مهمترین راهبردی که جمهوری اسلامی در همان آغاز بحران ورود داعش اتخاذ کرد و به جرات می توان گفت هیچ کشوری در اوائل حملات وفجایع داعش در کنار ایران نبود و همکاری سایر کشورها به تدریج آغاز شد پافشاری بر استحکام وباقی ماندن دولت قانونی و مشروع سوریه بر قدرت بود.جمهوری اسلامی ایران براین نکته تاکید داشت محور تمام فعالیتها در سوریه عبارت از حمایت از دولت قانونی خواهد بود چرا که با مستحکم ماندن این دولت قانونی می توان بر داعش وسایر گروه های تروریست پیروز شود.

سقوط داعش کارنامه بی آبرویی سعودی ها و مرتجعین عربی است/ حمایت های جمهوری اسلامی  از جریان مقاومت باعث شد همه امکانات موجود زیر محور دولت قانونی سوریه هویت یابد

قدس آنلاین- فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه اعلام کرد اعضای باقی مانده داعش در سوریه تا پایان اکتبر ماه شکست خواهند خورد. " استفان دی میستورا" فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه اعلام کرد این موضوع باید عامل ترغیب جامعه بین المللی به برگزاری انتخاب آزاد و عادلانه در این کشور باشد. دکتر محمد علی فتح اللهی  رییس پژوهشکده نظریه پردازی سیاسی و روابط بین الملل پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در گفت و گو با قدس آنلاین به تحلیل موضوع اعتراف نماینده غرب و شکست داعش در سوریه و توجه به راهبردهای ایران درکسب این پیروزی مهم پرداخته است.

فتح اللهی، با بیان اینکه عامل اصلی ظهور داعش موج بیداری اسلامی در منطقه بود اظهار داشت: در مورد شکل گیری جریان داعش باید گفت این مساله مسبوق به شکل گیری انقلاب اسلامی و سپس آغاز جریان بیداری اسلامی است. دشمنان جهان اسلام که جهان غرب و صهیونیست ها هستند بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بر این باور بودند که پیروزی انقلاب اسلامی تنها منحصر به جهان تشییع خواهد بود اما دیری نپایید که متوجه بیداری اسلامی در سایر کشورهای اسلامی شدند به نحوی که خطر بیداری اسلامی را در جهان اهل سنت و رویارویی با غرب و دشمنان جهان اسلام را توسط خواهران وبرادران اهل سنت نیز احساس کردند.

وی دراین باره توضیح داد: درواقع ظهور داعش مهمترین برنامه غرب برای کنترل خیزش و بیداری اسلامی بود از این رو تلاش کردند تا در یک کپی برداری تاریخی به صورت ظاهری جریانی شبیه جریان خلافت را  در صدر اسلام به مسلمانان تحمیل کنند تا از این طریق بتوانند همه جریانات خیزشهای اسلامی را زیر محور مورد نظر خود جمع کرده و این حلقه را به سرحلقه اصلی که رهبری صهیونیست ها و جهان غرب است وصل کنند. فتح اللهی تصریح کرد: طراح اصلی داعش انگلیس بود چرا که انگلیسی ها مدت های مدیدی بر روی نهاد خلافت در تاریخ اسلام کار کرده بودند لذا خلافت جدیدی را طراحی کردند تا از این طریق ضربات جبران ناپذیری به وحدت جهان اسلام وارد کنند. داعش که خلافت را تاسیس کرد با رهبری فردی وارد عرصه سیاسی ونظامی در جهان اسلام شد که رهبر گروه با آنکه اسم دیگری داشت اما خود را ابوبکر بغدادی نامید.

این کارشناس مسایل سیاسی اظهار داشت: او با انتخاب این اسم سعی داشت که عنوان اولین خلیفه را بر خود قرار دهد و انتخاب بغدادی به عنوان فامیلی خود به نوعی رجوع به پایتخت خلفا در دوران صدر اسلام بود که بغداد اصلی ترین مرکز خلافت در تاریخ اسلام بوده است از این رو وی با انتخاب نام ابوبکر بغدادی با حمایت مستقیم غرب و سعودی ها درپی آن بود تا با این عنوان خلافت را یک بار دیگر در اسلام احیا کند تا از این طریق بتوانند نهضت بیداری اسلامی در جهان اهل سنت را بی خاصیت و بی اثر کنند.

فتح اللهی با پرده برداشتن از دام صهیونیست ها برای نابودی مقاومت و جمهوری اسلامی ایران به قدس آنلاین گفت: ظهور داعش می توانست به لحاظ اندیشه ای، امنیتی و نظامی مصیبت بزرگی برای جهان اسلام باشد از آن جهت که اصلی ترین فرماندهان آن صهیونیست بوده و بر آن بودند تا با مدیریت حملات گروه تروریستی داعش، امنیت غرب آسیا  را خدشه دار کرده و سد امنیتی توسط داعش برای اسرائیل ایجاد کنند.   وی ادامه داد: این برنامه در نظر داشت تا در قدم بعد به حزب الله لبنان و سپس به جمهوری اسلامی ایران حمله کند لذا آنها برای پیشبرد برنامه های خود مهمترین وضربه پذیر ترین نقطه را در عراق و سوریه شناسایی و داعش را که به نام " دولت اسلامی عراق وشام" بود راهی این کشورها کردند چرا که بر این باور بودند عراق و سوریه  دو کشور ضعیف در جهان اسلام هستند واز آنجا به راحتی می توانند در برابر سایر کشورهای اسلامی وجهان اسلام قدرت نمایی و در انتها به همه کشورهای اسلامی تعرض کنند.

