با بروز اتفاقات تلخ سوریه و عراق و پدیده منحوس داعش رفته رفته توجه آمریکا و متحدانش طبق نقشه ای از پیش تعریف شده از افغانستان به غرب آسیا متمرکز شد، اما امروز با شکست داعش در این منطقه و پیش بینی نه چندان دور از ذهن بازگشت داعش به افغانستان، حالا این کشور رفته رفته به یکی از خواستگاه های تقابل آمریکا و روسیه نیز تبدیل خواهد شد.

قدس آنلاین- چرا باید آمریکا درافغانستان ۹ پایگاه نظامی قوی داشته باشد، چیزی که درهیچ کشورجهان دیده نمی شود؟ این سوالی است که چهره های سرشناس روس بارها و بارها از ابتدای ورود آمریکا به خاک افغانستان و خصوصا بعد از ورود نیروهای ناتو به این کشور مطرح کرده اند.  
با بروز اتفاقات تلخ سوریه و عراق و پدیده منحوس داعش رفته رفته توجه آمریکا و متحدانش طبق نقشه ای از پیش تعریف شده از افغانستان به غرب آسیا متمرکز شد، اما امروز با شکست داعش در این منطقه و پیش بینی نه چندان دور از ذهن بازگشت داعش به افغانستان، حالا این کشور رفته رفته به یکی از خواستگاه های تقابل آمریکا و روسیه نیز تبدیل خواهد شد.  با سیاست های جدید ترامپ مبنی بر افزایش نیروهای نظامی خود در افغانستان و طرح جدیدی که برای این کشور تدوین و ارائه کرده است، موضوع حضور پررنگ آمریکا در افغانستان نیز اهمیت بیشتری می یابد. همچنان که پنتاگون نیز هفته‌ی گذشته اعلام کرد شمار نیروهای آمریکا در افغانستان ۱۱ هزار تن است. رقمی که پیشتر از این ۸۴۰۰ نفر اعلام شده بود. انتظار می‌رود که تعداد این نیروها نیز افزایش یابد، اما در این مورد هنوز اعلام رسمی صورت نگرفته است. بر همین اساس روس ها در واکنشی سریع به این موضوع تلویحا از بازگشت دوباره خود به افغانستان خبر می دهند.

نماینده روسیه در سازمان ملل: آمریکا و روسیه باید در مورد افغانستان مذاکره کنند

  «واسیلی نبنزیا» نماینده‌ روسیه در سازمان ملل متحد گفت که مسکو و واشنگتن باید در مورد افغانستان به گفتگو بپردازند تا به تصویری روشن از اهداف آمریکا در افغانستان، برسند.  وی تصریح کرد: برای اینکه درک کنیم آمریکا چگونه و چطور تلاش می‌کند که هدف‌هایش را در افغانستان به انجام برساند، باید با این کشور گفت‌گو کنیم؛ مشورت های جدی و منطقی باید در این مورد صورت بگیرد.این دیپلمات روسی همچنین تاکید کرد که هیچ کشوری نمی تواند از طریق نظامی در افغانستان پیروز شود و تنها راه حل این بحران ساز و کار سیاسی است.

 نبنزیا افزود که تاریخ در موارد متعددی ثابت کرده است که در افغانستان راه حل نظامی وجود ندارد و این حالت وجود یک روند سیاسی برای رسیدن به یک راه حل را ضروری می کند.نماینده روسیه در سازمان ملل همچنین گفت که مسکو از وجود گروه های افراطی نظیر داعش در افغانستان و همچنین افزایش قاچاق مواد مخدر در این کشور نگران است.

حضور مسکو در افغانستان حتمی است

اما تحلیل کارشناسان به بازگشت دوباره روس ها به خاک افغانستان تنها به رسانه های منطقه خلاصه نمی شود، «دللا گوررا» روزنامه نگار و کارشناس آمریکایی با اشاره به اهداف آمریکا برای افزایش نیروهای نظامی خود در افغانستان گفت: روسیه دیگر نمی‌تواند حوادث افغانستان را نادیده بگیرد و برای این کار دلائل مختلفی داردبه گفته وی، منافع مسکو در این کشور عمدتا به دلیل مسائل امنیتی داخلی با مشکلاتی مواجه شده و مسکو نیازمند است تا برای رسیدن به اهداف و منافع خود در این کشورها مانند دیگر ابرقدرتها حضور یابد.

کارشناس مذکور ادامه داد: دلیل دیگر حضور روسیه در افغانستان موضوع اقتصادی است اما مهمترین دلیل این امر ادامه تصادم استراتژی بین روسیه و ایالات متحده است.آمریکا با رهبری ترامپ قصد ترک افغانستان را ندارد و در نظر دارد تا هزینه های که این کشور در طول ۱۶ سال گذشته در این کشور متقبل شده است را تا حدودی جبران کند.

روسیه به دلایل مختلف نمی تواند افغانستان را نادیده بگیرد 

افغانستان گذرگاه اجباری برای محور شمال - جنوب آسیای میانه است. تلاش برای مهار خطر داعش و برقراری تماس های مطمئن با طالبان برای روسیه و متحدان آسیایی اش به معنای تضمین این امر است که یک مسیر مهم تجاری باز شود که این کشورها را به اقیانوس هند و خلیج فارس متصل سازد. آب هایی که در غیر این صورت راه خروجی به آنها وجود ندارد. این یک مشکل اندک نیست: دسترسی به آن دو دریا به معنای دسترسی به مسیرهای بسیار مهم تجاری در جهان است و به معنای افزایش بیشتر واردات و صادرات مواد اولیه، کالاهای نیمه ساخته و محصولات تمام شده می باشد. از این رو کنترل شمال و جنوب افغانستان که در دست طالبان است و حفظ روابط همکاری با دولت کابل برای روسیه و شرکایش به معنای برخورداری از یک شریان اقتصادی و یک محور جغرافیایی اقتصادی است که نمی توان از آن غافل شد.

ترامپ برای اثبات خودش، دست از افغانستان نمیکشد

آمریکا به ویژه با وجود ترامپ قصد دارد به زور بر افغانستان دست بگذارد تا به طور نهایی حساب هایش را با جنگی که مدت ١٦ سال است که نیروهای آمریکایی را از پا در آورده است، ببندد. رئیس جمهور آمریکا هرگز در خصوص تعهد آمریکا نسبت به این کشور متقاعد نبوده است لیکن افزایش وزنۀ سیاسی پنتاگون در میان اطرافیان کاخ سفید به نظر می رسد شک و تردیدها را دستکم در خصوص تأیید تعهد آمریکا از بین می برد. تصمیم مربوط به پرتاب MOAB، مادر بدنام بمب ها همزمان با برگزاری کنفرانسی در خصوص افغانستان که توسط مسکو حمایت می شد و کشورهای افغانستان، چین، هند، ایران و پاکستان در آن شرکت داشتند، پیامی آشکار در خصوص این بود که پنتاگون قصد دارد رهبری خود را در مورد آیندۀ جنگ نگه دارد. روسیه قصد دارد حضور آمریکا را محدود ساخته و بار دیگر خود را در جنگی آشکار با آمریکا به مثابۀ قدرتی که قادر است صلح میان فرقه ها را تضمین نماید، مطرح نماید.

 

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.