۲۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۵
کد خبر: 560439

رشت- با روی کار آمدن شوراها در طی ۱۵ سال، به انضمام سرپرست‌های شهرداری، رشت ۱۹ شهردار را در کسوت مدیریت شهری رشت تجربه کرد.

قدس آنلاین- گروه استان ها، حسن شکری کهن: با روی کار آمدن شوراها در طی ۱۵ سال، به انضمام سرپرست‌های شهرداری، رشت ۱۹ شهردار را در کسوت مدیریت شهری رشت تجربه کرد. مسئله‌ای که اصل توسعه شهر رشت را با چالش مواجه کرده است. از زمانی که «رحمان انصاری» در سال ۱۳۸۲ سکان‌دار شهر رشت شد، هم‌زمان «سید مرتضی سقاییان نژاد» شهردار اصفهان شد اما شهردار ما تنها یک سال دوام آورد و شهردار اصفهان ۱۲ سال بر همان کرسی نشست و در این مدت رشت ۱۵ شهردار عوض کرد و این تفاوت بسیار بزرگ در عدم توسعه رشت بسیار مشهود است.

حال پرسش اینجاست که چرا رشت نمی‌تواند یک شهردار را به مدت چند سال در خود جای دهد؟ ایراد از توان مدیریتی شهرداران است؟ ایراد از عدم همبستگی شوراییان است؟

آنچه حائز اهمیت است و همه بر آن صحه می‌گذارند وقتی سرنوشت شهرداران به دست شوراییان بیفتد عملاً آنچه اتفاق می‌افتد در صورتی به توسعه شهر کمک می‌کند که مجموعه مدیریت شهری اعم از شورا و شهرداری با یک مهارت تخصصی و اتحاد در جهت کامل کردن یکدیگر بکوشند؛ ولی متأسفانه در مدیریت کلان‌شهر رشت در سال‌های اخیر دیده‌شده است که میانگین تخصص و تعهد مجموعه شورا در حد قابل قبولی نبوده است یا به عبارتی آن‌قدر وزنه سنگینی در بحث نظارت بر عملکرد شهردار نبوده‌اند و اصولاً دودستگی و خواسته‌های شخصی و دخالت‌های بیش‌ازاندازه افراد در کار شهردار؛ مدیریت شهری را با مشکل مواجه کرده است.

متأسفانه شاهدیم که در طی چند سال اخیر، توقعات از شهردار بر اساس عملکرد مدیریتش نبوده و نیست بلکه صرفاً جنبه صنفی، گروهی و جناحی دارد و در بسیاری از موارد شهردارانی بر رشت دیکته می‌شوند که مطابق با معیارهای وزارت کشور تعیین نمی‌شوند در چنین حالتی وقتی سرنوشت شهرداری دست شورا بیفتد، آن‌ها به‌راحتی شهردار را استیضاح و عزل می‌کنند.

اما امروز با روی کار آمدن شورای پنجم که هرکدام از جریانات و ائتلاف‌های اقلیت‌های تأثیرگذار وارد شورا شدند شهرداری را برگزیدند که با ۱۱ رأی قاطع قرار است سکان‌دار شهرداری رشت شود و خوشبختانه بنا به گفته‌های خود شورایی‌ها عملکرد بسیار درخشانی در حوزه مدیریت شهری دارد و تا زمانی که شهرداری قزوین را حمایت می‌کرد علیرغم محدودیت‌های مالی جهش بسیار خوبی داشته است و شهر قزوین در زمان مدیریتش از بین شصت‌وشش شهر به‌عنوان پایلوت جهانی شکوفایی شهری انتخاب شد. حال سؤال اینجاست آیا آقای شهردار جدید به‌تنهایی می‌تواند مانند مردم قزوین به توقعات به‌حق مردم رشت توجه کند و ماندگار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.