عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس، گفت: جنایات در کشورهایی همچون میانمار، سوریه، یمن محصولات صادره از رژیم‌های مرتجع و غیر دموکراتیک است.

جنایات میانمار و یمن صادره از رژیم‌های مرتجع هستند

به گزارش  قدس آنلاین، محمد جواد جمالی نوبندگانی عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس در نشست مجمع جهانی‌ پارلمانی پیرامون توسعه پایدار که امروز (چهارشنبه، ۱۵ شهریورماه) در بالی اندونزی افتتاح شد ضمن ابراز قدردانی‌ از مجلس نمایندگان و دولت جمهوری اندونزی برای برگزاری این مجمع، گفت: مایلم از مردم مهربان اندونزی خصوصا مردم بزرگوار و مقامات محلی بالی برای مهمان نوازی بی‌ نظیرشان سپاسگزاری کنم.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: هیأت ایرانی‌ از فرصت به دست آمده برای حضور در این مجمع و در میان گذاشتن بهترین رویه‌ها و تجارب ایران در تلاش این کشور برای دستیابی به توسعه پایدار و نقش مجلس ایران در این زمینه بسیار خرسند است.

وی در ادامه با بیان اینکه مجالس مانند سایر قوای حکومت وظایف بسیار مشترکی در بسیاری از کشورها دارند، عنوان کرد: در رأس این وظایف نقش پارلمان‌ها به عنوان نماد دموکراسی در تضمین حقوق برابر همه گروه‌های مردم صرف نظر از قومیت، رنگ، نژاد یا زبان در روندهای تصمیم سازی توأم با آرامش است و مطمئناً از طریق سیستم‌های پارلمانی است که صلح حقیقی‌ را می توان محقق و اطمینان حاصل کرد که کسی‌ با مانع روبرو نیست.

جمالی نوبندگانی در ادامه با اشاره به اینکه سیستم‌های پارلمانی با انتخابات آزاد و قانونی تعیین می شوند، افزود: علاوه بر این خرسندیم که کشوری را نمایندگی می‌کنیم که ۲۹۰ نماینده مجلس آن اعم از نمایندگان زن و مرد با رأی مستقیم مردم برای یک دوره‌ ۴ ساله انتخاب می‌شوند.

این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه با تأکید بر اینکه برای رسیدن به یک مشارکت گسترده و غیر تبعیض آمیز در تصمیم سازی و اطمینان از اینکه همه گروه‌ها حتی اقلیت‌های مذهبی‌ به طور منصفانه ای از نمایندگی در مجلس برخوردار هستند، گفت: قانون اساسی‌ جمهوری اسلامی ایران ترتیبات ویژه‌ای را در نظر گرفته که بر اساس آن زرتشتیان، یهودیان، آشوریان، مسیحیان کلدانی و ارمنی شمال و جنوب هر کدام یک نماینده داشته باشند.

وی در ادامه مشارکت گسترده و جامع‌ در انتخابات متعددی همچون انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و شوراهای اسلامی شهر و روستا درطول ۳۷ سال گذشته پس از پیروزی انقلاب اسلامی را شاهد مهمی‌ بر این دست آورد دانست که به طور چشمگیری ایران را قادر ساخته در برابر فشارهای خارجی، از تجاوز صدام حسین گرفته تا تحریم‌های ظالمانه آمریکا، مقاومت کنند و افزود: علاوه بر این مجلس ایران از کمک فعالانه جامعه مدنی، شامل هزاران سازمان غیر دولتی در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی‌ فعال، بهره مند است.

جمالی نوبندگانی همچنین با بیان این مطلب که در سال‌های اخیر کشورهای غرب آسیا با تهدید و درگیری‌های داخلی، تروریسم و خشونت افراط گرایان روبرو بوده اند، عنوان کرد: در شرق آسیا نیز شاهد خشونت‌ها و جنایات سازمان یافته غیر قابل قبول علیه مسلمانان روهینگیا در میانمار هستیم.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: اثر فوری چنین پدیده‌ای کشتار هزاران انسان بیگناه، بی‌خانمان کردن میلیون‌ها نفر، فقر و نابودی زیرساخت ها وهدایت منابع محدود ملی‌ به مبارزه با خشونت‌ها و تروریسم به جای تمرکز بر راه‌ها و لوازم مبارزه با فقر، تخریب محیط زیست و همچنین عدم دستیابی به توسعه است.

وی در ادامه با یادآوری این مطلب که در غرب آسیا اشغالگری خارجی، جنگ‌ها و سیاست‌های مداخله جویانه قدرت‌های خارجی‌ نه تنها شهروندان منطقه را از ثروت و منابع طبیعی خود محروم کرده بلکه کرامات و آزادی آنها را نیز زیر پا گذشته است، بیان کرد: با سوءاستفاده از یأس و ناامیدی ایجاد شده، تروریست‌ها و ایدئولوژی تکفیریشان تحت حمایت قدرت‌های منطقه‌ای و خارجی، منطقه ما و جهان را گرفتار جنایات غیر قابل توصیفشان کرده اند.

جمالی نوبندگانی با بیان اینکه جنایات در کشورهایی همچون میانمار، سوریه، یمن محصولات صادره از رژیم‌های مرتجع و غیر دموکراتیکی هستند که تا به حال نه شاهد انتخاباتی بوده اند و نه شاهد مشارکت واقعی‌ مردم در روند تصمیم سازی از طریق مجالس، خاطرنشان کرد: برای ایجاد روندهای مشارکتی و غیر انحصاری و به منظور دستیابی به راه حل‌های صلح آمیز برای مسایل منطقه‌ای و جهانی، به نظر ما، مجالس بهترین راه هستند.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار داشت: در این رابطه پارلمان‌ها می توانند اتحادیه‌ها یا گروه‌های دوستی را پایه گذاری کرده یا به آنها بپیوندند، تا به یک درک مشترک از مسائل با ابعاد منطقه‌ای و جهانی‌ رسیده و ترتیباتی دموکراتیک و مشارکتی، بدون توسل به خونریزی و خشونت، برای حل مناقشات دست یابند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.