اخیرا انتشار تصویری تکان دهنده از کودک یمنی که تمام اعضای خانواده‌اش را در حملات متجاوزان عربستان به صنعا از دست داده است توجه بسیاری از مردم را در سراسر جهان به خود جلب کرده است. تصویر کودکی که چشمانش بر اثر انفجار بمب آسیب دیده است و حال برای باز کردن چشمهایش از دست خود کمک می گرفت.

دلارهای سعودی هم حریف چشمان «بثینه» نشد

قدس آنلاین- اخیرا انتشار تصویری تکان دهنده از کودک یمنی که تمام اعضای خانواده‌اش را در حملات متجاوزان عربستان به صنعا از دست داده است توجه بسیاری از مردم را در سراسر جهان به خود جلب کرده است. تصویر کودکی که چشمانش بر اثر انفجار بمب آسیب دیده است و حال برای باز کردن چشمهایش از دست خود کمک می گرفت. در پی انتشار این عکس کمپین همدردی جهانی با این کودک جهانی تشکیل و عکس های بسیاری منتشر شد. کمپینی که نشانگر غم و نگرانی تمامی جهانیان برای کودکان یمنی است. تمامی این چیزها ما را برای بررسی روند فعلی یمن به سوی سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در یمن کشاند.  به نظر شما چگونه نهادهای بین المللی از قبیل پزشکان بدون مرز، سازمان حقوق بشر، شوراهای پناهندگی و ... می توانند در جلوگیری از افزایش کشتار و آتش بس جنگ در یمن موثر باشند؟

از بین سازمان های بین المللی مهم ترین آن ها سازمان ملل می باشد. پیشتر دبیر کل سابق سازمان ملل گزارشی در مورد نقض حقوق بشر و به خصوص حقوق کودکان یمن توسط عربستان منتشر کرد که بلافاصله عربستان این سازمان را به قطع بودجه های حمایتی تهدید کرد. بدین ترتیب دبیر کل سابق سازمان ملل نیز گزارش خود را پس گرفت. این مساله نشانگر این است که عربستان با پول و حمایتی که از طرف آمریکا و دیگر کشورهای قدرتمند دارد می تواند جلوی هر گونه گزارش ضد خود را با خریدن این سازمان ها و یا تهدید بگیرد.

بنابراین از نظر من نهادهای های بین المللی در مقابل قدرت امپراطوری رسانه ای غرب و به خصوص عربستان چندان نمی توانند کار ساز باشند. همچنین عربستان با پولی که دارد تا به الان توانسته است بسیاری از رسانه ها را خریداری کند و تمامی مسائل یمن و تحولات آن را بایکوت خبری و در جهت خواسته های خود آن ها را هدایت کند.

قدس:چه کسانی در جنایات عربستان آن ها را حمایت می کنند؟

تمامی کسانی که به عربستان سلاح می فروشند و به او کمک های کارشناسی می کنند در این جنگ سهیم هستند که در راس آن ها آمریکا قرار دارد. گرچه آمریکا مستقیما در جنگ یمن ورود پیدا نمی کند. چراکه اولویت آمریکا جنگ با القاعده است که از بعد روی کارآمدن ترامپ این عملیات توسط هواپیماهای بدون سرنشین صورت می گیرد و گسترش پیدا کرده است.

این در حالی است که بیشتر سلاح های عربستان از طرف آمریکا تهیه می شود و اخیرا با سفر ترامپ به عربستان یک قرارداد ۱۱۰ میلیارد دلاری برای خرید سلاح ما بین این دو کشور منعقد شد. گرچه به جز این ها عربستان پول هایی رو به عنوان باج به آمریکا پرداخت می کند تا از آن ها حمایت کند.

قدس: آمریکا و عربستان با چه هدفی برای کشتار مردم یمن تلاش می کنند؟

عربستان به خودی خود برای مداخله با یمن انگیزه دارد. از آنجایی که یمن یک کشور همسایه برای عربستان به شمار می آید؛ تحت کنترل بودن یمن برای عربستان اهمیت پیدا می کند. از طرفی عربستان از این ادعا که ایران به مردم یمن کمک می کند به شدت هراس دارد و مخالف حضور ایران در یمن است. گرچه ایران به لحاظ فاصله ای که با یمن ندارد نیم تواند کمک های زیادی به انصارالله یمن کند اما آن ها مرتب در رسانه های خود ایران را به عنوان قاچاق سلاح به یمن متهم می کنند.

از طرفی آمریکا نیز بیشتر به دلیل فروش سلاح به وجود این جنگ علاقه دارند. همانطور که یکی از تحلیلگران آمریکایی اعلام کرده بود که یمن به منبعی برای تجارت سلاح های آمریکایی تبدیل شده است.

قدس: به نظر شما جنگ بین عربستان و یمن چه سرانجامی خواهد داشت؟ آیا احتمال آتش بس در یمن وجود دارد؟

سابقه تاریخی یمن نشان می دهد که این کشور همیشه متحمل جنگ های طولانی بوده است. که از آن ها می توان به جنگ ۸ ساله میان حکومت عربستان و ناصرعبدالله یمن اشاره کرد که سرانجام نیز با یک مصالحه به اتمام رسید. من چشم انداز و آینده ای نزدیک برای آتش بس در یمن نمی بینم. به احتمال زیاد این جنگ نیز طولانی خواهد شد. به این دلیل این که عربستان و آمریکا فکر می کنند که ایران در آن جا حضور دارد و می خواهند از طریق این جنگ با حضور ایران مبارزه کنند.

قدس: ایران چگونه می تواند از مردم یمن در مقابل جنایات عربستان حمایت کند؟

ایران تلاش می کند تا از راه لحاظ دیپلماسی و مذاکره یمن را حمایت کند اما در صورتی که عربستان نیروهای حاضر در صحنه سیاسی یمن را به رسمیت بشناسد. در حال حاضر انصارالله در بیشتر مراکز پر جمعیت یمن حضور و تسلط دارد. یمن بایستی توسط نیروهای خودش و بدون دخالت عربستان، آمریکا و ... اداره شود. متاسفانه این روزها ۲۱ میلیون از جمعیت ۲۵ میلیونی یمن در قحطی و بیماری به سر می برند و روزانه ۱۰۰ ها نفر به این دلیل کشته می شوند که دلیل این مصیبت عربستان و آمریکا است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.