ارومیه- افزون بر ۱۰ سال از نخستین وعده اجرای مسکن مهر در آذربایجان غربی می گذرد و افرادی که سال ها پیش قرار بود در خانه خود ساکن شوند هنوز با شیرینی وعده های مسئولین سر بر بالین می‌گذارند ولی امروز گویی زمزمه تحقق مسکن مهر جدی تر از همیشه به گوش می‌رسد.

مسکن مهر آذربایجان غربی پایان کار نگرفت

قدس آنلاین-گروه استان ها: مسکن مهر یکی از طرح هایی است که با مطرح شدن در دولت نهم و دهم، با این که ساخت این حجم از خانه غیرممکن به نظر می‌رسید ولی باز هم سبب امید بخشی به افراد بدون خانه و کاشانه در کشور شد.

این طرح که نیازمند اراضی مسکونی بسیار، تسهیلات بانکی بی شمار و زیرساختهای فراوان بود پس از گذشت سالها هنوز در آذربایجان غربی به سامان نهایی نرسیده است.

اجرای مسکن مهر در برخی از مناطق آذربایجان غربی نیز به منظور تامین مسکن شهروندان از سال ۸۸ به مسئولان استانی ابلاغ و به مرحله اجرا رسید.

هر چند که در روز های پایانی دولت یازدهم مسئولان این استان وعده بسته شدن پرونده مسکن مهر را تا پایان مرداد ماه ۱۳۹۶ دادند اما به نظر می رسد اما باز هم این وعده را باید تمدید کرد.

خط قرمزی که رد شد

در روز های پایانی سال گذشته بود که تقی کهوریان معاون عمرانی استانداری بر تسریع پروژه مسکن مهر تاکید کرد و هشدار داد: مرداد ماه سال ۱۳۹۶ به عنوان خط قرمز ارگان ها تعیین شده و باید تمام عملیات اجرایی و خدمات مسکن مهر پایان برسد.

وی در نشست بررسی پروژه مسکن مهر با بیان اینکه در سال ۹۶ مسکن مهر به متقاضیان تحویل داده می‌شود اظهار داشت: زمان لازم برای خدمات مورد نیاز این مسکن ها از جمله انشعاب گاز، برق، آب و فاضلاب و حصارکشی تنها ۴۵ روز است و صرف زمان بیشتر توجیه اقتصادی یا قانونی ندارد.

خریداران ۶ ماه دیگر صبر کنند

با وجود اینکه تمامی مسئولان وعده داده بودند که نیمه نخست امسال و شاید هم هفته دولت پرونده مسکن مهر بسته می شود اما  مدیرکل راه و شهر سازی آذربایجان غربی با  اشاره به احداث و تحویل ۴۴ هزار واحد مسکن مهر در استان اظهار می کند: در تلاش هستیم هشت هزار واحد باقی مانده را تاپایان سال جاری به متقاضیان تحویل دهیم

وی با اشاره به اینکه روز شمار اتمام پروژهای مسکن مهر آذربایجان غربی تدوین شده است، ادامه داد: نظارت بر اتمام ساخت پروژه های مسکن مهر و تامین خدمات زیربنایی و نیز تعیین تکلیف طرح ها در جلسات منظم شورای تامین مسکن استان پیگیری می شود.

وی همچنین با بیان اینکه این طرح در استان از ۹۱ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است اظهار داشت: پیشرفت فیزیکی طرح مسکن مهر در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت ۸۶ درصد و در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت ۹۹ درصد است.

هر چند که در روز های پایانی دولت یازدهم مسئولان وعده بسته شدن پرونده مسکن مهر را تا پایان مرداد ماه ۱۳۹۶ دادند اما به نظر می رسد اما باز هم این وعده را باید تمدید کردمدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با اشاره به وجود پرونده حقوقی – قضایی مربوط به برخی مساکن مهر استان بیان کرد: وضع سه هزار و ۷۹۹ واحد مسکن مهر در قالب ۳۶ پرونده حقوقی در دادگاه های استان در حال رسیدگی است که شهرستان های ارومیه و مهاباد بیشترین آمار را به خودشان اختصاص دادند.

ابراهیم مبارک قدم ادامه داد: این پرونده های قضایی به دلایلی از قبیل مشکلات هیات مدیره تعاونی مسکن مهر، مشکلات بین هیات مدیره و پیمانکاران و همچنین مشکلات اراضی مساکن مهر به وجود آمده که در تلاش هستیم با هماهنگی مدیرکل دادگستری استان روند رسیدگی به این پرونده ها را تسریع دهیم.

وی اضافه کرد: ۴۰ هزار و ۸۷۴ واحد از مساکن مهر آذربایجان غربی در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت و ۱۱ هزار و ۴۰ واحد نیز در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت قرار دارد.

پای تعاونی های متخلف به دادگاه باز شد

تخلف و تاخیر در ساخت واحد های مسکن مهر بنا بر گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی تاکنون پای  ۱۸ تعاونی متخلف را در این استان به دستگاه قضایی باز کرده است.

رضا نقی زاده با بیان اینکه منتظر صدور رای برای این تعاونی ها هستیم ادامه می دهد: در حال حاضر ۲۶۰ تعاونی مسکن مهر در آذربایجان غربی وجود دارد که با اتمام کار ساخت مساکن مهر و تحویل کامل به اعضای تعاونی، منحل می شوند.

وی یادآور می شود: علاوه بر تعاونی های مسکن متخلف، در سال گذشته چهار میلیارد ریال برداشت غیرقانونی و پاداش به اعضای هیات مدیره تعاونی های مسکن مهر در استان کشف شد که این برداشت ها را به حساب شرکت ها بازگرداندیم.

وی اظهار می کند: از ابتدای امسال تاکنون نیز حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برداشت غیرقانونی در تعاونی های استان شناسایی شده است.

۹۱ درصد پیشرفت

نماینده مردم شهرستان مهاباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روند پیشرفت و اجرای طرح مسکن مهر طولانی شده است با تاکید بر پایان هر چه سریعتر آن یادآور می شود: این طرح قبل از پایان سال به طور کامل به پایان می رسد.

جلال محمود زاده اظهار می کند: مالکان اصلی این مسکن ها اقشار ضعیف جامعه هستند که باید تمام مدیران و مسئولان ادارات شهرستان برای تسهیل و تسریع اجرای ادامه طرح مسکن مهر در شهرستان تلاش کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.