قالبت تعمیرات و تجهیزات است و گفت: این در حالی است که نوسازی دانشگاه در گرو اختصاص اعتبارات عمرانی است و باید به سمتی برویم که فضاهای آموزشی استاندارد و دارای تجهیزات مناسب و در خور شان دانشگاه فرهنگیان برای دراز مدت داشته باشیم.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.