معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز ۷۰ درصد مشکل کشور، مشکل آب است، تصریح کرد: تنها کشور ی در دنیا هستیم که بیش از ۱۱۰ درصد از آب تجدید پذیرش را استفاده می‌کند در حالی که حتی کشورهای آفریقای شمالی و خاورمیانه بیش از ۶۰ درصد آب تجدیدپذیرشان را مصرف نمی‌کنند.

 ۸۰ درصد وقت و نیرویم را صرف آب می‌کنم

قدس آنلاین- عیسی کلانتری، رفع بحران آب را اولویت نخست سازمان حفاظت محیط زیست خواند و گفت: ۸۰ درصد وقت و نیرویم را صرف آب می‌کنم.

به گزارش خبرنگار قدس، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست صبح دیروز و در نخستین نشست خبری‌اش با بیان این مطلب افزود: کمبود آب یک تهدید بزرگ است و اگر روند فعلی مصرف آب ادامه یابد کشور را نابود می‌کند.

وی با اشاره به اینکه موضوع آب در سازمان حفاظت محیط زیست جایگاهی نداشته است، تصریح کرد: برای اثبات این موضوع همین بس که بدانیم بودجه بخش هوا و یا نیروی انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ۲۰ برابر آب است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز ۷۰ درصد مشکل کشور، مشکل آب است، تصریح کرد: تنها کشور ی در دنیا هستیم که بیش از ۱۱۰ درصد از آب تجدید پذیرش را استفاده می‌کند در حالی که حتی کشورهای آفریقای شمالی و خاورمیانه بیش از ۶۰ درصد آب تجدیدپذیرشان را مصرف نمی‌کنند.

کلانتری با تأکید بر اینکه نباید محیط زیست را درگیر مسائل جزئی کنیم، افزود: سیاست سازمان حفاظت محیط زیست، سیاست متوازن و توسعه پایدار است و همه دستگاه‌ها باید با این سیاست هماهنگ باشند.

وی در همین زمینه اضافه کرد: حفظ محیط زیست باید در اولویت کار دولت باشد، البته سازمان محیط زیست هم باید در راستای توسعه پایدار و متوازن حرکت کند و با دستگاه‌های اجرایی تعامل داشته باشد و در مسائلی که پیش می‌آید راهکار ارائه بدهد؛ چرا که قدرت متوقف کردن برخی چیزها را ندارد وگرنه نمایندگان مجلس و حتی مردم آن را پس می‌زنند.

کلانتری با اذعان به ضعیف بودن سازمان متبوعش گفت: بودجه این سازمان به ۶۰۰ میلیارد تومان هم نمی‌رسد، در حالی که بودجه‌ای که دولت به هفت منطقه آزاد اختصاص می‌دهد ۲۰۰۰ میلیارد تومان است. در واقع بودجه ما به اندازه بودجه دو منطقه آزاد هم نمی‌شود؛ بنابراین رسانه‌ها در برخورد با ما سختگیرانه اما منطقی رفتار کنند.

به گفته وی در حال حاضر سازمان محیط زیست از نیروی انسانی لازم برخوردار نیست و از لحاظ علمی هم توان بالایی ندارد؛ بنابراین قرار است بخشی از مسئولیت هایش مثل نظارت بر پالایشگاه‌ها و تولید خودروها به دانشگاه‌ها واگذار شود.

رئیس کارگروه ستاد احیای دریاچه ارومیه که در ادامه این نشست رسانه‌ای پاسخگوی خبرنگاران بود در پاسخ به قدس درباره آخرین وضعیت این دریاچه وهزینه‌هایی که تا کنون صرف آن شده است، گفت: در حال حاضر وضعیت آب این دریاچه تثبیت شده ولی برای احیای آن اتفاق جدیدی نیفتاده است. یعنی خطر خشکیدگی کامل آن از بین رفته اما مشکلات دریاچه همچنان باقی است.

به گفته وی سه سال پیش به دلیل بروز پدیده گردوغبار نمکی از دریاچه ارومیه فشار خون مردم تبریز یک دهم بالا رفته بود که اکنون با ایجاد پوشش گیاهی مناسب در اطراف این دریاچه از سوی سازمان جنگل‌ها تا ۷۰ درصد این نوع گردوغبار مهار شده است.

کلانتری با اشاره به پر هزینه بودن آبرسانی به دریاچه ارومیه، تصریح کرد: به جز طرح انتقال آب رودخانه مرزی زاب به دریاچه ارومیه بقیه طرح‌ها به دلیل تخصیص نیافتن بودجه یا متوقف هستند یا با کندی پیش می‌روند، این در حالی است که احیای این دریاچه منوط به تأمین منابع مالی مورد نیاز از سوی دولت است.

به گفته کلانتری برای نجات دریاچه ارومیه نیاز به ۲۰ هزار میلیارد تومان است که تا کنون ۲۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و برای سال ۹۶ نیز ۱۰۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است.

او در ادامه و در پاسخ به خبرنگاری، ظرفیت تولیدات کشاورزی در ایران را محدود دانست و گفت: این مهم نیست که چه چیزی می‌خواهیم تولید کنیم، در حال حاضر مهم این است که اولویت اصلی کشور مصرف کمتر آب و اولویت دومش بهره‌وری بیشتر باشد.

وی در خصوص مواضع سازمان حفاظت محیط زیست درباره تولید محصولات تراریخته گفت: مسائل محیط زیست کشور آن قدر بزرگ است که تولید تراریخته شاید یک در هزار آن‌ها اهمیت داشته باشد؛ بنابراین باید به مسائل اساسی‌تر بپردازیم.

وی همچنین از افزایش اختیارات مدیران کل استان‌ها خبر داد و گفت: باید توجه داشته باشیم که حفاظت به صورت صفر یا صدی نیست، بلکه یک تعامل است که باید با مدیریت درست انجام شود. مثلاً در روزهای گذشته با هر یک از مدیران کل استان‌ها یک ساعت گفت‌وگو کردم که ۲۸ نفر از ۳۱ نفر آن‌ها بزرگ‌ترین مشکل مدیریتی شان در جهت حفظ محیط زیست را خود سازمان عنوان کردند، بر این اساس گفتم هر درخواستی که در خود استان قابل انجام است، مطلقاً به سازمان نفرستند، مگر اینکه توان علمی لازم را در استان نداشته باشند؛ چون مسائلی که می‌توانیم درباره آن‌ها تصمیم بگیریم و تا ۹۰ درصد به خواسته مان که حفظ محیط زیست است، برسیم اگر تصمیم نگیریم و منتظر نتیجه ۱۰۰ در صدی باشیم، چیزی جز تخریب محیط زیست نصیبمان نمی‌شود. چون دستگاه‌های اجرایی طبق قانون فقط تا سه ماه منتظر پاسخ نامه‌شان می‌مانند و بعد از این مدت پروژه‌شان را عملیاتی می‌کنند و این گونه آسیب بیشتری به محیط زیست وارد می‌شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه با همکاری شهرداری تهران برای کاهش آلودگی پایتخت تلاش خواهد کرد، درباره حفظ حیات وحش گفت: من متخصص حیات وحش نیستم، اما تصمیم دارم در محیط زیست هر تخصصی را به متخصص مربوطه واگذار ‌کنم؛ بر این اساس قصد دارم مدیریت این بخش را به آقای نمکی که یک صاحبنظر در حیات وحش است، بسپارم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.