زاهدان- کمتر از ۲۰ روز دیگر به بازگشایی مدارس باقی مانده ست و با وجود اینکه مسئولان سیستان و بلوچستان در طی سال های گذشته چندین بار جشن کپرزدایی برگزار کرده و وزرای سابق شعارهایی را در ارتباط با وضعیت بد آموزشی منطقه مطرح کردند اما به نظر می رسد اراده ملی برای رفع این محرومیت شکل نگرفته است.

رفع محرومیت مدارس سیستان و بلوچستان سراب یا واقعیت؟!

قدس آنلاین-گروه استان ها: در این استان اعتبارات خیرین دوبرابر اعتباراتی است که وزارت آموزش و پرورش از طریق سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس می‌گذارد و هر چند که این فاصله بسیار معنادار است اما ظاهرا باز هم دردی را دوا نکرده و کلاس های کپری و رنج تحصیلی در این استان ادامه دارد.

دولت گامی برنداشته است

نماینده مردم خاش، میرجاوه، کورین و نصرت آباد در مجلس با انتقاد از اینکه دولت گامی برای زدودن محرومیت فضای آموزشی در استان سیستان و بلوچستان برنداشته است می گوید: باید تمام خیرین کشور در این استان سرازیر شود و شورای خیرین فعال شده و در بحث ساخت و ساز، به همراه دولت، یک ردیف در قانون فقط برای ساخت فضای آموزشی سیستان و بلوچستان اختصاص یابد.

محمد نعیم امینی‌فرد پیشنهاد می کند: برای رفع محرومیت و ایجاد عدالت آموزشی در سیستان و بلوچستان و مناطق مرزی، یک روز پول نفت به وضعیت آموزش مناطق محروم اختصاص یابد.

وی با اشاره به تاکید وزارت آموزش و پرورش برای ارزیابی دقیق از وضعیت شاخص‌های آموزشی مناطق محروم و تهیه برنامه فوری برای رفع محرومیت مدارس کشور گفت: این اقدام به شرط آنکه در حد تعارفات و شعار باقی نماند، اقدام پسندیده‌ای است.

۷۰ درصد مدارس غیر استاندارد هستند

وی ۷۰ درصد مدارس حوزه انتخابیه خاش، میرجاوه، کورین و نصرت آباد مخصوصا در روستاها را غیر استاندارد می خواند و ادامه می دهد: متاسفانه بسیاری از دانش‌آموزان حوزه انتخابیه بنده در مدارس خشتی، گلی  و بعضا در مدارس واگذاری از طرف مردم و در بسیاری از مناطق نیز در سیاه‌چادر درس می‌خوانند.

کوچ نخبگان

وی با بیان اینکه در شرق کشور به ویژه در سیستان و بلوچستان مشاهده می‌شود که روبه‌عقب رفته‌ایم و حتی در جای خود نمانده‌ایم اظهار می کند: کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل و دانش‌آموزان فراری در سیستان و بلوچستان  کم نیستند و برخی دانش‌آموزان نخبه از بدبختی و برای کار به کشورهای هند، دوبی، بنگلادش و... می‌روند، درحالی که دولت موظف و مکلف است مسائل اجتماعی را حل کند و جزئی از برنامه‌های دولت است که در آموزش و پرورش حوزه انتخابیه کوتاهی می‌کنند.

حقوق اندک

وی با بیان اینکه معلمان این استان نیز با مشکلات فراوان دست و پنجه نرم می کنند اظهار می کند: تکلیف معلمان خرید خدمت در حوزه انتخابیه بسیار ضروری است زیرا معلم لیسانس و فوق‌لیسانس در دورترین نقاط عشایری و کوه‌های صعب‌العبور تدریس می‌کند در حالی که در سال ۹۴و۹۵ حدود ۴۰۰ هزارتومان حقوق می‌گرفته و امسال که به آنها لطف کردند، با مدرک فوق‌لیسانس همزمان و هم‌تراز با معلم رسمی، ۷۰۰هزارتومان حقوق  می دهند در حالی که از بیمه نیز محروم هستند.

یک مدرسه یک معلم

این نماینده مردم در مجلس با انتقاد از اینکه کمبود دبیر، آموزگار و نیرو در بسیاری از مدارس سیستان و بلوچستان باعث دوشیفته شدن مدارس شده و معضل بسیار بزرگ استان است، تصریح می کند: در شهرخاش، ۲۶آموزشگاه به صورت دوشیفته اداره می‌شوند چه برسد به مناطق دوردست و این ظلم مظاعفی است. در بسیاری از مدارس چند پایه با یک سرباز معلم اداره می‌شوند، یعنی از کلاس اول تا ششم با یک سرباز معلم در یک اتاق کلاس برگزار می‌شود.

در مدارس کپری بچه‌ها به دلیل اینکه فقط از نظر سرما و گرما تنظیم نیست، اذیت می‌شوند و سختی می‌کشند اما در مدارس خشتی، امکان سقوط مدرسه هر لحظه وجود دارد و بچه‌های‌ دبستانی به این موضوع آشنا نیستندوی یادآور می شود: شهید بزرگوار رجایی زمانی که به سیستان و بلوچستان سفر کردند، دستور دادند ۹۰۰ معلم بلوچ بومی از زاهدان تا چابهار و کنارک از طرف دولت جذب شدند؛ در حالیکه پس از ۳۸سال از عمر پربرکت انقلاب، بعد از ۱۰سال برای جذب نیروی ۵۰۰نفر به استان مجوز می‌دهند و با توجه به آنکه رشد جمعیت دانش‌آموز وجود دارد اما مورد بی‌مهری کامل قرار گرفته‌ایم.

کُرد یادآور می شود: در بحث دانشگاه فرهنگیان و سهمیه پذیرش دانشجو نیرو بسیار کم‌مهری می‌شود. در بسیاری از مناطق استان، یک معلم دروس فیزیک، شیمی، ریاضی و زیست را تدریس می‌کند.  

وضعیت نگران کننده

نماینده مردم سراوان، سیب، سوران و مهرستان در مجلس شورای اسلامی  نیز با اشاره به هم مرز بودن با دو کشور بی‌سر و سامان پاکستان و افغانستان می گوید: ترازهای آموزشی، تمام استان سیستان و بلوچستان به ویژه قسمت بلوچستان وعلی‌الخصوص شهرستان سراوان و بخش‌های مرزی سراوان، سیب و سوران و مهرستان در وضعیت آموزشی بسیار بدی به سر می‌برند.

محمدباسط درازهی  می افزاید: در قسمت‌هایی از استان سیستان و بلوچستان به ویژه در حوزه انتخابیه بنده مدارس کپری زیادی وجود دارد .

وی ادامه می دهد: مهمتر و خطرناکتر از مدارس کپری، مدارس خشتی و گلی هستند که با تنه سنگین درخت به عنوان تیر آهن یا تیر از آنها استفاده شده است و بسیار خطرناک هستند.

وی یادآور می شود: در مدارس کپری بچه‌ها به دلیل اینکه فقط از نظر سرما و گرما تنظیم نیست، اذیت می‌شوند و سختی می‌کشند اما در مدارس خشتی، امکان سقوط مدرسه هر لحظه وجود دارد و بچه‌های‌ دبستانی به این موضوع آشنا نیستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.