فرآیند اجرایی نخستین آزمون استخدام شرکت‌های خصوصی و دانش‌بنیان با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از صبح سه شنبه آغاز می‌شود. در این آزمون همه کسانی که دارای مهارت و توانایی استخدام در شرکت‌های خصوصی و دانش‌بنیان هستند، می‌توانند بدون لحاظ‌کردن اولویت‌های آزمون‌های مرسوم نظیر مدرک تحصیلی، در ۲۶۶ عنوان شغلی ثبت‌نام کنند.

آزمونی که در آن مهارت مهم است نه مدرک

قدس آنلاین- محمدحسین قمری، سرپرست اجرایی این آزمون، دیروز در نشستی خبری گفت: این آزمون در چند مرحله برگزار می‌شود. نخستین مرحله از ساعت ۸ صبح امروز آغاز می‌شود و داوطلبان می‌توانند تا ۲۶ شهریور با مراجعه به سایت-inre.ir  ثبت‌نام کنند. در مرحله بعدی داوطلبان باید در یک آزمون اینترنتی که اواخر مهر یا اوایل آبان برگزار می‌شود، شرکت کنند و به پرسش‌های مهارتی و شخصیتی پاسخ دهند. نتایج این آزمون در آذرماه اعلام می‌شود. سپس بین ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر برای آزمون حضوری و به منظور راستی‌آزمایی آزمون و سنجش مهارت‌ها دعوت می‌شوند. آزمون در تهران و ۵ منطقه کشور برگزار می‌گردد. پیش‌بینی ما پذیرفته‌شدن ۵ هزار نفر است که ممکن است تعداد آن‌ها افزایش یابد.

به گفته وی، آزمون حضوری دی تا اسفند ۹۵ علاوه بر تهران در استان‌های خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان شرقی، خوزستان و هرمزگان برگزار خواهد شد.

آزمون به همراه مشاوره شغلی

قمری با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های مستقر در شهرک‌های صنعتی و پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های خصوصی مخاطبان این آزمون هستند، گفت: ما کسانی که در این آزمون برگزیده نشوند را رها نخواهیم کرد. به همه شرکت‌کنندگان کارنامه‌ای تفصیلی ارائه خواهد شد و به آن‌ها در مورد دلایل برگزیده‌نشدن، مهارت‌ها و آموزش‌های مورد نیاز برای پیداکردن شغل و تخصص مناسب مشاوره ارائه خواهد شد و مراکز آموزشی مرتبط با هر مهارت نیز به شرکت‌کنندگان معرفی می‌شود.

وی با بیان اینکه شرکت‌های دولتی زیادی متقاضی استفاده از این شیوه استخدامی هستند، تأکید کرد: علی‌رغم تمایل مجموعه‌های دولتی، این مؤسسات مشکلات قانونی جدی برای استفاده از این شیوه دارند ولی تأثیرگذاری آزمون‌های مهارت‌سنجی که تاکنون ۳ دوره آن برگزار شده و ایجاد فرهنگ مهارت‌سنجی به جای مدرک‌گرایی، ممکن است در آینده باعث شود که شیوه استخدام شرکت‌های دولتی نیز تغییر یابد.

به گفته سرپرست اجرایی آزمون، دسته‌های شغلی مورد درخواست شامل ۸ دسته اجرایی و فنی؛ خدماتی، رفاهی و آموزشی؛ طراحی، رسانه‌ای، بازاریابی و فروش؛ فناوری اطلاعات؛ کارشناسی و مهندسی؛ مالی و حقوقی و اداری؛ و مدیریتی است و برای هر شغل چندین موقعیت شغلی مختلف پیش‌بینی شده است.

وی وجود فرصت برابر برای همه شرکت‌کنندگان در آزمون بدون اولویت مدرک تحصیلی و تنوع کاری مشاغل را از ویژگی‌های این شکل از آزمون‌های استخدامی برشمرد و نکته مهم و کلیدی این آزمون را تمرکز تخصصی بر موضوع مهارت دانست.

قمری افزود: متقاضیان شرکت در آزمون به وسیله تست‌های کامل و بومی‌سازی‌شده شخصیت‌شناسی بررسی می‌گردند و در نهایت تشخیص داده می‌شود که افراد برای کسب چه شغلی تناسب بیشتری دارند. این نتایج به همراه راهنمای شغلی آزمون به متقاضیان ارائه می‌شود و می‌تواند برای آزمون‌های بعدی نیز مورد استفاده داوطبان قرار گیرد.

به گفته وی، شرکت‌کنندگان در این آزمون علاوه بر معرفی به ۳ هزار و ۱۲۵ شرکت دانش‌بنیان، به بیش از ۱۶ هزار شرکت خصوصی عضو شهرک‌های صنعتی و دیگر شرکت‌های خصوصی بزرگ کشور معرفی خواهند شد تا شکاف موجود میان بیش از ۳ میلیون داوطلب بیکار و بیش از ۸۰ هزار شرکت خصوصی بزرگ برای تأمین نیروی انسانی به تدریج پر شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.