شهرکرد-مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: در حال حاضر یک کانون بیماری تب برفکی در منطقه فرخشهر مشاهده شده که تعدادی از گاو و گوساله‌های این کانون درگیر بیماری تب برفکی شده‌اند.

یک کانون بیماری تب برفکی در چهارمحال و بختیاری مشاهده شد

به‌ گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط اداره کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری، عبدالمحمد نجاتی با اعلام این خبر گفت: بیماری تب برفکی یکی از بیماری‌های عفونی با عامل ویروسی است که در دام‌ها به شدت واگیر دار است و به لحاظ کاهش وزن و تولید شیر خسارات اقتصادی زیادی به دامداران وارد می‌کند.

وی افزود: ورود و خروج غیر مجاز دام توسط برخی از دامداران  به عنوان دلال و چوبدار و همچنین ممانعت از واکسیناسیون، تعدادی از گاو های آبستن سنگین و نداشتن ایمنی لازم باعث بروز خفیف بیماری شده است.

نجاتی تصریح کرد: در سال گذشته طی ۳ مرحله واکسیناسیون رایگان تب برفکی تعداد ۱۷۵ هزار و ۴۸۳ راس گاو و گوساله و ۲ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۲۵۵ راس گوسفند و بز و در سال جاری نیز تا کنون ۵۸ هزار و ۹۰۹ راس گاو و گوساله و ۹۶۸ هزار و ۴۰۶ راس گوسفند و بز علیه بیماری واکسینه شده است.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به شایعات بوجود آمده در فضای مجازی در خصوص مصرف گوشت‌های آلوده به این بیماری، تصریح کرد: گوشت‌های مصرفی مردم پس ازکشتار دام در کشتارگاه و انجام بازرسی‌های لازم به مدت ۲۴ ساعت در پیش سرد ۴-۰ درجه نگهداری می‌شود و سپس بدست مصرف کنندگان می‌رسد و در صورتی که موردی از بیماری در لاشه های کشتاری مشاهده شود بازرسان بهداشتی دامپزشکی لاشه بیمار را معدوم می‌کنند.

وی از دامداران و مدیران مجتمع‌های دامپروری خواست از ورود و خروج دام به دامداری خود بدون مجوز دامپزشکی جدا خوداری کرده و با اکیپ‌های واکسیناسیون همکاری لازم را داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.