علی حدیدی، مدیرعامل یکی از شرکت‌های تولید و توزیع نوشت افزار که در نمایشگاه یاد شده حاضر است در پاسخ به قدس می‌گوید: مشکل اصلی به ضعف کشور در ساخت و تولید پویانمایی مناسب برمی‌گردد. در واقع رسانه ملی برای تولید پویانمایی چندان سرمایه گذاری نمی‌کند. بر این اساس انیمیشن‌های خوب و متناسب با ذائقه کودکان و نوجوانان تولید نمی‌شود.

برای تبلیغ نوشت‌افزار داخلی باید از شخصیت‌های انیمیشنی کمک بگیریم

قدس آنلاین- بازار نوشت ‌افزار ایران مثل خیلی از کالاهای مصرفی دیگر در اختیار شرکت‌های داخلی نیست و آن طور که سعید حسینی، مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی ـ اسلامی در افتتاحیه پنجمین نمایشگاه نوشت افزار ایرانی - اسلامی گفته فقط ۵ تا ۱۰ درصد این بازار در اختیار محصولات داخلی است و مابقی محصولاتی هستند که به صورت مجاز و غیرمجاز از چین و ماچین وارد و در سراسر کشور توزیع می‌شوند و جالب اینجاست که مشتریان زیادی هم دارند.

این در حالی است که به اذعان کارشناسان و حتی مردم دفترها، مداد رنگی‌ها و سایر نوشت افزارهای تولید شرکت‌های ایرانی از لحاظ کیفیت دست کمی از محصولات مشابه خارجی ندارند و از نظر قیمت نیز از آن‌ها ارزان‌تر هستند.

با این همه سؤال این است که چرا دانش آموزان ایرانی گرایش زیادی به استفاده از نوشت افزار برندهای خارجی دارند، درحالی که می‌توانند با هزینه کمتر از برندهای داخلی استفاده کنند و این گونه قدمی مثبت در راستای توسعه اقتصاد خانواده و کشورشان بردارند؟ و مهم‌تر اینکه برای تغییر ذائقه و گرایش کودکان و نوجوانان و جلب نظر آنان به خرید و مصرف نوشت افزار ایرانی چه باید کرد؟

* رسانه ملی کوتاهی می‌کند

علی حدیدی، مدیرعامل یکی از شرکت‌های تولید و توزیع نوشت افزار که در نمایشگاه یاد شده حاضر است در پاسخ به قدس می‌گوید: مشکل اصلی به ضعف کشور در ساخت و تولید پویانمایی مناسب برمی‌گردد. در واقع رسانه ملی برای تولید پویانمایی چندان سرمایه گذاری نمی‌کند. بر این اساس انیمیشن‌های خوب و متناسب با ذائقه کودکان و نوجوانان تولید نمی‌شود. آن‌هایی که هم که تولید شده و مورد پسند واقع شده‌اند، تداوم پخش پیدا نمی‌کنند در نتیجه شخصیت هایی محبوب برای بچه‌های ما خلق نمی‌شود تا تولید کنندگان نوشت افزار وقتی تصاویر این شخصیت‌ها را در جلد نوشت افزارهای تولید طراحی و چاپ کرده‌اند، مورد توجه دانش آموزان قرار گیرد و اقدام به خرید آن‌ها کنند؛ در حالی که این زنجیره در کشورهای دیگر به صورت کامل انجام می‌گیرد و تولید کنندگان از بابت فروش محصولاتشان مشکل خاصی پیدا نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های ایرانی در طراحی و چاپ کاراکترها روی دفترها و نوشت افزارها از شرکت‌های موفق دنیا محسوب می‌شوند، می‌افزاید: از لحاظ کیفیت نیز تولیداتشان از استانداردهای بالایی برخوردارند، حتی برخی از برندهای ما دارای کیفیت عالی هستند اما تا زمانی که زنجیره مورد نظر به صورت کامل شکل نگیرد وضعیت موجود تغییری نخواهد کرد.

 * دانش‌آموزان شخصیت‌های انیمیشنی را دوست دارند

حامد علامتی، دبیر کل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان کشور نیز ریشه مشکل را در اهمیت ندادن به تولید پویانمایی می‌داند و به قدس می‌گوید: اگرچه با برگزاری نمایشگاه‌های نوشت افزار در سراسر کشور تلاش‌های خوبی برای استفاده دانش آموزان از نوشت افزار ایرانی انجام شده، اما نباید از تولید و پخش انیمیشن‌های جذاب و آموزنده غافل باشیم.

 وی با اشاره به اینکه تولید کنندگان ایرانی زمانی بازار داخل را در اختیار خود می‌گیرند که انیمیشن‌های متناسب با ذائقه کودکان و نوجوانان تولید و پخش شود، تصریح می‌کند: بچه‌ها به عنوان مخاطبان با کاراکترهای انیمیشن‌ها زندگی می‌کنند در نتیجه دفترها و نوشت افزارهایی را انتخاب می‌کنند که کاراکترهای محبوبشان را داشته باشند. بنابراین هراندازه در حوزه پویانمایی فعال‌تر باشیم به همان اندازه در عرضه نوشت افزار ایرانی و رشد فرهنگ ایرانی – اسلامی موفق خواهیم بود.

