وزیر خارجه ایران با اشاره به هشت سال جنگی تحمیلی علیه ایران اعلام کرد که صدام جنگ علیه ایران را در حالی آغاز کرده بود که ایران از امنیت سخن می‎گفت و این تفکر ایرانی همچنان زنده است.

جنگ علیه یمن عقلانی نیست/ امنیت منطقه را نباید از خارج خرید/ توافق هسته‌ای بدون آمریکا ممکن است

به گزارش قدس آنلاین، «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در ابتدای گفت‌وگوی خود با شبکه «المیادین» عید قربان را به امت اسلامی تبریک گفت و آن را رمز وحدت امت اسلامی خواند. وزیر خارجه ایران در ادامه شکسته شدن محاصره دیرالزور را به مردم سوریه تبریک گفت و آن را پیروزی مهم در مقابله با تروریسمی خواند که نباید در منطقه و جهان ما باشد.

وی افزود: ما همیشه دست همکاری و همبستگی را به سوی همه همسایگان خود دراز می‌کنیم و اگر به گذشته بازگردیم و ایران بخواهد از همسایگان عرب خود شکایت کند، من مطمئن هستم که شکایت های زیادی دارد. این کشور از سوی یکی از همسایگانش مورد حمله قرار گرفته بود و دیگران نیز از آن حمایت کردند.

وزیر خارجه ایران تصریح کرد: ایران در معرض حملات شیمیایی قرار گرفت ولی هیچ یک از همسایگان ما به آن اعتراضی نکرده بودند. ما معتقدیم که ایران امنیت را از یک منطقه آرام می‌گیرد، بنابراین هیچ چیزی برای ما به جزء امنیت منطقه خلیج فارس و کل کشورهایی که در این منطقه وجود دارند، مهم نیست. به خاطر داشته باشید که صدام جنگ علیه ایران را در حالی آغاز کرده بود که ایران از امنیت سخن می‌گفت و این تفکر ایرانی همچنان زنده است.

رئیس دستگاه دپیلماسی ایران افزود: از سال ۱۹۸۵ ما می خواهیم در محیط همکاری و هماهنگی با همسایگان زندگی کنیم و امروز می بینیم که ما در بسیاری از امور گرد هم می آییم و می بینیم که بیش از ۸۵ هزار ایرانی به مکه می روند و این نشان دهنده وحدت جهان اسلام است، اما همه ما طبعا با افراطی گری مقابله می کنیم و این مبارزه منحصر به منطقه و یا هیچ کشور دیگری نمی شود، بلکه همگان باید با آن مبارزه کنند بنابراین باید با یکدیگر همکاری کنیم و ایران شریک مهم و آماده همکاری با دیگر همه همسایگان است تا امنیت را محقق کند.

ظریف در پاسخ به سوال خبرنگار المیادین درباره اینکه برخی‌ها معتقدند که ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی پرچم طایفه گری را در منطقه برافراشته است، گفت: ایران در حمایت از فلسطین بهای سنگینی را پرداخت کرده است، آیا در فلسطین هیچ شیعی وجود دارد؟ از دولت افغانستان در جنگ با طالبان حمایت کردیم، آیا مردم افغانستانی شیعی هستند؟ ما از دولت ترکیه در مساله کودتای اخیر این کشور حمایت کردیم، آیا ترکیه یک کشور شیعی است؟ از قطر در مقابله با محاصره و تحریم حمایت کردیم به دلیل اینکه اعتقاد داریم به اینکه عرصه به هیچ ملتی نباید تنگ شود، آیا قطر کشور شیعی است؟ به حمله صدام به کویت اعتراض کردیم و به کویتی ها کمک کردیم، آیا کویت کشور شیعی است؟ به کردهای کردستان عراق در مبارزه با داعش کمک کردیم، آیا کردستان عراقی منطقه شیعی است؟

وزیر خارجه ایران درباره حمله نیروهای ارتش میانمار به مسلمانان روهینگیا گفت: با وزیر خارجه ترکیه ترکیه و اندونزی که در کنار وزیر خارجه مالزی در میانمار حضور داشتند، تماس تلفنی برقرار کردم. طبق رایزنی‌هایی که از چند ماه گذشته بین ما از طریق نشست کوالالامپور صورت گرفت، جامعه جهانی به صورت جدی پیگیر اوضاع اقلیت مسلمان روهینگیا است.

وی خاطرنشان کرد: از دولت میانمار می خواهیم که به موجب قانون بین المللی سطح پایبندی به اقلیت روهینگیا را افزایش دهد و امیدوارم که رهبران جهان اسلام و جامعه جهانی برای جلوگیری از تکرار این رویداد با یکدیگر همکاری کنند.

