معاون امداد مستضعفان آستان قدس رضوی گفت: در هر روز به طور متوسط آستان قدس رضوی از ۵ هزار زائر زیارت اولی در مشهد پذیرایی می‌کند که این تعداد در دهه کرامت به ۱۲ هزار زائر نیز افزایش پیدا کرد.

پذیرایی روزانه "۵۰۰۰ زیارت اولی" در مشهد به‌همت آستان قدس/تشریح نحوه پذیرش و اسکان در "زائرشهر رضوی"

به گزارش قدس آنلاین، یکی از دغدغه‌های زائران به ویژه قشر متوسط جامعه که می‌خواهند به زیارت امام رضا(ع) مشرف شوند، موضوع اسکان است؛ از این رو آستان قدس رضوی با اقدامی جهادی و با مشارکت خیران پروژه ساخت زائرشهر برای اسکان زائران کم‌درآمد را در سال گذشته کلید زد و فاز اول این پروژه همزمان با میلاد امام رضا(ع) در شهرک طرق مشهد افتتاح شد.

در حال حاضر تعدادی از بلوک‌های این زائر شهر افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفته و زائران زیارت اولی با هماهنگی معاونت امداد مستضعفان در این سوئیت‌ها اسکان داده می‌شوند.  مصطفی خاکسار قهرودی معاون امداد مستضعفان آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار به تشریح نحوه پذیرش و اسکان زائران در زائر شهر پرداخت که در ادامه می‌خوانید.

آقای خاکسار در حال حاضر پذیرش زائران در زائرشهر به چه شکل است؟

در حال حاضر پذیرش زائران در زائرشهر تنها به صورت گروهی و در قالب کاروان‌های زیارتی «مهر درخشان» انجام می‌شود و پذیرش به صورت خانوادگی و انفرادی زائران انجام نمی‌شود.

این کاروان‌ها از طریق دفاتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان‌های مختلف مورد شناسایی و تأیید قرار می‌گیرند و در قالب گروه‌های ۴۶ نفره به مشهد مقدس می‌آیند و با هماهنگی معاونت امداد مستضعفان این آستان مقدس در زائرشهر اسکان داده می‌شوند.

در حال حاضر ظرفیت پذیرش در زائرشهر رضوی به چه میزان است؟

در حال حاضر با افتتاح سه بلوک فاز اول زائر شهر ۴۰۰ زائر در این فضا اسکان داده می‌شود. هر بلوک در دو طبقه احداث شده که طبقات دوم دارای ۱۳ اتاق با ظرفیت هشت اتاق چهار تخته و پنج اتاق سه تخته است و طبقات پایین دارای ۱۲ اتاق با ظرفیت چهار اتاق پنج تخته و شش اتاق چهار تخته است که در اختیار زائران قرار می‌گیرد.

همچنین با هماهنگی‌های صورت گرفته تا پایان شهریورماه سال جاری تعداد بلوک‌هایی که آماده تحویل و بهره‌برداری خواهد بود از ۳ به ۱۰ بلوک افزایش می‌یابد و ظرفیت پذیرش نیز در این فضا به صورت قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

اسکان در سوئیت‌ها به چه شکل است؟

در هر دوره زائران از ساعت ۹ تا ۱۰ صبح با آداب و احترام فاخر وارد زائر شهر شده و با ارائه کارت‌های شناسایی در سوئیت‌های زائر شهر اسکان داده می‌شوند و پس از سه روز اقامت بعد از نماز مغرب و عشاء این سوئیت‌ها تخلیه و بلافاصله صبح روز بعد، پس از نظافت و تعویض ملحفه‌ها وغیره سوئیت‌ها تحویل کاروان‌های بعدی می‌شود. همچنین در حال حاضر که پذیرش در زائرشهر تنها از کاروان‌های زیارتی مهر درخشان صورت می‌گیرد، اسکان در سوئیت‌های به تفکیک بانوان و آقایان انجام می‌شود.

در ۲ هفته‌ای که از افتتاح زائر شهر می‌گذرد، در این مدت چه تعداد زائر در این فضا اسکان داده شده‌اند؟

زائرشهر همزمان با میلاد امام رضا(ع) ۱۳ مردادماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی تولیت آستان قدس رضوی مورد بهره برداری قرار گرفت و از زمان بهره برداری تا پایان مرداد ۷۶۱ زائر زیارت اولی از استان های خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، قزوین، البرز، لرستان، چهارمحال و بختیاری، گلستان و زنجان در زائر شهر اسکان داده شده‌اند که در هفته ۲ دوره در این فضا پذیرش می‌شوند.

