یک عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد تخصصی شدن بخش‌های علم و فرهنگ را در این شورا داد. حمیدرضا طیبی، در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: در این مجموعه افراد شاخص، توانا و صاحب نفوذی عضوند اما اگر این ساختار به دو بخش تقسیم شود بهتر است؛ یعنی یک شورا که به صورت تخصصی در حوزه فرهنگ کار کند و یک شورا که به طور تخصصی در حوزه علم و فناوری فعالیت می‌کند.

تبدیل شورای عالی انقلاب فرهنگی به دو شورای تخصصی

قدس آنلاین- یک عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد تخصصی شدن بخش‌های علم و فرهنگ را در این شورا داد.  
حمیدرضا طیبی، در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: در این مجموعه افراد شاخص، توانا و صاحب نفوذی عضوند اما اگر این ساختار به دو بخش تقسیم شود بهتر است؛ یعنی یک شورا که به صورت تخصصی در حوزه فرهنگ کار کند و یک شورا که به طور تخصصی در حوزه علم و فناوری فعالیت می‌کند. او ادامه داد: جلسات شورا باید تمام وقت باشد و همچون مجلس شورای اسلامی ‌برای مصوباتش وقت گذاشته شود.

طیبی با تأکید هماهنگی دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: بایستی سیاست گذاری‌های کلان فقط در این دو شورای تخصصی انجام شود و دولت آنچه را تصویب می‌شود، بپذیرد و در روند تصویب آن حضور جدی داشته باشد.

اسنادی که نیاز روز نیست

رئیس جهاد دانشگاهی کشور با بیان اینکه مشکلات ساختاری در شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد، گفت: البته نباید از تلاش‌های دبیرخانه شورا و اسناد خوبی که تصویب می‌شود، چشم‌پوشی کرد اما تا وقتی اختلافات بین دولت و شورا وجود دارد، در اجرایی شدن مصوبات، توفیق مورد انتظار را نمی‌بینیم.

به باور او با وجود این اختلافات، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بیشتر به سراغ اسنادی می‌رود که چندان نیاز روز کشور نیست درحالیکه مهمترین سند روز دولت باید بحث نفت، حمل و نقل ریلی و توانمند کردن صنایع داخلی باشد یعنی حوزه‌هایی که بدنه اصلی اقتصاد کشور را تشکیل می‌دهد و برای کشور، اشتغالزایی و ثروت آفرینی دارد.

طیبی تأکید کرد: اگر این اختلافات را به صورت جدی حل نکنیم راندمان کشور پایین می‌آید.

وی با بیان اینکه بهتر است شورای عالی انقلاب فرهنگی به دو شورای تخصصی فرهنگی و علمی‌ تبدیل شود، توضیح داد: بحث فرهنگ به عنوان زیرساخت اصلی کشور از ضروریات است و باید روی آن کار شود، متاسفانه موازی کاری در حوزه فرهنگ بسیار زیاد است و رهبر معظم انقلاب هم بارها تأکید کرده‌اند که باید موازی کاری‌ها برداشته شود.

ضرورت وجود نظام ملی فرهنگی

طیبی افزود: باید نظام ملی فرهنگی داشته باشیم تا تکلیف سیاستگذاری در حوزه فرهنگ مشخص شود و اسناد بالادستی و مصوبات شورای عالی به صورت عملی در جامعه اثر خودش را داشته باشد.

به باور رئیس جهاد دانشگاهی کشور، اگر دو مجموعه در شورای عالی انقلاب فرهنگی داشته باشیم که به صورت تخصصی کار کنند، مصوبات کارآمدتر خواهند بود.

او افزود: بدیهی هست که طرح‌های حوزه علم و فناوری وقتی موفق اجرا می‌شود که الزامات حوزه فرهنگ را ببیند و پیوست فرهنگی داشته باشد. طرح‌های فرهنگی هم که قرار است اجرا شود باید مسائل مرتبط با حوزه خودش را مدنظر قرار دهد.

طیبی یادآور می‌شود: البته نگاه دیگری هم وجود دارد که می‌گوید وقتی یک شورای عالی هست و رؤسای سه قوه در آن حضور دارند این مسائل راحت‌تر می‌شود، در واقع اگر ارتباط شورای عالی انقلاب فرهنگی با بدنه اجرایی کشور بیشتر و بهتر شود، کارآرایی شورای عالی انقلاب فرهنگی با همین وضع موجود هم بیشتر خواهد شد به این شرط که به مسائل اصلی کشور بپردازد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.