ظریف بر آمادگی ایران برای همکاری با عربستان درباره مسایل مهم جهان اسلام و پرونده‌های منطقه‌ای برای جلوگیری از جنگ و درگیری در سوریه و سرکوبگری‌های بحرین و جنگ غیرعاقلانه در یمن تاکید کرد و گفت: من اعتقادی به این ندارم که عربستان به همه چیز در یمن دست یافت. من معتقدم که مهم برای همه ما این است که گرد هم جمع شویم تا بتوانیم مانع وقوع چنین رویدادهایی که جهان اسلام را در بر گرفته است، شویم.  

 رئیس دستگاه دیپلماسی ایران گفت: ما همواره آمادگی خود را برای شرکت در گفت‌وگو با عربستان اعلام می کنیم، اما مساله حج نباید سیاسی شود و بسیار خرسندیم که مناسک حج امسال بدون هپچ گونه مشکلی به مراحل پایانی خود رسیده است.

وی افزود: ما باید از هرگونه تلاش برای نشان دادن بحرانی بودن اوضاع منطقه خودداری کنیم و به جای آن باید درباره همکاری سخن بگوییم. ما به بحران های بیشتر در منطقه نیاز نداریم، بلکه به تفاهم و گفت‌وگو و همکاری نیاز داریم. من معتقدم که همگان از آن استفاده خواهند کرد و این مستلزم این است که برخی روش ها تغییر کند و شاید مهمترین آن مساله امنیت باشد. نمی توان امنیت را از خارج بخریم، برای ما کافی است که در داخل منطقه قدرت داشته باشیم و به اعتقاد من اراده برای برقرای امنیت در داخل منطقه وجود داشته باشد به جای اینکه تلاش کنیم آن را از خارج بخریم.

محمد جواد ظریف در ادامه درباره تحولات سوریه و مقاومت ملت این کشور در برابر تروریسم اظهارنظر کرد و گفت: اکنون ما همه بر راه حل سیاسی برای حل بحران سوریه تاکید داریم تا منافع ملت سوریه محقق شود. هیچ بحران و یا درگیری در این منطقه وجود ندارد که به روش نظامی حل شود. مبارزه با تروریسم در سوریه به طور کامل تمام نشده ا ست، اما ما به رهایی از داعش نزدیک می شویم.

وزیر خارجه ایران در مورد روابط ایران با ترکیه نیز گفت که این رابطه بسیار مهم است؛ چرا که ترکیه همسایه مهمی است و بین ایران و این کشور مسائل مشترک زیادی به رغم اختلافات وجود دارد که در مسئله سوریه و برخی پرونده‌های منطقه‌ای بروز کرده و ولی می‌توان با گفت‌وگو این اختلافات را کنار گذاشت.

وی در مورد نشست‌های آستانه نیز گفت که طرح آستانه در مورد سوریه بسیار موفقت آمیز بود و در مورد مناطق کاهش تنش پیشروفت‌ها مهمی‌ حاصل شد. در مورد حلب و برخی مسائل انسانی نیز پیشرفت‌هایی به دست آمد. نشست آتی آستانه فرصتی‌ برای حمایت و تقویت دستاوردهایی است که تاکنون به دست آمده است.

ظریف در پاسخ به اینکه می‌توان توافق آستانه را تجدید توافق ارزروم(توافق ایران و عثمانی) در قرن نوزده دانست، گفت که وی «این تشبیه تاریخی» را دوست ندارد؛ چرا که در جهان معاصر ملاحظات زیادی وجود دارد که ترکیه و ایران را به جلوگیری از تراژدی انسانی و کابوس انسانی در سوریه فرا می‌خواند.

وزیر خارجه ایران در مورد این که آیا ترکیه حاضر به پذیرش ماندن بشار اسد در قدرت خواهد بود، تصریح کرد که این سؤالی است که باید از مقامات ترکیه پرسید ولی جامعه جهانی امروز یقین دارند که واقعیت میدانی در سوریه همان خواست و اراده مردم این کشور است و بقیه باید همیشه به این اراده احترام بگذارند و از تحمیل دیدگاه‌های خود به ملیت سوریه دوری کرده و تنها گفت‌وگو را تسهیل کنند.

ظریف در مورد سفر فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح ایران به ترکیه نیز اظهار داشت که این سفر در چارچوب سفرهای دوجانبه بوده و آنکارا و تهران طی این دیدارها مسائل منطقه‌ای را بررسی می‌کنند. ولی این سفر از هیچ گونه تحول منطقه‌ای مشخصی آغاز نشد. طبیعتا بسیاری از چالش‌ها و فرصت‌های مشترک؛ از جمله تروریسم که از چالش‌های مشترک بوده و تهران معتقداست تروریسم در ترکیه بر امنیت ایران تأثیر گذاشته، ایران  ترکیه را درو هم جمع کرده است.

