۱۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳
کد خبر: 561138

پژوهشگران فرانسوی ژن عامل ضایعات مغزی که در طولانی مدت ممکن است در نوزادان نارس بروز کند را شناسایی کردند. عملکرد این ژن تحت تأثیر التهابات تغییر می‌کند.

شناسایی ژن عامل «آسیب‌های مغزی» در نوزادان نارس

پژوهشگران فرانسوی ژن عامل ضایعات مغزی که در طولانی مدت ممکن است در نوزادان نارس بروز کند را شناسایی کردند. عملکرد این ژن تحت تأثیر التهابات تغییر می‌کند.

دانشمندان همواره به دنبال روش‌هایی برای جلوگیری از آسیب‌های مغزی که در ۳۰ درصد نوزادان متولد شده پیش از موقع اتفاق می‌افتد، بودند. تا این که گروهی از آن‌ها در انستیتو سلامت و تحقیقات پزشکی فرانسه ( Inserm) به پاسخ هایی دست یافتند. نتایج این مطالعات که در نشریه Nature Communications به چاپ رسید، نشان می‌دهد یک ژن به نام DLG۴ در بروز ضایعات مغزی ناشی از تولد زودهنگام نقش دارد.

در این باره گروهی متشکل از پژوهشگران فرانسه، بریتانیا و سنگاپور فعالیت سلول‌های اولیه دستگاه عصبی در موش‌های آزمایشگاهی که ساختار مغزی مشابه نوزاد نارس دارند را بررسی کردند. این سلول‌ها مسئول عملکرد قدرت ایمنی و سیستم عصبی هستند.

ژن DLG۴ به طور طبیعی در سلول‌های اولیه عصبی وجود دارد و برخلاف آنچه تصور می‌شد، طی روند رشد اولیه مغز بروز می‌کند. فعالیت آن توسط مرحله رشد جنینی و التهاب موجود در مادر یا جنین تغییر می‌کند. در واقع این ژن نقش مهمی در فعال شدن سلول‌های اولیه سیستم عصبی دارد.

این یافته‌ها با مطالعه ژنوم ۵۰۰ نوزاد نارس که تحت مطالعات مغزی قرار گرفتند به دست آمد و پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که ژن DLG۴ به دلیل التهاب مغزی آسیب دیده است. آن‌ها همچنین دریافتند ارتباطی بین تغییرات این ژن و ساختار ماده سفید وجود دارد. از آنجا که این بافت تفاوت‌های بارزی در تصویربرداری دارد به خوبی در فلج مغزی، اختلالات اوتیسم یا اختلالات رفتاری مرتبط با تولد زودهنگام مشخص می‌گردد.

این مطالعات می‌تواند به شناخت بهتر تأثیر التهابات ناشی از زایمان زودرس و آسیب‌های مغزی ناشی از آن کمک کند. البته هنوز شناسایی این مکانیسم و درمان مؤثر نیاز به بررسی‌های تکمیلی دارد.

منبع:www.Pourquoi Docreur.fr

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.