زمانی می توان ماهی تیلاپیلا را پرورش داد که از ظرفیت های لازم تولید برخوردار باشیم. حتی اگر بخواهیم گونه آبزی را جایگزین کنیم باید براساس طرح توجیهی و واقعیت ونیاز بازار به این موضوع بپردازیم. یقینا با آمار سازی نمی توان تولید را افزایش داد.به نظر بنده در صورتی که از تولید کنندگان سردابی وگرمابی حمایت قابل توجهی صورت نمی گیرد پرداختن به پرورش ماهی تیلاپیلا موضوعی حاشیه ای است.

نبی زاده: توان پرورش و تولید ماهی تیلا پیلا در کشور وجود دارد، مسئولین مانع واردات آن شوند/ رهبران: حمایت از تولید تیلا پیلا  تا زمانی که از تولید سایر آبزیان بومی حمایت نمی شود بی فایده است

قدس آنلاین- کارشناسان تولید و پرورش آبزیان در واکنش به واردات ماهی تیلاپیلا به کشور و امکان پرورش این نوع ماهی در  داخل کشور در گفت و گو با قدس آنلاین به بیان نظرات خود پرداختند. دکتر آرش نبی زاده رییس اتحادیه مرکزی تعاونی های کشاورزی ماهیان سردابی کشور  در این زمینه با بیان اینکه هر آبزی که مورد توجه و بنا به ذائقه مردم باشد باید در کشور تولید شود به خبرنگار قدس آنلاین گفت: مسلما به این دلیل که ما قزل آلا یا میگو یا هر نوع ابزی دیگری پرورش می دهیم نمی توان تولید ماهی تیلاپیلا که مورد توجه وذائقه مردم قرار گرفته است را محدود کرد چرا که با منطق تولید و نیاز بازار سازگار نیست. بی شک هر آبزی که مورد توجه وخواست مردم باشد باید در داخل کشور پرورش داده شود.  

وی دراین باره افزود: خوشبختانه درایران شرایط پرورش ماهی تیلا پیلا در مزارع گرمابی فراهم است و این موضوع اگر پیگیری شود می تواند پاسخگوی بخشی از نیاز مصرفی مردم در بازار باشد. بنده به عنوان تولید کننده موافق این موضوع نیستیم که باید تولید را در حد قزل آلا یا میگو و...محدود کنیم بلکه معتقدم هر محصولی که رقابت پذیری بالایی دارد باید تولید شود با این  استدلال که نیازمند اصلاح بازار مصرف هستیم.  

نبی زاده با تاکید بر اطلاع رسانی به جامعه و سوق دادن مردم به مصرف آبزیان خاطرنشان کرد: به نظر می رسد سازمان شیلات و بهداشت باید بر موضوع نیاز سنجی بازار تمرکز بیشتری داشته باشد تا تولید کنندگان را به سمت و سویی سوق دهد که نیاز مصرف کننده است، از این رو رسانه ها و سازمان شیلات باید در اطلاع رسانی به مردم نقش ویژه ای ایفا کنند چرا که براساس آمارها سهم مردم ایران از مصرف آبزیان نسبت به سایر کشورها بسیار ناچیز است.  

وی با بیان اینکه سهم مصرف مردم از آبزیان در ایران بسیار ناچیز است تصریح کرد: براساس آمارها مردم ایران تقریبا یک سوم پر مصرف ترین کشورها در سبد خرید از محصولات آبزی استفاده می کنند بنابراین نیازمند فرهنگ رسانی درخصوص تغذیه سالم و استفاده از آبزیان هستیم. از سوی دیگر فرهنگ سازی مصرف آبزیان نیز از مواردی است که نیازمند حضور جدی رسانه ها ومسئولین دارد چرا که تولید کننده براساس نیاز بازار به تولید نوع خاصی از آبزیان روی می آورد اگر مردم علاقمند مصرف ماهی تیلا پیلا هستند با توجه به آنکه زیرساختهای تولید و پرورش آن در کشور فراهم است تولید کننده می تواند نیاز بازار را تامین و سهم قابل توجهی در اقتصاد کشور داشته باشد.  