ظریف ادامه داد: ما به دنبال این هستیم که با برادران ترک خود در ارتباط با افراط گرایی و تروریسم به همکاری ادامه دهیم. طبیعتا از همسایه‌های دیگر خود نیز انتظار داریم که  در این زمینه‌ها با ما همکاری داشته باشند.

وی توسعه روابط دوجانبه بین ایران و ترکیه را به نفع همه دانست و اظهار داشت که دو کشور در مورد حفظ تمامیت ارضی سوریه و عراق دیدگاه‌های مشترکی وجود دارد.

وزیر خارجه ایران در مورد همه پرسی منطقه کردستان عراق نیز گفت که این مسئله به شکل اساسی خطر بزرگی برای خود کردهاست. وضعیت کردها در عراق امروز بهتر از گذشته اس و ردیس جمهور عراق کرد بوده و علاوه بر این بسیاری از نمایندگان پارلمان و وزرای عراق کرد هستند.

ظریف افزود: به نظر من بهترین منفعت برای همه گروه‌ها در این منطقه از طریق گفتوگوی سیاسی محفوظ است و من برای حفظ تمامیت ارضی هر کشوری و مرزهای آن در منطقه احترام قائل هستم، چراکه زیر پا گذاشتن این موارد نه تنها تهدید برای امن و ثبات منطقه است، بلکه از نظر ما تهدید اصلی به شمار می‌رود. بنده به نمایندگی از ملتی دوست سخن می‌گویم که به هنگام نیاز از حمله به حلبچه در دوره صدام یا به هنگام نزدیک شدن داعش به اربیل به برادران کرد خود کمک کرد.

وی در مورد پاسخ به اینکه در صورت اصرار کردها برای جدایی از عراق، ایران چه اقدامی‌خواهد کرد، اظهار داشت که بهترین راه این است که گفت‌وگو بین اربیل و بغداد شروع شود و از نظر وی این بهترین راه برای تقویت مشارکت، همکاری و همزیستی است.

ظریف ادامه داد: به نظر من، در چارچوپ حفظ تمامیت ارضی عراق و همه کشورهای منطقه باید منافع همه گروه‌ها نیز حفظ شود و معتقدم که حکومت منطقه کردستان باید به این سمت حرکت کند و ایران همیشه برای همکاری با همسایه‌های خود جهت تحقق این هدف آماده است و بر حفظ تمامیت اراضی تأکید دارد. وی افزود: عراقی‌ها دارای تمدن بزرگی بوده تاریخ بزرگی دارند و می‌توانند اختلافات خود را از طریق گفت‌وگو حل کنند.

ظریف در مورد روابط ایران با مرجعیت در نجف اشرف نیز گفت که قدرت منحصر به فردی بوده و امکان حفظ وحدت عراق را در بین همه گروه‌های این کشور فراهم کرد. مرجعیت عراق باعث شد که این کشور در برابر افراط گرایی بایستد و حاکمیت خود را حفظ کند. وی تصریح کرد: ما نقش مرجعیت در نجف اشرف را می‌ستاییم و روابط ما بر اساس احترام به حاکمیت ملی عراق و تمامیت ارضی آن نشأت می گیرد.

وزیر خارجه ایران درمورد توافق هسته‌ای نیز گفت که این توافق طرف‌های متعددی دارد و توافقی نیست که هر طرفی آنچه را که می‌خواهد، تضمین کند. طبیعتا این توافق تمام آنچه را که ما می‌خواهیم یا آمریکا می‌خواهد تضمین نمی‌کند، در غیر این صورت نباید اسم آن را توافق می‌گذاشت بلکه آن را سند تسلیم باید نامید. ولی در عالم واقعی ما نمی‌توانیم سندهایی این‌چنینی ارائه دهیم بلکه تنها می توانیم امتیازهایی را بدهیم. برخی به این امتیازدهی‌ها و بلکه دیکته‌ها عادت نکرده‌اند. در نتیجه باید از آن‌ها پرسید آیا در این سال‌های "دیکته‌ها" و تحمیل دیدگاه‌ها چیزی به دست آورده‌اند. به همین دلیل معتقدم که این توافق با حمایت جامعه جهانی پا برجا و پایدار خواهد ماند و به نظر من مصلحت آمریکا در این است که این توافق را حفظ کند.

