معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست اعلام کرد: همکاری های محیط زیستی در دریای خزر مثالی از همکاری های محیط زیستی منطقه ای است که منجر به کاهش تنش ها در منطقه شده است.

همکاری های محیط زیستی در منطقه مانعی برای چالش‌های سیاسی است

به گزارش قدس آنلاین،  پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اهمیت همکاری های منطقه ای در رفع چالش های زیست محیطی دریای خزر، گفت: پس از فروپاشی اتحادیه شوروی در سال ۱۹۹۱و تبدیل آن به کشور های استقلال یافته با اقتصاد شکننده، نگرانی های زیادی در خصوص گسترش بهره برداری شرکت های بزرگ نفتی و تاثیر این فعالیت ها بر اکوسیستم شکننده دریای خزر در دنیا به وجود آمد.  

فرشچی ادامه داد: در پی این نگرانی ها، جامعه جهانی از جمله صندوق تسهیلات جهانی، برنامه محیط زیست دریای خزر، برنامه توسعه سازمان ملل، اتحادیه اروپا بازدید از کشور های استقلال یافته و ایران را در دستور کار خود قرار داد و خواستار شکل گیری برنامه منطقه ای محیط زیست خزر شد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در واقع صندوق تسهیلات جهانی پیش از شناسایی وضعیت محیط زیست منطقه، خواستار اجرایی شدن برنامه محیط زیست در منطقه شد.  

وی خاطرنشان کرد: دسترسی به اطلاعات علمی از مهم ترین چالش های حوزه خزر در گذشته بود که تلاش شد با گسترش همکاری های منطقه ای، این مشکل بر طرف شود.  

فرشچی با اشاره به اینکه کنوانسیون تهران ابزار قانونی برای همکاری کشور های منطقه خزر است، گفت: در این کنوانسیون که مورد حمایت ملی صندوق تسهیلات جهانی است، مسئولیت کشورها و نحوه همکاری کشور ها مشخص شد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر ضرورت ایجاد شبکه مناطق حفاظت شده در برنامه محیط زیست دریای خزر برای به اشتراک گذاشتن تجربیات و دانش کشورها در این زمینه با یکدیگر، تصریح کرد: مطالعات صورت گرفته در حوزه های تنوع زیستی، حفظ زیستگاه ها و تالاب های منطقه از جمله اطلاعاتی است که می تواند میان کشورها به اشتراک گذاشته شود.

وی اشاره ای هم به اهمیت نقش مشارکت مردمی در مدیریت تالاب ها و حفظ تنوع زیستی داشت و افزود: به دلیل همین اهمیت، استراتژی مشارکت مردم در مدیریت تالاب های سراسر کشور تدوین شده است.

فرشچی با یادآوری این موضوع که کنواسیون تهران متشکل از پروتکل های متعددی همچون تنوع زیستی، مقابله با آلودگی، کنترل آلودگی با منشاء خشکی، ارزیابی اثرات زیست محیطی با ماهیت فرامرزی است، گفت: اما در این میان پروتکل تنوع زیستی کنوانسیون تهران یکی از مهم ترین پروتکل هاست.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تاثیرپذیری کشورهای ساحلی از فعالیت درون دریاها، گفت: از این رو افزایش همکاری میان کشورهای دریایی بسیار مهم است. ضمن آنکه گسترش همکاری های محیط زیستی در سطح منطقه می تواند مانع  تنش ها و تقابل های سیاسی شود.  

وی ادامه داد: همکاری های محیط زیستی در دریای خزر مثالی از همکاری های محیط زیستی منطقه ای است که منجر به کاهش تنش ها در منطقه شده است.

فرشچی با اعلام اینکه از سال ۲۰۱۲ و پس از سه دوره همکاری منطقه ای در دریای خزر، حمایت های ملی بانک جهانی از برنامه محیط زیست سازمان ملل ادامه پیدا نکرد، خاطرنشان کرد: این در حالی است که  حق عضویت پرداختی توسط کشورهای منطقه برای اجرایی کردن کنوانسیون تهران کفایت نمی کند و کشور های عضو می بایست به دنبال جذب منابع مالی بین المللی دیگری برای ادامه این برنامه باشند.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه تعامل کنوانسیون تهران با پروژه های سطح منطقه باید حساب شده و با برنامه ریزی باشد، تصریح کرد: کنوانسیون تهران می تواند با پروژه مدیریت تالاب انزلی ارتباط خوب و حساب شده ای داشته باشد.

فرشچی با اعلام اینکه به زودی ایده داشتن شبکه تالاب ها در دریای خزر محقق می شود، گفت: یکی از برنامه های کنوانسیون تهران تنوع زیستی است که می تواند ارتباط خوبی با برنامه های کشور از جمله پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی برقرار کند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.