دامغان- عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه اجرای اقتصاد مقاومتی را نباید دولتی کرد، گفت: ۸۰درصد اقتصاد کشور دولتی است اما باید نقش مردم در آن پررنگ تر شود.

۸۰درصد اقتصاد کشور دولتی است/ تحقق اقتصاد مقاومتی درگرو حرکت جمعی

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم ظهر سه شنبه در جمع اساتید بسیجی دانشگاه های دامغان به میزبانی دانشگاه این شهر با موضوع عدم چرایی اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: ۸۰ درصد اقتصاد امروز کشور ما دولتی است که باید برای کمک به بهبود و رشد و تعالی آن، این روند کاهش پیدا کند و از سوی دیگر باید دانست که متکی بودن به درآمدهای نفتی برای کشور خطرناک و نگران کننده است.

وی تصریح کرد: یکی از راه های کمک به اقتصاد کشور و برون رفت از مشکلات اقتصادی تقویت بخش خصوصی است که با این کار می توانیم به کسب و کار رونق و اقتصاد را وضعیت نگران کننده نجات دهیم لیکن ابتدا باید دولت را از وضعیت تصدی گری نجات بخشید و نحوه تنظیم بودجه ریزی را با اتکا به درآمدهای نفتی خارج کرد و نه اینکه نفت را نفروشیم بلکه بودجه ها نباید وابسته به آن باشد.

رئیس سابق کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه باید ظرفیت های درونی کشور را شناسایی کنیم، گفت: ایران از نعمت های فراوان خدادادی و خصوصا نخبگان توانمند برخوردار است لیکن باید از منابع طبیعی فراوان شامل آب، خاک، دام و انرژی های نو  بهره برد.

مصباحی مقدم با یادآوری این نکته که مراکز آموزش عالی ما باید در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی پیشگام تر از بقیه افراد جامعه و دیگر نهادها باشند، اظهار داشت: دانشگاه ها در خصوص اقتصاد مقاومتی و برنامه چشم انداز ۲۰ساله کشور نقش مهم و تعیین کننده دارند.

وی اضافه کرد: برای اجرای درست چشم انداز ۲۰ ساله کشور باید دارای برنامه مدون همراه با مدیریت جهادی باشیم و از ظرفیت ها و توانمندی های کشور به خوبی بهره برداری کرد پس باید کوشید موانع از سر راه اقتصاد مقاومتی برداشته شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح این سوال که آیا برای اجرای اقتصاد مقاومتی باید اصل موضوع را باور داشت؟ افزود: اگر در اجرای کار به موضوعات باور نداشته باشیم دست یافتن و تحقق آن حاصل نخواهد شد؛ در ۳۸ سال گذشته از عمر انقلاب به تجربیات و دستاوردهای بسیار خوبی نائل شدیم و امروز با توجه به کسب این تجربیات می توانیم به اقتصاد مقاومتی مدنظر دست پیدا کنیم.

مصباحی مقدم بیان کرد: امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها بر موضوع خود باوری در جامعه تاکید داشتند و این باور که ما توانستیم متکی به شرق و غرب نباشیم و روی پای خود بایستیم و همچنین کشور در بحران های مختلف چون جنگ و توطئه اقتصادی دشمنان را میریت کنیم باوری اساسی محسوب می شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تحقق اقتصاد مقاومتی جهشی بزرگ برای کشور خواهد بود و در اجرای این کار باید با نگاه باورانه و عزم قاطع و جدی جلو رفت.

مصباحی مقدم، با انتقاد از روند تعیین وزیر اقتصاد و دارایی دولت دوازدهم اظهار داشت: در کشور ما اساتید و صاحب نظران اقتصادی فراوانی وجود دارد حال چرا از اساتید اقتصاد در تعیین وزیر کمک گرفته نشده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) تهران گفت: اگر این حرکت از سوی دولت شکل می گرفت همه اقتصادانان پای کار می آمدند و دولت را در اجرای برنامه ها کمک و یاری می کردند و باید گفت که در شکل گیری و تعیین وزیر در وزارت اقتصاد و دارایی عزم و اراده خوبی شکل نگرفت.

مصباحی مقدم با بیان این مطلب که امروز فضای فرهنگی و عمومی کشور باید تقویت شود، اظهار داشت: متاسفانه باید گفت در حوزه های فرهنگی و عمومی از ظرفیت های ملی به خوبی استفاده و بهره گرفته نشده است.

وی اضافه کرد: بر اساس آمار بانک مرکزی نقدینگی کشور یک تریلیون و ۳۹۰ هزار میلیارد تومان است و دولت می تواند ۲۰ درصد از نقدینگی موجود را صرف تولی کند و از سویی ۱۸ تا ۲۲ میلیارد دلار ارز در دستان خانوارهای ایرانی وجود دارد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.