وی ادامه داد: فشارهای آمریکا برای به بن بست کشاندن آمریکا تأسف برانگیز است، ولی به نظر من بهتر است که آمریکایی های به گذشته بنگرند به ویژه به تاریخ مخصوص خودشان. آمریکا در طول ده‌ها سال تلاش کرد که دیکته کند، آمریکا خواست برای ایجاد راه حل برخی از مواردی که امروز مورد مناقشه قرار گرفته را دیکته کند ولی شکست خورد و سرنوشت چنین شیوه‌ای نیز شکست حتمی است چرا که روش اعمال فشارهایی که انتخاب کردند، شکست خورده است.

ظریف در مورد پاسخ به اینکه روابط آمریکا و ایران در زمان جان کری وزیر خارجه سابق آمریکا در دولت باراک اوباما به سمت اعتماد سازی می‌رفت و این روابط الآن به کجا رسیده است، گفت: این امور می‌توانست به این سمت حرکت کند، ولی متأسفانه این مسئله محقق نشد. ما به این اعتماد و اینکه یکی به دیگری اعتماد کند، نیازی نداریم، بویژه به دلیل روابط تاریخی ما، بلکه آنچه ما نیاز داریم یک توافق موفق در سایه نبود اعتماد بین ایران و آمریکا است. ایران در مورد رفتارهای آمریکا در قبال منطقه و ایران شکایت هایی دارد؛ از انقلاب اسلامی، حمایت آمریکا از صهیونیست‌ها و گروه‌های تروریستی و افراط‌گرا در منطقه تا حمایت از صدام در جنگ تحمیلی علیه ایران.

وی در پاسخ به این اینکه آیا توافق هسته‌ای بدون آمریکا ادامه خواهد یافت یا نه، اظهار داشت: این مسئله غیر ممکن نیست، ولی طبیعتا ما این مساله را ترجیح نمی‌دهیم و می خواهیم این همکاری براساس توافقی که به آن دست یافته شده، ادامه دهیم ولی همه گزینه‌ها روی میز است و این گزینه‌ها محدود به هیچ گزینه‌ای نیست.

ظریف ادامه داد: احتمالات زیادی وجود دارد از جمله بازگشت به گذشته. این درصورتی است که آمریکا این توافق را با نقض آن و محروم کردن ایران از مزایا قانونی آن، برای ایران غیر قابل قبول کند. ولی ما طبیعتا گزینه‌های دیگری غیر از عقب نشینی از توافق داریم.

محمد جواد ظریف افزود: در حال حاضر با وجود اینکه آمریکا کاملا به توافق برجام و روح آن پایبند نبود، با توجه به ادامه فعالیت اقتصادی و همکاری با دیگر کشورهای جهان و شرکت های خارجی به پایبندی به این توافق ادامه می دهیم.

وزیر خارجه ایران همچنین به تنش آمریکا و کره شمالی درباره آزمایش هسته ای اشاره کرد و گفت: اگر ما به روش آمریکا طی ماه های اخیر دقت کرده باشیم، خواهیم یافت که این کشور هر گفت‌وگو با آمریکا در این خصوص را رد کرد، زیر هیچ کس انتظار ندارد که آمریکا به تعهداتش پایبند باشد. ایران گزینه سلاح هسته ای و گسترش و آزمایش آن را رد می کند، چرا که از کشورهای امضا کننده عدم گسترش سلاح هسته ای است. ما همه نیاز داریم که برای عاری شدن جهان از سلاح هسته ای تلاش کنیم و هیچ کشوری به آزمایش بیشتر این سلاح اقدام نکند.

وی افزود: در منطقه ما نیاز داریم که برای عاری شدن خاورمیانه از سلاح کشتار دسته جمعی و زرادخانه هسته ای همکاری کنیم، زیرا این مساله بزرگترین تهدید برای امنیت منطقه ای و جهانی است، اما تنها مشکل برای دستیابی به این هدف اسرائیل است. بنابراین اگر آمریکا در خصوص این مساله جدی باشد باید ابتدا از این منطقه آغاز کند و ما امیدواریم که با نابودی سلاح هسته ای و ممنوعیت آزمایش هسته ای از هرگونه تهدید هسته ای به طور کامل رهایی یابیم و علاوه بر آن، از روش های مسالمت آمیز برای رفع مشکلات و تنش های موجود در شبه جزیره کره اقدام کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران گفت: فقط اسرائیل است که در منطقه ۲۰۰ کلاهک هسته ای دارد که این تهدیدی برای همه کشورهای منطقه محسوب می شود، اما در عین حال ایران را تهدید اصلی در منطقه نشان می دهد تا با ایران هراسی بتواند تجاوزاتش علیه مردم فلسطین و غزه و یا حملات به لبنان، سوریه و اردن و دیگر مناطق را لاپوشانی کند و بر حقیقت سلاح هسته ای خود سرپوش بگذارد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.