علامتی مهم‌ترین راهکار مقابله با گرایش دانش آموزان به نوشت افزارهای خارجی را تولید انیمیشن‌های قوی می‌خواند و می‌افزاید: کودک محصول ایرانی و خارجی را چندان درک نمی‌کند. آن‌ها در این این دوره بیشتر از کاراکترهای انیمیشن‌ها الگو می‌پذیرند؛ بنابراین اگر بتوانیم در این حوزه محصولات فاخر مثل برنامه هایی که اکنون شبکه امید و نونهال در حال ارائه هستند، تولید و پخش کنیم، حتماً گرایش بچه‌های ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند و آن‌ها را جذب می‌کنند

علامتی با اشاره به اینکه تنوع و کیفیت محصولات نوشت افزار ایرانی در چند سال اخیر افزایش قابل توجهی داشته است، می‌گوید: با این وجود هنوز جای کار زیاد است.

* باید به دنبال شخصیت‌سازی باشیم

سعید حسینی، مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی ـ اسلامی هم با تأیید اینکه مخاطب اصلی نوشت‌افزار و به طورکلی محصولات فرهنگی، کودکان و نوجوانان هستند، می‌گوید: شخصیت‌سازی، رویکرد اصلی دنیا در فعالیت‌های فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان است، در حالی که ما در این حوزه با قالب‌های ۱۰ سال گذشته کار می‌کنیم و حرف تازه‌ای نداریم.

وی با اشاره به اینکه طبق تحقیقات، کودکان بیش از سه ساعت در روز انیمیشن تماشا می‌کنند، تصریح می‌کند: کشورهای غربی از این مسیر ذهن و جهان کودکان و نوجوانان را شکل می‌دهند. در تمام دنیا از محصولات کاراکترمحور برای محصولات کودک استفاده می‌شود، در حالی که در کشور ما به خاطر نبود محصول متناسب با فضای کشور، از تولیدات فرهنگی متعارض با فرهنگ خودمان استفاده می‌کنیم.

حسینی با تأیید اینکه طی پنج سال اخیر حرکت‌های خوبی از سوی شرکت‌های داخلی در طراحی و چاپ شخصیت‌های انیمیشن‌های ایرانی بر روی جلد محصولات نوشت افزار صورت گرفته است، می‌گوید: این کار با دو یا سه تولیدکننده شروع شد، اما اکنون بیش از ۷۰تولیدکننده داریم و شاهدیم که تولیدکنندگان علاوه بر نوشت‌افزار در تولید سایر محصولات فرهنگی کودک و نوجوان نیز فعال شده‌اند، بنابراین امیدواریم طی پنج سال آینده به جایی برسیم که محصولات ایرانی ـ اسلامی به آسانی در دسترس همه قرار بگیرد.

* ضعف جدی تبلیغات داریم

علی فریدونی، مدیر کل مجامع تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی علاوه بر بی توجهی در تولید انیمیشن فاخر به تبلیغات سوء و ضعف در طراحی و کیفیت برخی از محصولات نوشت افزار در گذشته اشاره می‌کند و می‌گوید: فضاسازی و تبلیغات خاصی که طی چند دهه در جامعه شده و همچنین برخی ضعف هایی که در طراحی، چاپ و کیفیت محصولات تولید شده بوده، دست به دست هم دادند تا این ذهنیت در بعضی از خانواده‌های ایرانی به وجود بیاید که نوشت افزار خارجی به نسبت ایرانی بهتر هستند، در حالی که واقعاً چنین نیست؛ یعنی در حال حاضر تولیدات ما از کیفیت، طراحی و تنوع بسیارمناسبی برخوردارند و قابل رقابت با تولیدات خارجی هستند. بنابراین باید اقدام‌هایی صورت گیرد تا این ذهنیت تغییر کند.

وی برگزاری نمایشگاه نوشت افزار در تهران و دیگر شهرهای کشور در آستانه بازگشایی مدارس را در همین راستا عنوان می‌کند و می‌گوید: از سوی دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری رسانه‌ها تلاش می‌کند تا گرایش مردم را به خرید و مصرف کالاهای ایرانی سوق دهد و برای این منظور نیز دبیرخانه جایزه کالاهای فرهنگی را دایر کرده که وظیفه آن سیاستگذاری، هماهنگی بین دستگاه‌های مرتبط و نظارت بر مصرف کالاهای فرهنگی اعم از نوشت افزار است.

فریدونی رسمیت یافتن دبیرخانه جایزه کالاهای فرهنگی را نشان از توجه وزارتخانه متبوعش به مقوله اقتصاد و فرهنگ می‌داند و می‌افزاید: ما بر آنیم که از صنوف و بخش خصوصی که دغدغه فرهنگ و ارزش‌های فرهنگی را دارند، پشتیبانی کنیم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.