در مورد امکانات سوئیت‌ها بیشتر توضیح دهید.

تمام امکانات ارائه شده در زائرشهر براساس نظام هتل‌داری است و تمامی امکانات رفاهی و خدماتی مانند رستوران، فضای اقامتی، تخت، لوازم پذیرایی وغیره در رده هتل‌های سه ستاره به زائران امام مهربانی‌ها به صورت رایگان در زائر شهر ارائه می‌شود.

هر سوئیت زائر شهر مساحتی حدود ۴۰ تا ۴۵ مترمربع فضا داردو این سوئیت ها دارای یک تراس، سرویس بهداشتی، حمام و آشپزخانه کوچک و ... است.با توجه به دوری راه زائر شهر تا حرم مطهر و داخل شهر، آستان قدس رضوی به منظور رفاه حال زائرانی که در این فضا اسکان داده می‌شوند به صورت شبانه روزی زائران را از زائرشهر به حرم مطهر منتقل و زائران می‌توانند با ۱۰ دستگاه خودروی مینی بوسی که دارای ۲۵ صندلی است در هر ساعت از شبانه روز که مایل بودند به حرم مطهر مشرف شوند و مجدد با مراجعه به پارکینگ صحن کوثر به زائر شهر و محل اسکان خود برگردند.

با آماده‌سازی سایر بلوک‌ها و افزایش تعداد زائران، مشکلی برای رفت و آمد زائران به‌وجود نمی‌آید؟

خیر؛ آستان قدس رضوی با آماده سازی هر بلوک و اسکان زائران در آن به ازای هر بلوک دو دستگاه مینی بوس دیگر را برای رفت و آمد زائران به حرم مطهر و بالعکس به خودروهای موجود اضافه می‌کند که زائران مشکلی برای رفت و آمد نداشته باشند.

اشاره کردید که در قالب طرح «مهر درخشان» زائران بالای ۴۰ سال به مشهد مقدس اعزام می‌شوند، با توجه به سن این زائران چه امکانات رفاهی در زائرشهر برای آن‌ها در نظر گرفته شده است؟

خاکسار قهرودی: با توجه به اینکه عموم زائرانی که در قالب «مهر درخشان» به مشهد مقدس مشرف می‌شوند ۴۰ سال به بالا هستند، برای رفاه بیشتر این زائران در زائرشهر ۲۵ درصد سرویس‌های بهداشتی، فرنگی است و تعداد قابل توجهی ویلچر نیز برای تردد این دسته از زائران در نظر گرفته شده؛ علاوه بر این در هر روز تعدادی خادمیار برای کمک به زائران، توزیع غذا، ایاب و ذهاب و... در زائر شهر مستقر هستند.
 آیا اسکان زائران زیارت اولی تنها در زائر شهر است و یا محل‌هایی دیگری نیز برای اسکان این دسته از زائران در نظرگرفتهشده است؟

در کنار زائر شهر ۷۰ حسینیه و محل اسکان دیگر برای اقامت زائران زیارت اولی در مدت سه روزی که در مشهد هستند هماهنگ شده و در هر روز به طور متوسط آستان قدس رضوی از ۵ هزار زائر زیارت اولی در مشهد پذیرایی می‌کند که این تعداد در دهه کرامت به ۱۲ هزار زائر نیز افزایش پیدا کرد.

این زائران در مدت سه روز حضور در مشهد مقدس ۹ وعده غذایی گرم را میهمان آستان قدس رضوی هستند و یک وعده ناهار یا شام را میهمان خوان با برکت حضرت در میهمانسرای حرم مطهر رضوی خواهند بود.

تمام لوازم و تجهیزاتی که در زائر شهر وجود دارد، موقوفه امام رضا(ع) است از این رو زائرانی که از این امکانات استفاده می‌کنند، با اهتمام ویژه‌ای در حفظ و نگهداری این لوازم کوشا باشند. همچنین با توجه به اینکه کاروان‌های بعدی چند ساعت پس از خروج کاروان قبلی در سوئیت‌های زائر شهر مستقر خواهند شد، زائران سعی کنند که در ساعات تعیین شده اتاق‌ها را تخلیه تا فرصت برای نظافت و تعویض ملحفه‌ها وجود داشته باشد.

زائران به خاطر بُعد مسافت زائرشهر تا داخل شهر و حرم مطهر حتی‌الامکان از وسایل نقلیه‌ای که زیر نظر آستان قدس رضوی و به صورت شبانه‌روزی در حال جابه‌جایی زائران از زائرشهر به حرم مطهر و بالعکس است استفاده و از رفت و آمد با وسایل نقلیه شخصی وغیره خودداری کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.