انزلی- تالاب انزلی با مساحتی حدود ۲۰ هزار هکتار بین سه شهرستان انزلی ، صومعه‌سرا و رشت واقع‌شده و یکی از مهم‌ترین فرودگاه‌های پرندگان مهاجر بشمار می‌رود.

آتش تالاب خواری به جان انزلی افتاد

قدس آنلاین-گروه استان ها: این تالاب از جالب‌ترین و بزرگ‌ترین زیستگاه‌های طبیعی و مناسب برای تخم‌ریزی و تکثیر ماهیان و نیز محل زمستـان گذرانی و جوجه آوری گونه‌های زیادی از پرندگان آبزی محسوب می‏شود.

این تالاب جزو تالاب‌های بین‌المللی کنوانسیون رامسر است که در سال ۱۹۷۱ میلادی تحت این کنوانسیون به ثبت رسید و هدف اصلی آن، حفاظت و استفاده خردمندانه از تالاب‌ها از طریق اقدامات ملی و همکاری‌های بین‌المللی به‌منظور دستیابی به توسعه پایدار است.

یکی از ویژگی‌های ناگسستنی تالاب‌ها همان‌طور که در تعریف تالاب به آن اشاره شد، تلاقی آب و خشکی و پوشش گیاهی آن‌ها است. پوشش گیاهی هر تالاب جدا از نقش ویژه در تنظیم چرخه اکوسیستم در افزایش جذابیت هر تالاب، جلوگیری از طوفان و گردوغبار و آلودگی هوا مؤثر است و جدا از فواید زیست‌محیطی گیاهان تالابی به دلیل تنوع خیره‌کننده منابع علوفه مناسبی را برای دام‌های اهلی و  تولید گیاهان دارویی فراهم کرده است.

زخم جدید

بعد از تمامی زخم‌هایی که ورود فاضلاب، پساب زباله، رسوبات و رشد بی‌رویه گیاهان آبزی و غیربومی همانند «آزولا» بر پیکره تالاب بین‌المللی انزلی بر جای گذاشته‌اند، حالا سودجویان که این بار در قالب تالاب خوار ظاهرشده‌اند، ترفندهای جدیدی به کار می‌برند تا زخم قدیمی این جاذبه گردشگری بین‌المللی را عمیق‌تر کنند.

این روزها تالاب خوارها به جانش افتاده‌اند و این احتمال را که نام این تالاب بین‌المللی از فهرست «مونترو» (فهرست تالاب‌های درخطر کنوانسیون رامسر) خارج شود را کم کرده‌اند.

فقط طی هفته‌های اخیر نیزارهای تالاب انزلی در چهار مرحله روستای شانگهای پرده‌در و نیزارهای منطقه سیاه کشیم و نیزارهای تالاب روستای سیاه‌خاله سر براثر آتش‌افروزی افراد سودجو از بین رفته است.

ترفندهای سودجویان

آتش زدن زمین‌های اطراف تالاب، صاف کردن و ریختن شن و ماسه برای خشک نشان دادن زمین و کاشت درختان چندساله و ساخت استخرهای پرورش ماهی تنها گوشه‌ای از ترفندهایی است که سودجویان به خیال خود برای گمراه کردن مسئولان و غیر تالابی نشان دادن و درنهایت تصاحب این زمین‌ها به کار می‌برند.

همین نامهربانی‌ها بوده که باعث شده نام تالاب انزلی در فهرست «مونترو» قرار بگیرد و دفتر کنوانسیون رامسر از دولت‌های عضو بخواهد با کمک‌های علمی و مالی به کشور صاحب تالاب کمک کنند و جلوی مرگ تالاب را بگیرند اما گویا عده‌ای از خشک شدن این تالاب سود بیشتری می‌برند که این‌چنین به جان آن افتاده‌اند.

به گفته کارشناسان، تالاب خواران ١٥ هکتار از حاشیه و زمین‌های خشکیده تالاب انزلی را تصرف کرده‌اند اما همکاری تمام نهادهای مسئول و مردم محلی باعث شده تصرف‌ها ادامه پیدا نکند و متصرفان دستگیر شوند.

تالاب خواران

متأسفانه آتش زدن تالاب خواران برای ایجاد زمین تاکنون زخم‌های سنگینی بر محیط‌زیست گذاشته است ازجمله مرگ دردناک پرندگان مهاجر که تاکنون جان بسیاری از پرندگان را گرفته است.

منطقه حفاظت‌شده سیاه کشیم، پناهگاه حیات‌وحش سلکه و بخش‌هایی از پناهگاه حیات‌وحش سرخانکل تالاب بین‌المللی انزلی ازجمله مهم‌ترین زیستگاه‌های تالابی پرندگان مهاجر بشمار می‌روند.که چندی پیش ۱۵ هکتار از آن طعمه طمع سودجویان شد.

 جلوگیری از تصرفات

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست گیلان می‌گوید: مناطقی که آتش‌سوزی در آن‌ها اتفاق افتاده را به دلیل سختی راه نمی‌توان به سهل‌انگاری گردشگران نسبت داد.

منصور سربازی می‌گوید: اینکه تالاب را خشک کنند یا درختان حاشیه‌اش را به بهانه شالی‌کاری قطع کنند یک ترفند از سوی سودجویان است. اغلب این افراد تنها تصور می‌کنند می‌توانند با این قبیل کارها زمین‌های اطراف تالاب را تغییر کاربری دهند و مالک آن‌ها شوند. مسئولان استانی توجه ویژه به این موضوع دارند و جلوگیری از تصرف عرصه‌های طبیعی استان اولویت اصلی آنان است.
سربازی خاطرنشان کرد: با دادستان استان صحبت شده تا هر جا در تالاب درخت تازه کاشته شده دیده شود، به‌سرعت تخریب و با عاملان برخورد شود.

شکارممنوع

همه‌ساله با فرارسیدن فصل سرما در مناطق شمالی و قطب شمال انواع پرندگان مهاجر در مسیر کریدور بین‌المللی مهاجرت خود به بخش‌های مرکزی و جنوبی کره زمین را از طریق استان گیلان آغاز می‌کنند و این مهاجرت معمولاً از اواسط مهرماه آغاز می‌شد که امسال حدود یک ماه زودتر، این پرندگان به تالاب‌های گیلان واردشده‌اند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت از محیط‌زیست گیلان می‌گوید: در حال حاضر هرگونه شکار وزنده گیری این پرندگان ممنوع بوده و با متخلفان به‌شدت برخورد می‌شود.

ساسان اکبری پور می‌افزاید: با توجه به مشاهدات میدانی، بیشترین تعداد و نوع پرنده مهاجر متعلق به گونه خوتکای پر سفید و چنگر کوچک در پناهگاه حیات‌وحش سرخانگل در تالاب بین المللی انزلی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.