مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که ایران به موجب توافق هسته‌ای در معرض شدیدترین بازرسی‌ها قرار دارد.

به گزارش قدس آنلاین، «یوکیا آمانو»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نظارت‌های تحت برجام را «دستاوردی آشکار» برای راستی‌آزمایی هسته‌ای خواند و گفت که ایران در حال حاضر تحت شدیدترین نظام راستی‌آزمایی قرار دارد.

وی در اظهاراتی در «کنفرانس راهبردی بِِلِد» گفت: «دو سال پیش آژانس نقشی مهم در حاصل شدن این توافق بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران بازی کرد.»

آمانو اضافه کرد: «آژانس اکنون در حال راستی‌آزمایی تعهدات هسته‌ای ایران و نظارت بر آن است و به عنوان چشم و گوش جامعه بین‌المللی عمل می‌کند.»

مدیر کل آژانس تصریح کرد: «برجام، دستاوردی آشکار برای راستی‌آزمایی هسته‌ای است. ایران در معرض شدیدترین نظام راستی‌آزمایی قرار دارد. بازرسان ما هر ۲۴ ساعت هر روز هفته در حال انجام نظارت هستند. ما با استفاده از دوربین‌های دائمی و سایر تجهیزات بر تأسیسات هسته‌ای ایران نظارت می‌کنیم.»

آمانو ادامه داد: «ایران محدودیت‌های زیادی را در برنامه هسته‌ای خود پذیرفت و این برنامه در حال حاضر کوچکتر از آن چیزی است که قبلاً بود. آژانس دسترسی خود به سایت‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها را افزایش داده است.»

اظهارات آمانو در شرایطی مطرح شده که لفاظی‌ها،  کارشکنی‌ها و سیاست‌های غیرسازنده دولت آمریکا در اجرای این توافق به نگرانی‌هایی در جامعه بین‌المللی درباره سرنوشت آن منجر شده است.  

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا از زمان ورود به کاخ سفید، بارها از توافق هسته‌ای ایران به عنوان «بدترین توافق» یاد کرده و خواستار خروج آمریکا از آن شده است. برخی گزارش‌ها حاکی است وی گروهی از معتمدانش در کاخ سفید را مأمور زمینه‌چینی برای گردآوری شواهدی درباره اعلام عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای کرده است.  

این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هشت گزارش از زمان اجرایی شدن برجام، همواره پایبندی کامل ایران به مفاد آن را اعلام کرده است. آخرین گزارش این نهاد سازمان ملل هفته گذشته صادر شد.  

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.