 نبی زاده در پایان با تاکید بر پرورش و تولید ماهی تیلا پیلا در کشور از مسئولین خواست مانع واردات آن شده و اظهار داشت: از سوی دیگر بنده موافق این موضوع نیستم به دلیل اینکه تیلاپیلا ماهی مهاجمی است درایران نباید تولید شود به این دلیل که این موضوع برای عدم پرورش آن در کشور دلیل موجهی نیست؛  چرا که به راحتی از طریق مرزهای مجاور وارد کشور می شود. بنابراین استدلال درستی برای عدم پرورش و تولید آن نیست. از سوی دیگر لازم به ذکر است که ما به هیچ وجه موافق واردات ماهی تیلاپیلا نیستم. اگر قرار است ماهی تیلاپیلا وارد سفره مردم شود باید در کشور پرورش وتولید شود تا علاوه بر تامین نیاز مردم منجر به اشتغالزایی شود.

کیوان رهبران مدیر عامل اتحادیه پرورش میگوی سیستان وبلوچستان اما نظری متفاوت با نبی زاده دارد. وی با انتقاد از عدم حمایت دولت از تولید کنندگان به قدس آنلاین می گوید: هر چند افزایش تولید موضوع بسیار خوبی است و باید از آن استقبال کرد اما حال که موضوع تولید ماهی تیلاپیلا مطرح شده بهتر است مسئولین به این سوال پاسخ دهند که آیا از تولید کنندگان ماهیان سردابی و گرمابی کاملا حمایت شده است که اینک به دنبال تولید ماهی تیلاپیلا هستید؟  

وی در پاسخ به این سوال که آیا حمایت ها مناسب نیست تصریح کرد: نه اینکه حمایت نباشد اما حمایت ها کافی نیست. اگر بنا به آنچه درسیاست های  اقتصاد مقاومتی آمده است از تولید کنندگان حمایت می شد، وضعیت ما در کشور باید متفاوت از آنچه که امروز است بود. مشاهدات نشان می دهد متاسفانه بسیاری از مسئولین اعتقادی به اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید کنندگان ندارند. امروز وضعیت تولید کنندگانی که ماهی قزل آلا و میگو که بومی کشور است آیا آنقدر مطلوب است که ما به سراغ تولید و پرورش ماهی دیگری برویم؟  

رهبران دراین باره افزود: زمانی می توان ماهی تیلاپیلا را پرورش داد که از ظرفیت های لازم تولید برخوردار باشیم. حتی اگر بخواهیم گونه آبزی را جایگزین کنیم باید براساس طرح توجیهی و واقعیت و نیاز بازار به این موضوع بپردازیم. یقینا با آمار سازی نمی توان تولید را افزایش داد. وی خاطرنشان کرد: به نظر بنده در صورتی که از تولید کنندگان سردابی وگرمابی حمایت قابل توجهی صورت نمی گیرد پرداختن به پرورش ماهی تیلاپیلا موضوعی حاشیه ای است. بهتر است مسئولین نیازهای استانهای گرمابی از قبیل چابهار، هرمزگان؛ بوشهر وخوزستان را بسنجند اگر در زمینه پرورش میگو نیازی نبود و زمینه برای پرورش ماهی تیلاپیلا آماده بود آن زمان نیازهای مزارع پرورش را آماده کنند درغیر این صورت موضوع به حاشیه بردن و پاک کردن صورت مسئله اصلی است.

وی با انتقاد از عدم حمایت جدی از تولید کنندگان میگو و سایر آبزیان بومی کشور بیان داشت: در حال حاضر بهتر است مسئولین  تکلیف پرورش ماهی در قفس را در دریا روشن کنند، بهتر است نظام بانکی کشور تصحیح شود چرا که نظام بانکی به هیچ وجه در راستای سیاستهای اقتصاد مقاومتی عمل نمی کند و به هیچ وجه به تولید اهمیتی نمی دهد. رهبران در خاتمه گفت: در حال حاضر ما در کنار مزارع میگو امکان کاشت پنج قلم از بهترین گیاهان خوراکی را داریم اما به دلیل عدم حمایت از تولید به این مهم دست نیافته ایم. بنده فکر می کنم حمایت از تیلا پیلا و پرورش آن تا زمانی که سایر آبزیان بومی در عدم حمایت به سر می برند به نفع منافع عده ای است که امروز موضوع آن را پیش کشیده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.