این استاد دانشگاه درباره راهبردهای مهم ایران در این زمینه خاطر نشان کرد :بی شک اقدام به موقع جمهوری اسلامی در منطقه ای که از نظر آنها ضعیف بود باعث شد که داعش در عراق و سوریه بیشترین ضربات را متحمل شود به نحوی که هم در عراق و در سوریه ورق به نفع جریانات مقاومت برگشت و دولت های عراق و سوریه  بعد از پشت سرگذاشتن بحران های شدیدی توانستند داعش را به هلاکت و مرز سقوط برسانند. این موضوع به قدری محرز است که نماینده سازمان ملل که به نوعی نماینده غرب محسوب می شود به صراحت و روشنی اعلام می کند که داعش در اکتبر در سوریه شکست خواهد خورد. وی در ادامه با اشاره به ضربات غیر قابل جبران داعش در عراق اظهار داشت: داعش در حالی که رقه را پایتخت خود خوانده بود امروز در حالی از سوریه از رمق افتاده است که  حامیانشان به صراحت از سقوط و نابودی این گروهک تروریستی صحبت می کنند.

وی درخصوص نقش راهبردی مقام معظم رهبری در کنترل وضعیت وخیم منطقه گفت: به هر حال جهان اسلام بخصوص سوریه و عراق شش سال بحرانی را پشت سر گذاشتند در حالی که رهبری انقلاب اسلامی ایران در تمامی این بحرانها لحظه ای از یاری رساندن به مسلمانان ستم دیده غافل نشدند. بی شک شکست امروز داعش بیانگر اوج تدابیر رهبر جمهوری اسلامی ایران است. فتح اللهی افزود: در کنار آن همکاری روسیه که متوجه واقعیت موجود شده بود منجر به ایجاد یک پیروزی بزرگ در منطقه شد به نحوی که اینک می توان گفت سرنوشت غرب آسیا و قدرت در منطقه در آینده ای نه چندان دور به طور دیگری رقم خواهد خورد طوری که سران غربی و دولت های مرتجع هرگز بدان نمی اندیشیدند.

رییس پژوهشکده نظریه پردازی سیاسی دراین باره خاطر نشان کرد: مهمترین راهبردی که جمهوری اسلامی در همان آغاز بحران ورود داعش اتخاذ کرد و به جرات می توان گفت هیچ کشوری در اوایل حملات و فجایع داعش در کنار ایران نبود و همکاری سایر کشورها به تدریج آغاز شد پافشاری بر استحکام و باقی ماندن دولت قانونی و مشروع سوریه بر قدرت بود. جمهوری اسلامی ایران براین نکته تاکید داشت که محور تمام فعالیت ها در سوریه عبارت از حمایت از دولت قانونی خواهد بود چرا که با مستحکم ماندن این دولت قانونی می توان بر داعش وسایر گروه های تروریست پیروز شود. وی تصریح کرد: این راهبرد مهم که بسیار پیچیده بود و اتخاذ آن شجاعت بالایی می خواست از طرف جمهوری اسلامی و شخص رهبری اندیشیده شد به نحوی که این نکته اتکای بزرگ باعث شد که سایر پتانسیل ها و امکانات زیر محور دولت قانونی سوریه هویت پیدا کند.

فتح اللهی در ادامه تصریح کرد: به نظر بنده راهبرد حمایت از دولت قانونی سوریه سرمنشاء اصلی فعالیتهایی بود که منجر به شکست داعش وپیروزی مقاومت شد. حضور نظامی ایران وخصوصا کسانی که داوطلبانه از کشورهای مختلف برای حمایت از دولت سوریه ومبارزه با داعش و تروریست ها وارد این کشور شدند منجر به مرحله ای شد که به راحتی از مدتها قبل امکان شکست داعش را نشان داد.

تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه روز شکست داعش روز روسیاهی کشورهای مرتجع عربی است عنوان کرد: مساله مهم دیگری که درباره گروه تروریستی داعش قابل ذکر است حضور دولتهایی که به طور سنتی در راستای سیاستهای امریکا قدم برداشتند، دولتهایی که محور ارتجاع در منطقه هستند بخصوص رژیم سعودی که در تمامی این دوران و قبل از آن در خدمت سیاست های امریکا واسرائیل است یقینا دولتهای مرتجع عربی ریسک بزرگی انجام دادند و با ایجاد  فتنه وآشوب و حمایت از تروریست ها منطقه را به  هرج ومرج کشاندند تا بتوانند اهداف امریکا را به نتیحه برسانند. وی در پایان خاطرنشان کرد: آنچه امروز برای سعودی ها وحامیانشان مانده یک روسیاهی و بی اعتباری نزد سایر مسلمانان جهان است. سعودی ها هزینه های نظامی ومالی فراوانی را برای موفقیت داعش در منطقه خرج کردند اما در نهایت نه تنها هیچ سود سیاسی نبردند  بلکه خسارتهای سیاسی و پرستیژی زیادی نیز برآنها وارد شد. لذا امروز تنها داعش شکست نخورده است بلمه کشورهای مرتجعی که در مسیر سیاست های آمریکا بوده اند در کنار داعش مسیر سقوط را طی کرده و کارنامه آنها چیزی ج بی حیثیتی و روسیاهی برایشان ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.