تولیت آستان قدس رضوی گفت: حوزه‌های علمیه علاوه بر پژوهش و علم آموزی در عرصه مسائل اجتماعی و سیاسی حضور فعال داشته باشند.

حوزه‌های علمیه در عرصه مسائل اجتماعی و سیاسی حضور فعال داشته باشند

به گزارش قدس آنلاین، حجت السلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در مراسم‌ افتتاح‌ سال‌ تحصیلی‌ جدید طلاب استان چهارمحال‌ و بختیاری با اشاره به روایت «أَلْعِلْمُ نُورٌ یَقْذِفُهُ اللّه ُ فِی قَلْبِ مَنْ یَشآءُ» از امام صادق علیه‌السلام، خاطرنشان کرد: علم نوری است که خداوند به هرکس بخواهد می‌دهد، حقیقت علم در عبودیت نهفته و این یعنی هرکس عبدتر باشد، عالم‌تر است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه حقیقت عبودیت این بوده که انسان بداند عالم همه مِلک خدا و مُلک خداست و اراده الهی بر تمام ذرات حاکم است؛ اظهار کرد: معنای حقیقی علم، دانش نسبت به عقاید و باورهای حقه، اخلاق فاضله و کریمه و آشنایی با واجبات و محرمات دین است.

* حوزه و دانشگاه باید آهنگ توحیدی و الهی داشته باشند
وی در ادامه با اشاره به اینکه فضای حوزه و دانشگاه باید آهنگ توحیدی و الهی داشته باشند، ابراز کرد: آنچه در حوزه‌های علمیه مطالعه و مورد پژوهش قرار می‌گیرد عبارت است از «قول الله» و علوم مختلفی که در دانشگاه‌ها بررسی و به دانشجویان تدریس می‌شود، «فعل الله» است.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، فقیه را فردی که فقه در سرشت او جای گرفته باشد معرفی و عنوان کرد: فقیه به کسی نمی‌گوییم که فرمول‌های علمی را در حافظه خود محفوظ داشته باشد، فقیه کسی است که فقه در سرشت و جان او نشسته و تمام شئون زندگی او جلوه فقه باشد.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی علم صائب و عمل صالح را از ویژگی فقهای اسلام دانست و و با اشاره به دوره‌های درخشان تاریخ فقه اسلام عنوان کرد: مهم‌ترین تفاوت فقه امروز و با گذشته در موضوع حکومتداری است، تفاوت فقه امروز با دوران مرحوم شیخ مفید و سایر بزرگان آن است که امروز فقه حکومت می‌کند و در برابر تمام ادعاها در جهان، مدعی است که می‌تواند تمام شئون زندگی اجتماعی انسان معاصر را به بهترین نحو رقم بزند.

* امروز بیش از هر زمانی زمینه برای تحقیق و پژوهش در حوزه‌های علمیه محیاست
تولیت آستان قدس رضوی طلاب حوزه‌های علمیه را به تلاش در جهت علم آموزی با عزمی راسخ سفارش و عنوان کرد: به برکت انقلاب اسلامی، زمینه برای فعالیت گسترده حوزه‌های علمیه فراهم شده و شرایط برای تحقیق و پژوهش بیش از هر زمانی محیاست، شایسته است طلاب از این شرایط به نحو مطلوب بهره ببرند.
وی اضافه کرد: روزگاری تتبع در کتاب‌ها و آثار گذشتگان برای یک حدیث، بسیار زمان‌بر و طاقت‌فرسا بود، اما امروز که انواع امکانات و تجهیزات در دسترس و امور تسهیل شده است، باید محصولات و برکات بیشتری از حوزه‌های علمیه منتشر شود.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: امروز چون فقه در متن جامعه حکومت می‌کند، ما در حوزه‌های گوناگون اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با سؤالات بسیاری روی به رو هستیم؛ فقه شیعه آنچنان غنی بوده که هیچ بن‌بستی در آن نیست و هیچ مسئله وجود ندارد که فقه برای آن پاسخ نداشته باشد، اما لازم است فقها، علما و طلاب حوزه‌های علمیه با تلاش و سخت کوشی پاسخ این سؤالات را استخراج کنند.
وی با تأکید بر اینکه حوزه‌ها علیمه باید علاوه بر دانش و علم در عرصه مسائل اجتماعی و سیاسی حضور فعال داشته باشد، اظهار کرد: سیاسی بودن یک طلبه به معنای اقتضائات زمان را شناختن و متناسب با این اقتضائات و شرایط نقش و وظیفه خود را ایفا کردن است. طلبه سیاسی نیاز جامعه را باید خوبی تحلیل و زمان شناسانه عمل می‌کند.

* تفکر انقلابی؛ راه ‌گشای مشکلات کشور
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تفکر انقلابی را راه ‌گشای تمامی مشکلات کشور دانست و گفت: روحیه انقلابی مصون ساز در برابر بسیاری از لغزش‌ها است و در این میان طلاب باید از تفکر و عمل انقلابی برخوردار باشند.
وی نسبت به خطر نفوذ در عرصه‌های مختلف بویژه فرهنگی هشدار داد و ابراز کرد: امروز خطر نفوذ در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی و بویژه فرهنگی کشور ما را تهدید می‌کند و هشدارهای رهبر معظم انقلاب در رابطه با تهاجم فرهنگی نیز در همین رابطه است.
حجت السلام و المسلمین رئیسی طلاب و روحانیت را مرزبانان فرهنگ اسلامی در جامعه معرفی و ابراز کرد: مرزبانان فکری، عقیدتی و فرهنگی جامه باید نسبت به توطئه‌های دشمن هشیار باشند، خوب دیده بانی و دقیق رصد کنند و وضعیت جامعه را بشناسند؛ و لازمه این امر داشتن بصیرت است.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.